Workshop: Så skriver du en forskningsskiss
Har du och din verksamhet något ni vill undersöka och utveckla i förskolan eller skolan? Då kan praktiknära forskning inom ramen för ULF-avtalet vara en möjlighet. På denna workshop får du både veta mer om ULF-projekt och stöd för att skriva en ansökningsskiss för ett praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan förskola/skola och forskare vid Göteborgs universitet.
Vad är praktiknära ULF-forskning och hur ansöker du?
ULF-avtalet är en nationell satsning på praktiknära forskning i förskola och skola, i samverkan med akademin. Praktiknära forskning tar sin utgångspunkt i verksamhetens egna behov av ny kunskap för att utveckla undervisningen samt öka barns och elevers lärande och måluppfyllelse.
Första steget innebär att skriva en ansökan i form av en forskningsskiss på max två A4-sidor. Där beskriver du tankarna bakom din eller er forskningsidé och hur projektet är tänkt att genomföras om du får möjlighet att vidareutveckla idén. Sista datum för att skicka in en forskningsskiss är 15 september.
Om skissen går vidare till steg 2, kan en forskningsansökan göras tillsammans med forskare.
Läs mer om praktiknära ULF-forskning på GUs webb
Öppet hus med workshop
Den 19 augusti klockan 15.00-18.00 anordnar Center för skolutveckling en workshop om hur en forskningsskiss kan formuleras. Deltagarna får information, praktiskt stöd och råd kring formulering av skissen av Lisa Molin och Pernilla Andersson Varga, som är lektorer och forskare. Stödet ges enskilt eller i mindre grupper.
Tillfället är ett öppet hus där du kan komma när det passar dig mellan kl 15 och 18.
Målgrupp
Lärare, skolledare och andra kategorier inom förskola/skola som beslutat sig för att göra en ULF-ansökan.
Förskolan/skolan behöver ha tagit ett beslut om att man vill göra en ansökan
Praktisk information
Ta med dator.
Anmälan
Medarbetare i fristående verksamhet Logga in och sök workshopen i Utbildningskatalogen. (Är det första gången du anmäler dig via Utbildningsportalen? Skapa först ett konto.)
Kontakt
Pernilla Andersson Varga, lektor vid Center för skolutveckling
Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling
Workshop: Så skriver du en forskningsskiss
Arrangör:
Center för skolutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.