Mötesplats läsning: Kodfokus och meningsfokus i F-3
Är du medarbetare i grundskoleförvaltningen och anmäld till inriktningen Tidig läs- och skrivundervisning F-3 (svenska och sva)? Denna mötesplats är ett av de tillfällen som ingår i den inriktningen och du behöver inte anmäla dig separat till det här tillfället.
Målgrupp
Förskollärare och lärare i F-3 anställda i Göteborgs Stad
Kostnad
Gratis
Innehåll
Föreläsare: Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
Tillfället handlar om hur kodfokus och meningsfokus i undervisningen kan anpassas till barns och elevers förutsättningar och behov, från förskolan och in i skolans tidiga årskurser.
Redan i förskola och förskoleklass kan läraren skapa undervisning som stöttar barnens framtida läsförmåga, exempelvis genom språklekar som främjar fonologisk medvetenhet och förmåga att urskilja språkljud och koppla till bokstäver.
I högläsning kan läraren hjälpa barnen att upptäcka skriften, utforska språkljud i ord, utveckla språket och lära sig nya ord och begrepp. I förskoleklass fortsätter undervisningen med utgångspunkt i elevernas erfarenheter, intressen och förutsättningar.
Den tidiga läsundervisningen blir sedan mer strukturerad och systematisk i lågstadiet där fokus är på ordavkodning och läsförståelse i olika ämnesområden.
Anmälan
Anmäl dig i Utbildningsportalen
Kontakta oss
Vid frågor kontakta susanne.staf@educ.goteborg.se eller lisa.molin@educ.goteborg.se
Mötesplats läsning: Kodfokus och meningsfokus i F-3
Arrangör:
Center för skolutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.