Tillgänglighet för Lärtorget

Göteborgs Stad Center för skolutveckling står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den, oavsett eventuella fysiska eller kognitiva funktionshinder, eller användande av hjälpmedel. Den här sidan beskriver hur Lärtorget uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Lärtorget som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss. Svarstiden är normalt 24 timmar.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:
Skicka e-post till pernilla.lorentzson@educ.goteborg.se eller katarina.gunnarsson.strandberg@educ.goteborg.se

Telefon:
Pernilla Lorentzson: 031-367 04 06
Katarina Gunnarsson Strandberg: 031-367 04 30

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • Tillgänglig text saknas på vissa ställen
  • Rubrikstrukturen på vissa sidor är bristfällig
  • Vissa bilder och länkar saknar beskrivande text. Det innebär att den som använder ett skärmläsningsverktyg går miste om viss information.
  • I vissa fall finns det flera länkar som har exakt samma länktext men som leder till olika sidor.

Problem vid användning med nedsatt syn eller nedsatt färgseende

  • Vissa komponenter har för låg kontrast
  • Vissa länkar är svåra att identifiera som länkar
  • Fokusmarkering har för låg kontrast på vissa sidor och kan ibland saknas helt
  • Sökrutan syns inte när sidan är starkt förstorad

Problem vid användande utan mus

  • Huvudmeny och filter fungerar inte optimalt med enbart tangentbord
  • Det förekommer att fokusordningen börjar om när man aktiverat knappar
  • Det förekommer fokuslägen utan innehåll

Problem vid användning med nedsatt hörsel

  • Det förekommer videoklipp utan textning

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

  • Felmeddelanden i formulär är otydliga

Vi arbetar kontinuerligt med att lösa alla kända tillgänglighetsproblem

Hur vi testat webbplatsen

En extern aktör har gjort en oberoende granskning av Lärtorget, både automatiskt och manuellt.

Senaste bedömningen gjordes den 10 april 2024.
Webbplatsen publicerades ursprungligen den 28 juni 2021
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 juni 2024

Vi lär oss tillsammans

Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.