Kostnadsfri lärarkonferens om laborativ NO
Workshops och föredrag om intresseväckande och laborativ NO-undervisning för lärare i årskurs 1–6
Den 1 oktober anordnar Vetenskapsfestivalen en heldag med fokus på naturvetenskapliga ämnen. Målgruppen är lärare som undervisar i NO på låg- och mellanstadiet. Ta del av intressanta föreläsningar och praktiska workshops som ger dig kvalitativ fortbildning med fördjupande ämneskunskaper och träffa andra inom målgruppen och utbyt erfarenheter och idéer. Allt detta helt kostnadsfritt! Dessutom bjuder vi på fika och lunch och det finns relevanta utställare på plats för att tipsa om NO-läromedel.
Föredragen sker i storsamling men alla workshops är valbara och ligger parallellt under pass på förmiddagen och eftermiddagen. När du anmäler dig till konferensen gör du samtidigt val av workshops. Platserna till varje workshop är begränsat, men du kommer få plats i någon av dem.
Konferensen äger rum på Chalmers Campus Johanneberg, centralt i Göteborg och start- och sluttid är 9:00 till ca 16:30. Mer detaljerad info om program, schema, vägbeskrivning mm kommer efter anmälan.
Sista anmälningsdag är fredag den 27 september.
Här kan du läsa mer om hela programmet och anmäla dig.
Konferensen är möjlig tack vara stöd från Tage Swahns Stiftelse för Undervisning och Forskning och Chalmers Tekniska högskola.
Föredrag under dagen
Föredrag: Vatten är ett farligt gift!
Målgrupp och antal: Alla deltagare! Tid: ca 30 min
Vatten är ett fullständigt unikt kemiskt ämne och verkar vara en nödvändighet för att liv ska kunna existera. Samtidigt kan man faktiskt avlida av vattenförgiftning. Hur är detta möjligt?
Ulf Ellervik berättar levande om ett av universums häftigaste kemiska ämnen och ger dig inspiration till att jobba med temat hemma i klassrummet.
Medverkande: Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Ulf är en engagerad och uppskattad kunskapsspridare inom kemins område, både för studerande och för allmänheten. Han är bland annat känd från SVT:s Fråga Lund samt den populärvetenskapliga boken ”Ond Kemi”, 2011.
Föredrag: Roligare ute
Målgrupp och antal: Alla deltagare! Tid: ca 30 min
Möt Elin Gädda som är en av årets Ingvar Lindqvistpristagare – ett prestigefullt lärarpris som delas ut av Kungl. Vetenskapsakademien. Elin älskar att undervisa utomhus i alla ämnen! Hennes ambition är att vara i skogen med sin klass varannan fredag och ha lektioner samt laga lunch över elden. Alla elever mår bra av utomhuspedagogik men framför allt gynnas de elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter. Utomhus bygger lärandet på samarbete och rörelse.
Elin kommer att prata om utomhus- och äventyrspedagogik samt ge konkreta exempel på övningar att göra utomhus. Hon hoppas kunna inspirera fler till att flytta ut undervisningen!
Medverkande: Elin Gädda är lågstadielärare på F-3 skolan Rälsen Norrviken i Sollentuna. Hon är behörig i idrott och hälsa, svenska, matematik, NO, teknik, SO och engelska. Elin är en av 2024 års vinnare av Ingvar Lindqvistprisen för lärare som brinner för matematik och naturvetenskap. Dessa pris är instiftade av Kungl. Vetenskapsakademien som vill visa på lärarnas viktiga roll i samhället.
Föredrag: FysikLek – en inspirerande vetenskapsupplevelse för unga
Målgrupp och antal: Alla deltagare! Tid: ca 30 min
FysikLek på Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder en unik möjlighet för unga besökare att utforska och väcka sitt intresse för naturvetenskap. Genom att delta i olika experiment får de chansen att på ett lekfullt och interaktivt sätt fördjupa sin förståelse för fysik och teknik. Vår verksamhet främjar samarbete och nyfikenhet genom spännande och engagerande aktiviteter som uppmuntrar till lärande och upptäckande.
Medverkande: Jonas Enger är universitetslektor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet men har också lång erfarenhet som gymnasielärare och skolledare. Jonas är även programföreträdare för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet och hans forskning är inriktad mot Physics Education Research (PER) där han med sina doktorander bland annat fokuserar på hur visualisering av olika koncept i fysikundervisning kan stödja lärande. Ett syfte med forskningen är att utveckla och undersöka kritiska aspekter, experiment och simuleringar som sätts samman i lektionssekvenser som kan användas i gymnasieskolor och lärarutbildning.
Magnus Karlsteen är docent vid Chalmers tekniska högskola med bred erfarenhet inom fysik och pedagogisk utveckling. Han är delansvarig för FysikLek som syftar till att väcka intresse för naturvetenskap hos unga genom lekfulla och praktiska experiment. Magnus är projektledare för Chalmers Riksidrottsuniversitet (RIU). Han forskar inom sportteknologi med fokus på häst, samt inom AI och tandvård. Han forskar även tillsammans med SLU kring artros, där han undersöker nya teknologier för att förbättra både behandling och förståelse av detta ledproblem, samt om Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome hos kortnosiga hundar.
Föredrag: Naturvetenskaplig kunskap för framtidens medborgare – Hur, vad och varför?
Målgrupp och antal: Alla deltagare! Tid: ca 30 min
Våra elever möter en alltmer komplex värld där samhällsutmaningar så som klimatförändringar, digitalisering, ohälsa och antidemokratiska krafter påverkar deras dagliga liv. Hur kan man då som lärare undervisa för att stärka elevers handlingskompetens och förståelse för välden runtomkring dem? I föreläsningen ges exempel på hur lärare kan reflektera över sin undervisning i naturvetenskap samt vilka kunskaper och förmågor som elever behöver utveckla för att bli naturvetenskapligt allmänbildade medborgare.
Medverkande:
Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad. Hon är också huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet. Under de senaste 20 åren har hon forskat med och för lärare och lärarstudenter för att identifiera och förstå den unika kunskap som lärare behöver för att stimulera barns och elevers lärande i naturvetenskap. Hon forskar också om hur digitala verktyg kan främja elevers lärande samt de utmaningar och möjligheter digitaliseringen innebär för skolan.
Valbara workshops under dagen
Under ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddagen kan du välja mellan nio workshops. Det är samma workshops under förmiddags- och eftermiddagspasset. Du kan läsa mer om alla workshops på Vetenskapsfestivalens webbsida.
- Fascinerande anpassningar
- Kattdjur i fokus – evolutionens mekanismer
- Såpbubblor och kemi
- Grundläggande kemi i praktiken
- Fenomenet ljud!
- Roliga experiment kring värme och temperatur
- Att härma naturen – arbete med hållbar utveckling och biomimik
- FysikLek – En inspirerande vetenskapsupplevelse för unga
- Att arbeta med Bedömningsstöd i NO för årskurs 6
På Vetenskapsfestivalens webbsida kan du läsa mer om den kostnadsfria lärarkonferensen om laborativ NO. Där hittar du också länk till anmälan.
Kostnadsfri lärarkonferens om laborativ NO
Arrangör:
Vetenskapsfestivalen
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.