
Workshop på Pi-dagen
Dome of Visions, Lindholmen vid Chalmers Lindholmen, Göteborg, SverigeHur kan du som förälder stötta dina barn i matematik? Hur blir det fokus på
nyfikenhet och lust istället för läxor och tvång?
Hur kan du som förälder stötta dina barn i matematik? Hur blir det fokus på
nyfikenhet och lust istället för läxor och tvång?
Välkommen till ett öppet informationstillfälle om förskollärarprogrammet - skräddarsytt för dig med yrkeserfarenhet från förskola!
Följ med på en halvdag där vi träffas, inspireras, diskuterar och tar tempen på var konstpedagogiken befinner sig i dag. Dessutom bjuder Historielabbet på en intressant workshop för en mer […]
Välkommen till en lärarfortbildning om god utbildning för alla! Lyssna på inspirerande forskare från Chalmers och Göteborgs universitet och deltag i kreativa workshopar med pedagoger från Universeum och Världskulturmuseet.
Den 24 april 2020 anordnar Språkcentrum åter en konferens för modersmålslärare i sex olika språk kring modersmål, flerspråkighet, formativ bedömning och digitalisering.
Vi arbetar med att boka ett nytt datum till hösten istället. Håll utkik här eller på OMEPS webbplats. Karolina Åkesson och Mia Östlund kommer i sin föreläsning att berätta […]
Denna kurs ges på Högskolan för scen och musik och vänder sig till dig som arbetar som pedagog inom förskola- grund, bildningsförbund eller kulturskola. Ansök senast 15 april 2020.
Denna kurs ges på Högskolan för scen och musik och vänder sig främst till ledare och pedagoger i teatergrupper bestående av barn och unga, t ex inom kulturskola, bildningsförbund eller liknande, och syftar till att utveckla regissörsrollen i dessa grupper.
Karolina Åkesson och Mia Östlund, Eslövs kommun Karolina och Mia berättar om sin resa från en liten kommunal förskola till ett helt förskoleområde som satsar på att göra barnen till […]
Välkommen till en kompetensutveckling på fyra tillfällen om återinskolning av redan hemmasittande elever och hur vi kan förebygga problematisk skolfrånvaro genom ett närvarofrämjande arbete. Målgrupp: Elevhälsoteam, lärare, mentorer, elevassistenter Vi […]
Vaddå SRHR? är en föreläsningsserie för medarbetare inom Göteborgs Stad med fokus på hur vi kan arbeta för att stärka och främja sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i stadens […]
En utbildning för dig som vill utvecklas i din roll som barnskötare. Med specialistkunskaper inom barns språkutveckling kan du arbeta mer systematiskt och medvetet med barngruppen. Du får också kunskaper […]
Drama, dans och musik för lust och lärande i förskolan. Dessa kurser ges under sommaren 2020 på Högskolan för scen och musik.
Denna kurs vänder sig i första hand till dig som har en danspedagogisk utbildning och vill vidga din kompetens mot dansundervisning i den svenska skolan med fokus på dansteori.
Vetenskapsfestivalens skolprogram är två veckor fyllda med hundratals vetenskapliga aktiviteter för elever i åldrarna 4-15 år. Programmet är öppet för alla skolor men måste bokas i förväg. Bokningen för skolprogrammet våren 2020 öppnar den 25 februari, från och med januari finns programmet i sin helhet på Vetenskapsfestivalens hemsida.
Vi arbetar med att boka ett nytt datum till hösten istället. Håll utkik här eller på OMEPS webbplats. Ulla Jivegård föreläser om de sociala aspekterna av förskolebarns återkommande aktiviteter, […]
Vi kommer till din skola och vill gärna träffa flera klasser på samma skola under en dag. Det är viktigt att du som lärare är med din klass under hela besöket.
Utbildningen erbjuder dig som personal i Göteborgs stad att fördjupa din förståelse för hur verksamheten kan optimera sin avfallshantering utöver det som förebyggs. Du får kunskap om vad som får stoppas var, hur en bra avfallsplan kan se ut och vart man vänder sig när kärl ska bytas/tvättas.
Välkommen till en lärarfortbildning om samverkan och hållbar utveckling! Lyssna på inspirerande forskare från Chalmers och Göteborgs universitet och deltag i kreativa workshopar med pedagoger från Universeum och Världskulturmuseet.
Lärarkonferensen ”Framtidens lärare” ordnas under Vetenskapsfestivalen 2020 i samverkan med Göteborgsregionens (GR) Läromedelsmässa. Konferensen är helt kostnadsfri och ger genom föreläsningar, workshops, samtal och möten nödvändig energi, inspiration och pepp! Anmälan till konferensen öppnar den 25 februari 2020.
Årets mötesplats kring resurser för lärande Workshops med läs- och skrivprojekt, lekfulla lektioner med naturvetenskap och konkreta tips för att ta makten över informationsflödet. Lägg där till massor av inspiration […]
Anneli Bergnell, Sektionen för förskollärar- och lärarutbildning, Högskolan i Borås En bild säger mer än tusen ord- eller hur är det egentligen? Är det så att säga ”lättare” att lära […]
Det globala klassrummet är en högskolekurs för alla lärare, oavsett undervisningsämne. Kursen är en introduktion till ämnet svenska som andraspråk, och målet är att du ska kunna stärka all din undervisning där du möter flerspråkiga och nyanlända elever.
Social resursförvaltning erbjuder en halvdagsutbildning om ungas utsatthet för våld i partnerrelationer. Under utbildningen tittar vi bland annat på vad som skiljer de ungas relationer från de vuxnas, att våldet […]
Under hösten 2020 erbjuder grundskoleförvaltningen, med stöd av Levande historia Göteborg, möjligheten att delta i ett arbete där lärare under ett antal tillfällen får handledning av en erfaren specialpedagog.
Väck läslusten hos eleverna!
FRAMTIDENS SAMHÄLLSROBOTAR I framtiden kommer robotar troligtvis ha en betydligt större del av vår vardag än idag. Kanske kommer man kunna ta en tupplur medan bilen kör till jobbet, bli […]
Utbildningen ska stärka dig som pedagog att genomtänkt och insiktsfullt ta tillvara elevernas kunskaper, erfarenheter och flerspråkiga resurser i lärandet. Målet är att du ska få en utvidgad förståelse för […]
Jonas Ivarsson och Johan Lundin båda professorer vid Göteborgs universitet, institutionen för Tillämpad IT samt våra kunniga pedagoger håller en digital workshop kring hur AI fungerar.
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande. Under träffen kommer vi att prata […]
Detta är en fortbildning för förskollärare som leder arbetslag och som vill fördjupa sina kunskaper i att planera och analysera högläsningsuppgifter. Under tre heldagar, den 2 oktober, 3 november och […]
Under hösten 2020 erbjuder grundskoleförvaltningen, med stöd av Levande historia Göteborg, möjligheten att delta i ett arbete där lärare under ett antal tillfällen får handledning av en erfaren specialpedagog.
Att leva med dyslexi Lördagen 10/10, Stadsbiblioteket, Hörsalen kl 13-14 Möt Hanna Konnebäck, författare och dyslektiker i hennes monolog "Jag ska försöka förklara mig själv". Monologen följs upp med intervju […]
Digital källkritik, vinklade budskap, konspirationsteorier, att ljuga med fakta är några exempel på områden som kan vara utgångspunkt för intressanta lektionsupplägg. I denna workshop tittar vi på hur några nätresurser […]
Webinariet riktar sig till alla. Är du lärare passar innehållet elever i årskurs 4–9 och gymnasiet.
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande.
Ämnets dag är ett tillfälle för ämnesfördjupande fortbildning som institutioner vid Göteborgs universitet erbjuder verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan.
Under drygt 10 år har CFS samarbetat med Teachers College Reading and Writing Project, TCRWP, vid Columbiauniversitetet i New York kring språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Under ledning av professor Lucy Calkins har TCRWP lång erfarenhet av att stödja verksamma lärare i att organisera för undervisning.
Varmt välkommen till en halvdag med föreläsningar och workshoppar för alla skolans nivåer. Temat är hur vi möter antisemitism och rasism i skolan. På programmet står forskning, aktuella exempel och […]
Varmt välkommen till en halvdag med föreläsningar och workshoppar för alla skolans nivåer. Temat är hur vi möter antisemitism och rasism i skolan.
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande. Under träffen kommer vi att prata […]
Medielandskapet har förändrats och plötsligt har influencern Therese Lindgren lika stor räckvidd som Expressen på sociala medier. Vad innebär det? För samhället, medier och framtiden? Emanuel Karlsten ger oss några nycklar för att avkoda vår samtid och redskap för att bättre förstå den digitala utvecklingen omkring oss. Anmäl dig att vara med på plats alternativt till att få en länk till din e-postadress 30 minuter innan föreläsningen börjar.
Världen över sitter hundratals författare, journalister och bloggare fängslade för brottet att sätta ord på människors tankar och drömmar.
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande. Under träffen kommer vi att prata […]
Nobelpriset handlar om idéer som har förändrat världen.
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande. Under träffen kommer vi att prata […]
Välkommen till en informationsträff med målet att stärka demokratin i skolan. Chartan är en del av stadens demokratisatsning inför jubileumsåret 2021, under rubriken Ungt inflytande.
Välkommen till Webbkonferens. Läsutvecklande insatser för elever som har läs- och skrivsvårigheter i grund- och gymnasieskola.
Förskolans tradition har utvecklats relaterat till äldre förskolebarn, och ofta som en förberedelse för skolan. Nu ser den svenska förskolan helt annorlunda ut och barn under 3 år utgör en avsevärd del av alla barn i förskolan. Om vi blickar tillbaka grundades mycket av kunnande om små barn på utvecklingspsykologiska studier, d v s olika experiment med ett barn och en vuxen, utgångspunkter som är helt olika förskolans nuvarande grupporganiserade verksamhet.
Välkommen på webbinarium
– Tillsammans för en skola på vetenskaplig grund!
Den praktiknära forskningen i förskola och skola blir allt viktigare. Ta del av erfarenheter från de pågående ULF-forskningsprojekten i Göteborgsregionen och lyssna på panelsamtal om förutsättningar för dess utveckling och framtid.
Bygga på din utbildning, bredda din kunskap och kompetens under sommaren eller lära dig något nytt bara för ditt eget nöjes skull? Fristående kurser ges löpande under året och är oftast inom ett specifikt och avgränsat område. De kan ges på kvällstid eller dagtid och kan vara på distans eller på plats i Göteborg.
I år blir Litteraturveckan som bekant digital.
Center för skolutveckling fortsätter satsningen på att stödja kollegialt lärande. Kursen består av åtta heldagsträffar.
Språkstörning och dyslexi - vad alla behöver veta!
Vilken roll spelar informationsteknologin i morgondagens skola? Hur förändrar AI och digitalisering villkoren för hur vi lär oss
och hur vi skapar ny kunskap? Nu kan du som är verksam inom skolan och utbildningsväsendet på ett enkelt och snabbt sätt förstå mer.
Kurspaket vänder sig till lärare från grundskola till högre utbildning, som vill fördjupa sig i aktuell forskning om digitalisering och dess betydelse för skolan och för lärande. För att förstå detta komplexa och snabbföränderliga område och få svar på dina frågor har du meriterade forskare och experter inom området till din hjälp.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
I vårt samhälle möts vi av en mängd bilder och filmer som vi behöver kunna tolka för att förstå den värld vi lever i.
OMEP arbetar för barn i åldrarna 0-8 år över hela världen med målsättning att ge dem de bästa förutsättningar för en god uppväxt och utbildning. OMEP arbetar för en ökad förståelse för barns rättigheter och livsvillkor. OMEP instiftades 1948 av FN och är en frivilligorganisation (NGO) med rådgivande status till UNESCO, UNICEF och Europarådet. Organisationen består av nationalkommittéer och lokala kretsar i mer än 73 länder. Svenska OMEP är en av dessa.
Välkomna till digitalt öppet hus! Vi kommer att presentera grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem för dig med tidigare yrkeserfarenhet (GRY). Vi bjuder in både dig som funderar på att söka till programmet och dig som har en anställd som är intresserad av att söka inriktningen för yrkeserfarna. Ingen föranmälan krävs!
För att utveckla undervisningen för flerspråkiga barn i Göteborg anordnar Göteborgs universitet tillsammans med Center för skolutveckling en utbildning i flerspråkighet/transspråkande. Kursen bygger på senaste forskning om flerspråkighet och relevanta mål i läroplan för förskolan. Kursen är finansierad av Skolverket och är kostnadsfri där kurslitteraturen ingår för deltagarna.
Senare i vår får Göteborg ett nytt miljö- och klimatprogram och tillsammans ökar vi takten för att skapa en hållbar stad. Är du med?
Äntligen är den nationella utredningen om stärkta skolbibliotek här med ett utförligt förslag på lagändring. Vad händer nu och vad betyder förslaget för skolbiblioteken nationellt? För oss i Göteborg?
KuBo är en ny bokningssida som samlar hela stadens kulturutbud för förskolor, grundskolor och gymnasier i Göteborg oavsett skolform. Under det senaste året har ett stort arbete pågått med att […]
Sex på schemat!
Sex och relationer är inte bara centralt för våra liv
utan får också allt större plats i samhällsdebatten.
I år inför landets lärarutbildningar examensmål kring
ämnet sex, relationer och samtycke. Dessutom
förstärks ämnet också i skolans läroplaner. Men
hur tar man sig an ett sådant mångfacetterat ämnesområde? Genom film och rörlig bild förstås!
I vårt samhälle möts vi av en mängd bilder och filmer som vi behöver kunna tolka för att förstå den värld vi lever i.
Forskningstemat Policy, Profession, Kvalitet och Lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem (PPQL) riktar fokus mot frågor rörande policy, profession, kvalitet och barns lärande, lek och utveckling inom tidiga utbildningsinstitutioner. Doktorander, seniora och juniora forskare, adjunkter och masterstudenter deltar. De frågor som behandlas rör de villkor som skapas för barns välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, förskoleklass och fritidshem. Vi intresserar oss specifikt för kvalitets- och policyfrågor i relation till lärares professionella utveckling och till villkoren för barns institutionella lärande, där lärarkompetens och undervisning är avgörande kvalitetsaspekter. Forskningen genomsyras av ett helhetsperspektiv på barn och behandlar både strukturella villkor för verksamheten och de processer i termer av interaktion, kommunikation och förhållningssätt som utgör barns lärmiljöer. Utmärkande för forskningen inom temat är att den sker i ett barnperspektiv i syfte att uppmärksamma och analysera barns utveckling och möjligheter till lek, delaktighet, inflytande och aktörskap inom olika områden.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. Alla evenemang är alltid öppna och utan föranmälan samt riktar sig till alla som på ett eller annat sätt är intresserade av barn och barns lärande.
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
Välkommen till ett digitalt seminarium om universell utformning och hur det har använts i utvecklingsarbetet på Alfons Åberg Kulturhus.
Alfons Åbergs Kulturhus, Our Normal Association och The Service Design Studio, har genomfört ett projekt som identifierat innovativa lösningar som gör lekmiljöer mer tillgängliga för alla – oavsett funktionsförmåga.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Webbkonferens 5 maj 2021 kl 13-16.10 januari 2021 .
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Den 8 maj kan du som är lärare på högstadiet eller gymnasiet delta med dina elever i Fredsdagen. Antingen kan ni delta i ett livesänt program med föreläsningar, poesi och musik eller besöka någon av utställningarna där den ena är utomhus på Domkyrkoplan.
Digital konferens 10-11 maj 2021, lunch till lunch. Idag rör sig konstpedagogiken allt mer från utställningsrummet och ut i det gemensamma. Det kan vara genom offentliga konstprojekt, i mötet med […]
Detta är ett seminarium och består av föreläsningar av Anette Novak är direktör för Statens medieråd och Mathias Cederholm som driver nätverket Källkritik, fake news och faktagranskning på Facebook.
Välkommen till en mötesplats kring undervisning i naturvetenskap och teknik!
Kairos Future genomförde under 2020 en åttonde studie inom ramen för Framtidens lärande och utbildning tillsammans med Göteborgs stad, Mölndals kommun, samt Höganäs kommun. I denna studie söktes svar om hur framtidens digitala skola bör och kommer att se ut.
OMEP arbetar för barn i åldrarna 0-8 år över hela världen med målsättning att ge dem de
bästa förutsättningar för en god uppväxt och utbildning. OMEP arbetar för en ökad förståelse för barns rättigheter och livsvillkor. OMEP instiftades 1948 av FN och är en frivilligorganisation (NGO) med rådgivande status till
UNESCO, UNICEF och Europarådet. Organisationen består av nationalkommittéer och lokala
kretsar i mer än 73 länder. Svenska OMEP är en av dessa.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. Alla evenemang är alltid öppna och utan föranmälan samt riktar sig till alla som på ett eller annat sätt är intresserade av barn och barns lärande.
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
Nu pågår premiären för ”Sen eftermiddag med GR” – en livestream om året som gått med en skola på distans. Vi pratar om vad som hänt, vad vi har framför […]
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Vernissage, troligtvis digital, den 1 juni klockan 12.00-12.45. Invigningen görs av Susanne Rappmann, biskop vid Göteborgs stift, Ahmed Ghanem, imam vid Göteborgs moské och Benjamin Gerber, representant från Judiska församlingen i Göteborg.
Här kommer alla känslorna på en och samma gång – prisbelönta kompositörer om musikens betydelse i film och TV.
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Inbjudan till seminarium tisdag 8 juni kl. 13.00–16.00 Välkomna till en kostnadsfri halvdag där vi vill inspirera och lyfta klimatfrågan i skolan. Vi bjuder på kunniga föreläsare, goda exempel och […]
Ett kostnadsfritt program för pedagoger för undervisning om hållbar utveckling.
Ett seminarium som tar upp forskningsläget för det förebyggande arbetet mot killars sexuella våld i vardagen. Varför utövar killar sexuellt våld? Hur ser detta våld ut? Och framför allt, vad […]
Kodcentrum erbjuder pedagogledda digitala aktiviteter för elever, lärare och fritidspedagoger som vill komma igång med blockprogrammering i Scratch och delta i Kodutmaningen.
Den här kursen riktar sig mot verksamma förskollärare samt magister/mastersstudenter, med intresse för kvalitets- och utvecklingsfrågor kopplade till förskoleverksamhet.
Det här webbinariet är till för dig som är lärare eller fritidspedagog i årskurs 4-6 och som är nyfiken på att delta i Kodutmaningen under hösten.
Kodcentrum erbjuder pedagogledda digitala aktiviteter för elever, lärare och fritidspedagoger som vill komma igång med blockprogrammering i Scratch och delta i Kodutmaningen.
Hur fungerar Hjärntorget? En kort introduktion för dig som är ny användare av lärplattformen där vi bland annat går igenom hur du navigerar i plattformen, kommunicerar med vårdnadshavare, registrerar frånvaro […]
Syftet med Under samma himmel är att utifrån FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, arbeta långsiktigt mot alla former av förtryck, för ökad förståelse människor emellan och ett bättre klimat på skolorna.
Kursen lämpar sig för högstadieskolor som vill bedriva ett medvetet, strukturerat och kvalitativt värdegrundsarbete.
Har du en bra idé om praktiknära forskning inom förskola eller skola? Nu kan du som lärare, förskollärare eller rektor i Göteborgs Stad åter söka pengar för praktiknära forskning. Steg […]
Ett digitalt escape room använder samma koncept som fysiska escape rooms eller som i teveprogrammet Fångarna på fortet, men i stället för att få upp ett lås, kommer eleverna att […]
Från 21 augusti till 18 september förvandlas Växthuset i Trädgårdsföreningen återigen till en spännande aktivitetsarena. Denna gång primärt för barn i åldrarna 6-9 år. Park- och naturförvaltningen och Botaniska trädgården går samman med andra naturälskande aktörer och erbjuder både bokningsbara skollektioner på temat biologisk mångfald och genomför aktiviteter för alla barn på eftermiddagarna. I växthuset vill vi lära barnen om biologisk mångfald och varför det är viktigt att ta hand om vår natur och djuren oavsett storlek. Vi hoppas på att kunna inspirera barnen och locka fram en nyfikenhet på naturens fantastiska och viktiga mångfald.
Ska du hålla digitala utvecklingssamtal och är osäker på hur du använder dig av Google Meet? Här kan du få tips på hur du skapar bra videomöten med vårdnadshavare. I […]
Möter du vuxna personer med flerfunktionsnedsättning? Vill du förbättra kommunikation, samspel, aktivitet och delaktighet i kontakten med denna målgrupp?
”Vi är med!” är ett projekt som pågått under 2018-2021 och har drivits av Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Sveriges Arbetsterapeuter, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och DART.
Skolverket erbjuder dig som arbetar inom elevhälsan att tillsammans med din rektor få stöd i skolans systematiska arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Här får du hjälp att leva upp till förstärkta krav i läroplanen som börjar gälla hösten 2022 angående hedersrelaterat våld och förtryck. Det digitala processtödet består av fyra delar som ger konkreta verktyg för arbetet i er verksamhet.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.