
Webbinarium: Samtal om matvanor
Hur kan jag samtala om matvanor utifrån Livsmedelsverkets kostråd? Riktar sig främst till dig som arbetar inom elevhälsan/elevhälsans medicinska insats. Webbinariet hålls via Teams.
Hur kan jag samtala om matvanor utifrån Livsmedelsverkets kostråd? Riktar sig främst till dig som arbetar inom elevhälsan/elevhälsans medicinska insats. Webbinariet hålls via Teams.
Nätverket syftar till att skapa ett forum för erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling kring fysisk aktivitet som främjande, förebyggande och åtgärdande insats inom elevhälsan samt diskutera skolrelaterade frågor. Nätverket är till för dig som jobbar inom elevhälsan och är nyfiken på att driva arbete med rörelse. Anmäl ditt intresse för att ingå i nätverket till rh.cffagoteborg@vgregion.se Den första […]
RISE bjuder in till workshoppar i programmering. Målgrupp Kursen riktar sig till lärare som vill kompetensutveckla sig inom programmering med tydlig koppling till skolans styrdokument. Workshopserien är i första hand för dig som är: Matematiklärare och tekniklärare i grundskolans årskurs 4–9 Matematiklärare och tekniklärare i gymnasieskolan Samt motsvarande skolformer inom vuxenutbildningen Även lärare som undervisar […]
Hur kan jag samtala om fysisk aktivitet med barn och unga? Riktar sig främst till dig som arbetar inom elevhälsan/elevhälsans medicinska insats. Webbinariet hålls via Teams.
En grundläggande tvåtimmars utbildning om fysisk aktivitet och FaR som förbyggande och åtgärdande insats. Utbildningen vänder sig till medarbetare inom hälso- och sjukvården samt elevhälsan i Göteborg. Innehåll Evidens och forskning om fysisk aktivitet och hälsa Riktlinjer och rekommendationer om fysisk aktivitet FaR som metod och hur det används i praktiken Rutiner och material kring […]
ULF står för utbildning, lärande och forskning och är en nationell satsning för att utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan förskola, skola och akademi. Den 8 augusti öppnar steg 1 i den första utlysningen av projektmedel för praktiknära forskningsprojekt inom ramen för ULF-avtal. Första steget innebär att skriva en ansökan i form av en forskningsskiss på max två […]
Denna Mötesplats NT fokuserar på ämnesdidaktiskt fokus i förskola och grundskolans tidigare år. Projektet ”Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola” är ett samarbetsprojekt mellan förskola, skola och lärarutbildning som startade 2019 och avslutades 2022. Ett syfte var att utveckla ämnesdidaktiska modeller, användbara för undervisning med naturvetenskapligt innehåll inom förskolan, och i […]
Välkommen på en föreläsning om undervisningsbegreppet i förskolan med Jenny Henriksson. Föreläsningen bygger på hennes licentiatstudie som riktar fokus mot förskollärares tal om undervisning i förskolan.
Välkommen på en samverkansträff om inkludering av nyanlända inom utbildning, arbetsliv och fritid.
Utbildningen i Reading to Learn ger lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar elevers läsande och skrivande, oavsett stadie och ämne. Läsåret 2023-24 erbjuder vi en fördjupande grundutbildning för klasslärare i mellanstadiet och för ämneslärare i högstadiet och gymnasiet.
Har du och din verksamhet något ni vill undersöka och utveckla i förskolan eller skolan? Då kan praktiknära forskning inom ramen för ULF-avtalet vara en möjlighet. På denna workshop får du veta mer om ULF-avtalet och vad du behöver tänka på när du skriver en forskningsskiss.
Utbildningen Reading to Learn ger förskollärare och lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar barns och elevers läsande och skrivande oavsett ålder och ämne. Den bygger på antagandet att språket spelar en avgörande roll vid kunskapsskapande och lärande.
Utbildningen Reading to Learn ger förskollärare och lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar barns och elevers läsande och skrivande oavsett ålder och ämne. Den bygger på antagandet att språket spelar en avgörande roll vid kunskapsskapande och lärande.
Vill du fördjupa dina kunskaper i kollegialt lärande? Center för skolutvecklings lärledarutbildning vänder sig till medarbetare i förskolan, grundskolan och gymnasiet. Kollegialt lärande innebär att tillsammans med kollegor lära och utveckla verksamheten till gagn för barns och elevers lärande. Under kursen varvas teori med praktiska övningar kring kollegialt lärande och lärgruppsarbete. Du får öva på […]
Välkommen på en föreläsning med Rita Svensson, rektor i Uddevalla kommun.
Läsåret 2023-24 arrangerar Center för skolutveckling den sjätte omgången av utbildningen Skriva sig till lärande, STL. Utbildningen, som grundar sig i modellen med samma namn, syftar till att utveckla elevers skrivande genom att kombinera framgångsfaktorer för språk- och kunskapsutvecklande undervisning med digitala verktyg. Målgrupp Utbildningen riktar sig till undervisande lärare i alla ämnen i åk […]
Välkommen till ett kostnadsfritt webbseminarium om Sudan. Medverkar gör bland andra Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice Generalsekreterare för FN. Temadagens syfte är att öka deltagarnas kunskap och förståelse för Sudans historia, nuläge och möjligheterna för fred. Syftet är också att öka kunskapen om livssituationen generellt, för flyktingar i landet och i närliggande länder samt […]
Läsåret 2023-24 erbjuder CFS en fördjupande utbildning i hur man kan arbeta med skönlitterära texter på ett strukturerat sätt. Utbildningen tar sin utgångspunkt i det arbete som görs vid Teachers College Reading and Writing Project (TCRWP) för att främja en god språk- och kunskapsutveckling hos alla elever.
Välkommen till seminariet Förskollärare i en digital praktik - sammanflätningar, dilemman och händelser.
Välkomna på höstens första Mötesplats NT i Göteborgs botaniska trädgård!
Hur ser framtidens klimatsmarta klassrum ut och kan fiffiga tekniska innovationer bidra till att skapa mer lust, motivation och lärande? Skoldagar kan ibland kännas väldigt långa och många gånger är det svårt att hålla fokus och sitta still när kroppen bara vill röra på sig. Hur ska klassrummet vara designat och konstruerat för att skapa en trygg och trivsam samt kreativ och spännande miljö? En miljö där färgexplosioner, överraskande form, nya klimatsmarta material och oväntade tekniska lösningar får ta plats?
Temat för barn- och elevhälsans upptaktsdag 22 september är självtillit och motståndskraft och hur vi främjar lärande och psykisk hälsa hos barn och elever.
Vi ses på Teams för höstens första Mötesplats Torghandel förskola, tisdagen den 26 september kl. 14-16. Medarbetare i förskolan delar med sig av sina erfarenheter om hur de arbetar med digitalisering och teknik i undervisningen. Vid detta tillfälle kommer två förskolor som tilldelats medel ur Förskoleförvaltningens digitaliseringsfond att berätta om hur de utvecklat sin verksamhet och vilka lärdomar de dragit från sitt arbete.
Göteborgs universitet och Center för skolutveckling erbjuder denna fördjupande utbildning kring flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Den riktar sig till förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal och sträcker sig över läsåret 2023-24.
Lär dig mer om fysisk aktivitet som förebyggande och åtgärdande insats på individnivå och få grunderna i metoden FaR, Fysisk aktivitet på Recept. Den här grundläggande tretimmars utbildningen riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Utbildningen är kostnadsfri och ges digitalt via Teams. Vill du hellre gå på ett fysiskt tillfälle finns möjlighet onsdag […]
Vi går igenom hur man fyller i receptet för barn och unga och du får öva på att fylla i ett recept utifrån patientfall. Webbinariet riktar sig till dig med hälso- och sjukvårdslegitimation inom elevhälsan. Under hösten erbjuder Centrum för fysisk aktivitet webbinarier med olika teman för att du som möter barn och unga ska […]
Vad är en FaR-mottagning? Vilka patienter får komma till FaR-mottagning? Och vilka elever kan hänvisas? Vad kan de få för stöd och vad har det gett för effekter? Webbinariet riktar sig till dig med hälso- och sjukvårdslegitimation inom elevhälsan. Webbinariet består av en föreläsning på 45 minuter följt av 15 minuters tid för öppen diskussion […]
Mot bakgrund av kravet på en likvärdig utbildning behandlar seminariet spänningsfältet mellan förskollärares uppdrag att dels undervisa och stötta barns lärande, dels bedöma deras lärprocesser.
Hur kan jag samtala om matvanor utifrån Livsmedelsverkets kostråd? Webbinariet består av en föreläsning på 45 minuter följt av 15 minuters tid för öppen diskussion och frågor. Webbinariet riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Under hösten erbjuder Centrum för fysisk aktivitet webbinarier med olika teman för att du som möter barn och unga […]
Välkommen på föreläsning med Sissela Nutley, som har disputerat vid Karolinska Institutet inom kognitiv neurovetenskap med fokus på hjärnans utveckling och formbarhet.
Välkommen på föreläsning med Sissela Nutley, som har disputerat vid Karolinska Institutet inom kognitiv neurovetenskap med fokus på hjärnans utveckling och formbarhet.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, söker representanter för skolhuvudmän som är intresserade av att samarbeta för att uppmuntra obehörig personal inom fritidshem att kompetensutveckla sig mot legitimation.
Vi går igenom stödmaterialet Rörelsenyckeln för dig som möter barn och unga. Webbinariet riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Webbinariet består av en föreläsning på 45 minuter följt av 15 minuters tid för öppen diskussion och frågor. Under hösten erbjuder Centrum för fysisk aktivitet webbinarier med olika teman för att du som möter […]
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande söker representanter för skolhuvudmän som är intresserade av att samarbeta för att uppmuntra obehörig personal inom fritidshem att kompetensutveckla sig mot legitimation.
Välkommen på föreläsning med Sissela Nutley, som har disputerat vid Karolinska Institutet inom kognitiv neurovetenskap med fokus på hjärnans utveckling och formbarhet.
Den 1 november genomförs konferensen Att erövra demokratin i vår tid. Konferensen vänder sig till lärare och skolledare på högstadiet och gymnasiet och andra som i sin yrkesutövning möter dessa frågor. 2023 års konferens har temat Hur undervisa om Förintelsen och syftar till att ge deltagarna ökad kunskap och verktyg för undervisning.
Välkommen till en eftermiddag om hur vi praktiskt kan stödja och inkludera barn och ungdomar i rörelse på deras dagliga arenor. Barn och ungdomar behöver röra på sig minst 60 minuter om dagen. För dem med koncentrationssvårigheter kan det vara svårare att nå upp till rekommendationen. Att inte röra på sig tillräckligt kan i sin […]
När det mörknar tidigare på dagarna är det ett utmärkt tillfälle att ta med elever till Slottsskogsobservatoriet. Under denna mötesplats gör vi en rundvandring i observatoriet och får se vilka möjligheter som finns att ta med sina elever på besök. Vi startar med fika och träffar Katja Lindblom, kontaktperson för skolbesöken. Vi kopplar besöket till […]
Vi går igenom hur man kan samtala om fysisk aktivitet med barn och unga med hjälp av motiverande samtalsteknik. Webbinariet riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Webbinariet består av en föreläsning på 45 minuter följt av 15 minuters tid för öppen diskussion och frågor. Under hösten erbjuder Centrum för fysisk aktivitet webbinarier med […]
Är du idrottslärare i Västra Götaland och vill ha fler verktyg och inspiration för att jobba med dans inom idrotten? Vi vet att många önskar sig detta så därför har vi skapat en dag med era behov i fokus! Du behöver inga förkunskaper inom dans. Vårt mål är att stärka dig, bredda synen på dans […]
Seminariet handlar om muntligt berättande i förskolan, varför det är viktigt att förskolepersonal berättar och hur de bäst stöttar barns eget berättande och återberättande.
Lär dig mer om fysisk aktivitet som förebyggande och åtgärdande insats på individnivå och få grunderna i metoden FaR, Fysisk aktivitet på Recept. Den här grundläggande tretimmars utbildningen riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Utbildningen är kostnadsfri. Vill du hellre gå på ett digitalt tillfälle, via Teams finns möjlighet fredag 6/10 kl. 9-12. […]
Mötesplats: Tillgänglig lärmiljö och tillgänglig undervisning är en kollegial mötesplats med syftet att inspirera lärare till att utveckla sitt ledarskap och sin undervisning. Här kan du ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter. Utbildningsmaterialet Ledarskap för tillgänglig lärmiljö är en utgångspunkt. Du väljer att delta i två av tre pass utifrån följande teman: Att leda […]
Börja dagen med naturens egen kalender! Naturhistoriska riksmuséet har tagit fram en digital julkalender, som barn, elever och lärare tillsammans kan öppna under december månad. Till varje lucka finns ett rim som ger ledtrådar till vad dagens filmklipp handlar om, till exempel ett djur. Filmklippet avslutas med en fråga att prata vidare kring. Till kalendern […]
Centrum för fysisk aktivitet erbjuder en digital workshop om motiverande samtal (MI) om fysisk aktivitet. Workshopen vänder sig till dig som har förkunskaper i MI, antingen via den digitala FaR-utbildningen, webbinariet med tema MI eller annan MI-utbildning. På workshopen ligger fokus på att öva på motiverande samtal om fysisk aktivitet.
Välkommen på en digital föreläsning med Tove Del Gaiso, adjunkt vid Mälardalens universitet. Tove presenterar sin licentiatuppsats som undersöker vad som händer när förskollärare använder digitala teknologier i förskolan och belyser de dilemman, konflikter och frågor som uppstår.
Hur kan jag samtala om matvanor utifrån Livsmedelsverkets kostråd? Webbinariet består av en föreläsning på 45 minuter följt av 15 minuters tid för öppen diskussion och frågor. Webbinariet riktar sig till dig som arbetar inom elevhälsan. Under hösten erbjuder Centrum för fysisk aktivitet webbinarier med olika teman för att du som möter barn och unga […]
Har du en lärarexamen? En skola och förskola på vetenskaplig grund behöver forskarutbildade lärare och förskollärare. Visste du att en lärare/förskollärare som följer CUL forskarutbildning kan arbeta kvar halvtid i sin verksamhet? Som CUL-doktorand blir du en viktig länk mellan akademi och skolan eller förskolan. Detta bidrar till hela verksamhetens utveckling! Den 11 december öppnade […]
Vårens första pedagogiska café har det spännande temat virtual reality VR. Här kommer du få möjlighet att utforska den fascinerande världen av VR och diskutera med andra hur detta skulle kunna integreras i undervisningen för att skapa engagerande och interaktiva lärandeupplevelser.
Nationellt centrum för matematik, NCM, bjuder in till seminarium med Camilla Björklund, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och vetenskaplig ledare för Göteborgs Stads vetenskapliga arena inom utbildningsområdet. Föreläsningen har fokus på barn och elevers förståelse av matematiska tal och hur undervisningen kan utvecklas genom kunskaper som byggts i flera olika forsknings- och utvecklingsprojekt. NCM:s […]
Traditionell text men också ljud och rörlig bild är exempel på modaliteter som idag är vanliga i elevers textproduktion. Forskning visar dock att det råder osäkerhet kring att undervisa om och bedöma multimodala digitala texter. Dagens elever är vana vid att läsa och skriva texter som kombinerar olika uttrycksformer, men många saknar verktyg för att diskutera och analysera dem. Det visar på behovet av undervisning som i högre grad stöttar eleverna i det arbetet.
Välkommen att delta i ett digitalt möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen. Anmäl dig via länk på vår webbplats!
This seminar will present education for sustainability practices from toddler classes in Sweden and Turkey, providing valuable insights into how we can enhance education for sustainability. Medverkande: Deniz Pamuk, PhD, Mersin University, Department of Early Childhood Education Sofia Ingvarsdotter, Soldatängens Förskola Begum Özkan, Dadya Kids Preschool Arrangör: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt Kollegiet […]
Välkommen till detta seminarium där en studie om möjligheter och begränsningar med lekresponsiv undervisning i förskolan med fokus på förskolebarns lärande om tal presenteras. Tidigare studier har visat att barn som tidigt utvecklar en god taluppfattning påverkar deras senare skolprestationer positivt (Ginsburg et al., 2008). Det finns dock ingen konsensus om hur matematikundervisning ska utformas […]
Vill du fördjupa dina kunskaper i kollegialt lärande? Center för skolutvecklings lärledarutbildning vänder sig till medarbetare i förskolan, grundskolan och gymnasiet som har ett uppdrag att leda det gemensamma lärandet i sitt kollegium eller arbetslag.
Välkommen till ett digitalt informationsmöte om masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap!
Vårens andra pedagogiska café har fokus på att arbeta med digital läsning i klassrummet. Idag används en rad olika digitala läromedel och resurser idag i undervisningen som eleverna förväntas använda och förstå - men hur kan jag som lärare skapa bra förutsättningar för mina elever? Och vad säger senaste forskning inom området att läsa på skärm?
Följ med bakom kulisserna på Wallenberglaboratoriet, Sahlgrenska universitetssjukhuset, som testar den nya generationens probiotika i sin tarmbakterieforskning. Verksamheten spänner hela vägen från basforskning till kliniska studier.
Varmt välkommen till en inspirationsdag med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen!
Ett tillfälle för dig som är lärare att se möjligheterna i undervisningen med det flerspråkiga läromedlet Binogi. Du förväntas ha använt Binogi någon gång för att kunna ta till dig innehållet i workshopen. Du får också tillfälle att diskutera med Binogi hur läromedlet kan utvecklas, ta del av lektionstips och delge dina egna erfarenheter om […]
Välkomna till digitalt informationsmöte där vi kommer att presentera grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem för dig med tidigare yrkeserfarenhet (GRY).
Är du nyfiken på masterprogrammet i pedagogik? Välkommen på ett digitalt lunchmöte där vi presenterar programmets innehåll och upplägg. Om mötet På detta digitala lunchmöte möter du några av de personer som ansvarar för masterprogrammet i pedagogik. Du introduceras till programmets innehåll, inriktningar och upplägg och får möjlighet att ställa frågor. Mötet är öppet för […]
Välkommen att delta i ett digitalt möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen. Anmäl dig via länk på vår webbplats!
Välkommen att delta i ett möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen. Välkommen att delta i något av våra två digitala informationsmöten om Yrkeslärarprogrammet. De genomförs via Zoom onsdagen den 14 februari kl 16:30-17:30 och torsdagen den 7 mars klockan […]
Vad innebär det att studera pedagogik? Vilka frågor ryms i ämnet och vad kan en examen i pedagogik leda till? Välkommen till en eftermiddag på Pedagogen där dessa frågor står i fokus.
Seminariet belyser forskning kring digitalisering i den svenska förskolan och förskoleklassen och utgörs av presentationer baserade på artiklar från det senaste temanumret av tidskriften Utbildning & Lärande "Digitalisering i förskolan". I seminariet medverkar ett flertal av de forskare som har bidragit till temanumret, inklusive redaktörerna Malin Nilsen och Susanne Kjällander. Alla författare är en del […]
Välkommen till en kollegial mötesplats med syftet att utveckla och stärka ett kollegialt lärande inom Göteborg Stads förskolor och skolor. Du får ta del av aktuell forskning inom området och utbyta erfarenheter med andra lärledare.
Välkommen till ett digitalt informationsmöte förskollärarutbildningen! På mötet får du information om de olika vägar till förskollärarexamen som Göteborgs universitet erbjuder - vare sig du har tidigare yrkeserfarenhet eller ej.
KPU med förhöjd studietakt är en kort kompletterande lärarutbildning för dig med kandidatexamen i ett skolämne som vill bli behörig lärare på kort tid.
Är du nyfiken på att studera didaktik? Välkommen till ett digitalt informationsmöte om masterprogrammet i didaktik där du har möjlighet att ställa frågor till programledare, lärare och studenter på programmet.
Under vårens sista "Multimodala digitala texter i undervisningen" blir det workshop och efterföljande samtal kring AI i undervisningen. Vi testar AI-tjänster som på olika sätt kan stötta digitalt berättande. Och vi funderar kring vad AI betyda för undervisningen - och lärandet.
Välkomna till digitalt informationsmöte där vi kommer att presentera grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem för dig med tidigare yrkeserfarenhet (GRY).
I LiveLabbet välkomnar Vetenskapsfestivalen alla lågstadieklasser till en engagerande och kunskapsfylld vetenskapsshow online!
Välkommen till en alumnträff för dig som är lärare och har studerat vid Göteborgs universitet. Du får veta mer om systematiskt kvalitetsarbete och möjligheter att samverka med universitetet om praktiknära forskning och forskarutbildning. En träff för dig som är lärare och har studerat vid Göteborgs universitet eller kanske bara är nyfiken på att hålla kontakt […]
Hur kan arbetet med poesi och estetiska uttryck användas för att skapa utveckling och lärande för barn i formella och informella lärsituationer? I skolan, på fritidshemmet eller exempelvis genom läsupplevelser i hemmet? Medverkande Anna Lyngfelt, Professor Katarina Dahlbäck, Lektor Moderator: Tarja Karlsson Häikiö, Forskningsplattformen Educational Research in the Arts, ERA Alla från institutionen för didaktik […]
Välkommen till ett seminarium om sociala samspel och relationsskapande mellan personal och barn i förskolan. Presentationen baseras på en nyligen publicerad avhandling. Medverkande: Katarina Nilfyr, universitetslektor i pedagogik på högskolan i Kristianstad
Symposiet arrangeras i ett samarbete mellan forskningsplattformarna Public Life, Arts and Critical Engagement (PLACE) och Educational Research in the Arts (ERA), båda två hemmahörande vid Konstnärliga fakulteten, samt nätverket Barnkulturforskning i Göteborg (BiG) vid Humanistiska fakulteten. Till anmälan
Välkommen till konferensen #PopUpDig24!
Välkommen till en mötesplats med fokus på läsundervisning för elever i grundskolans låg- och mellanstadium! Charlotte Georén Sprung, lärare och SLS-utvecklare på Gunnestorpsskolan och Miriam Svartborn, SVA-lärare på Tångenskolan, berättar om sina erfarenheter av att stötta elevernas läsutveckling.
Den 22 maj bjuds skolklasser in att gå på artjakt i Slottsskogen. Det blir garanterat en spännande dag med möjlighet att lära sig arter samtidigt som ni bidrar till medborgarforskning om ni rapporterar in era fynd. En bioblitz är ett tillfälle när allmänhet och experter under ett dygn gemensamt ger sig ut på artjakt för […]
Vårens sista Mötesplats NT blir en digital träff om teknikundervisning i förskolan. Sara Eliasson bidrar med sin forskning. Sara Eliasson är förskollärare med lång erfarenhet inom förskolan, och är även doktorand inom Barn- och ungdomsvetenskap. Hon har studerat teknikundervisning i förskolan, och tittat närmare på hur barn lär sig om mekanisk teknik i samspel med […]
Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2024! På denna mötesplats får du möjlighet att fördjupa dig i konkret forskning direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Vi samlas för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med ett 30-tal praktiknära forskare inom området.
Som ett led i arbetet med att utveckla goda praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan Göteborgs universitet och lärare och skolledare i Göteborgsregionen bjuder ULF härmed in till symposium och workshop. Eventet riktar sig till lärare och skolledare som har mött dilemman, problem eller frågor i sin praktik med potential att utforskas i ett samverkande skolnära […]
Utbildningen i Reading to Learn ger lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar elevers läsande och skrivande, oavsett stadie och ämne. Läsåret 2024-25 erbjuder vi en fördjupande grundutbildning för klasslärare i mellanstadiet och för ämneslärare i högstadiet och gymnasiet. Från och med mellanstadiet börjar skoltexterna bli mer ämnesspecifika och eleverna förväntas kunna […]
Utbildningen Reading to Learn ger lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar elevers läsande och skrivande, oavsett ämne. Läsåret 2024-25 erbjuder vi en fördjupande grundutbildning för lärare i förskoleklass och årskurs 1-3. Om utbildningen Utbildningen ger lärare i förskoleklass och på lågstadiet verktyg för att planera och genomföra den tidiga läs- och […]
Välkommen till utbildning i Reading to learn för förskola läsåret 2024-25!
Har du och din verksamhet något ni vill undersöka och utveckla i förskolan eller skolan? Då kan praktiknära forskning inom ramen för ULF-avtalet vara en möjlighet. På denna workshop får du både veta mer om ULF-projekt och stöd för att skriva en ansökningsskiss för ett praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan förskola/skola och forskare vid Göteborgs […]
Mötesplats läsning är en serie oberoende tillfällen med läsundervisning i fokus. Varje tillfälle består av en inledande föreläsning som följs av möjlighet till samtal eller workshop. Detta mötesplatstillfälle riktar blicken mot phonics, och hur fokus på avkodning och förståelse kan anpassas till barns och elevers förutsättningar och behov, från förskolan och in i skolans tidiga årskurser.
Välkommen att delta i ett möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Välkomna på lärarvisning på Hagabion! En film som är ett måste för gymnasieelever. Om vår tids stora samhällsfrågor. En möjlighet att se filmen innan ni bokar och få information om hur ni kan arbeta med filmen med era elever. Fri entré. Mer info om lärarvisning kommer snart. Boka upp er här nu!
Reflekterande högläsning F-3: Utveckla förståelse för texter, sig själv, andra och omvärlden
Klimat och hållbarhet är komplexa teman att undervisa om. Som lärare kan ämnets "tyngd" kännas utmanande. Hur ska eleverna både få till sig kunskap och hopp om framtiden? I den här workshopen får vi veta mer om spelet Klimatkoll, som på ett lekfullt sätt hjälper elever att förstå hur det vi konsumerar i vardagen påverkar […]
Välkommen att delta i ett möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Välkommen till en spridningskonferens med presentation av vetenskapligt grundad undervisning i förskolor med språklig mångfald.
Vad behövs för att utveckla det kollegiala lärandet på förskolan eller skolan som utvecklar verksamheten och kommer barn och elever till gagn? Hur förs lärande samtal som skapar engagemang i gruppen och ger avtryck i vardagen?
Välkommen att ta del av de senaste ULF-forskningsprojekten som genomförts i förskolor och skolor inom Göteborgsnoden. I Göteborgs universitets nod ingår Högskolan i Borås, Chalmers tekniska högskola, Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), Jönköping University och Högskolan Kristianstad. Evenemanget är digitalt och kostar inget.
Göteborgs universitet och Center för skolutveckling erbjuder denna fördjupande utbildning kring flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan som sträcker sig över läsåret 2024-25.
Temat för årets upptaktsdag är: Att utveckla en hälsofrämjande och resilient förskola och skola.
Syftet med kursen är att utveckla kompetenser att leda och organisera förbättrings- och utvecklingsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå för att öka utbildningens kvalitet i förskola och skola.
Den 1 oktober anordnar Vetenskapsfestivalen en heldag med fokus på naturvetenskapliga ämnen. Målgruppen är lärare som undervisar i NO på låg- och mellanstadiet. Ta del av intressanta föreläsningar och praktiska workshops som ger dig kvalitativ fortbildning med fördjupande ämneskunskaper och träffa andra inom målgruppen och utbyt erfarenheter och idéer. Allt detta helt kostnadsfritt! Dessutom bjuder vi på fika och lunch och det finns relevanta utställare på plats för att tipsa om NO-läromedel.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.