Digitalisering i förskolan
Seminariet belyser forskning kring digitalisering i den svenska förskolan och förskoleklassen och utgörs av presentationer baserade på artiklar från det senaste temanumret av tidskriften Utbildning & Lärande ”Digitalisering i förskolan”.
I seminariet medverkar ett flertal av de forskare som har bidragit till temanumret, inklusive redaktörerna Malin Nilsen och Susanne Kjällander. Alla författare är en del av Nationella forskarnätverket för digitalisering i förskolan, grundat 2020. Detta nätverk omfattar över 30 forskare från flera svenska universitet, alla med ett gemensamt intresse för digitaliseringens roll i förskolan. Artiklarna som presenteras är:
- Digital högläsning för flerspråkande i förskolan av Malin Nilsen, Petra Petersen och Kristina Danielsson
- Barns hållbarhetsfrågor i digitala och fysiska gränssnitt av Cecilia Caiman, Susanne Kjällander, Eva Norén och Farzaneh Moinian
- Titta, jag ser dig!” – kameran som resurs i förskolan av Lena O Magnusson, Karin Forsling och Kristina Walldén Hillström
- Barns berättelser i rörelse: användning av actionkameror i förskolan av Anniqa Lagergren och Kalle Jonasson
- Förskoleelevers utforskning av kombinatorik genom digitala animationer av Andreas Ebbelind, Hanna Palmér, Kristina Danielsson, Emelie Patron och Marina Wernholm
- Barns hybrida lek i förskolan av Marina Wernholm, Sara Hvit Lindstrand och Susanne Kjällander
Arrangör:
Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Arrangör:
Kollegiet för didaktik och barns lärande
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.