Språkstörning och/eller dyslexi, ny i svenska: Kartläggning och insatser
Målgrupp
Pedagoger i förskola och skola.
Kostnad
Deltagaravgift: 500 kr för medlemmar i Svenska Dyslexiföreningen, övriga 750 kr Heltidsstuderande vid universitet/högskola 250 kr.
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2 maj. Anmälan är bindande men platsen kan överlåtas.
Kontakt
Om du har frågor om evenemanget kan du kontakta info@dyslexiforeningen.se
Program
13.00 – 13.10 Inledning Christina Hellman, Svenska Dyslexiföreningen
13.10 – 14.10 Utan gemensamt språk. Observationer och kartläggning av inlärningshinder Astrid Frylmark, leg logoped
14.10 – 14.30 Frågor
14.30 – 14.40 Paus
14.40 – 15.40 Att möta barn och elever med språkstörning. Annelie Westlund, rådgivare och spercialpedagog, SPSM samt Marika Habbe, specialistlogoped och doktorand, SPSM
15.40 – 16.00 Frågor
16.00 – 16.10 Avslutning Svenska Dyslexiföreningen
Presentation av föreläsarna
Språkstörning och/eller dyslexi, ny i svenska språket: kartläggning och insatser kartläggning och insatser
Christina Hellman är ordförande i Svenska Dyslexiföreningen och tidigare universitetslektor vid Stockholms universitet. Christina ingick i SBU:s (Statens beredning för medicinsk utvärdering; numera Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) referensgrupp som publicerat rapporten: Dyslexi hos barn och ungdomar, tester och insatser.
Astrid Frylmark är logoped med lång erfarenhet av språk-, läs- och skrivutredningar. Hon har också ett förlag där egna och andras material publiceras (ordaf.se) och en föräldrasida om språkutveckling (spraklek.se). Hennes företag anlitas för fortbildning, kvalitetsutveckling och utvärdering av verksamheter. Astrid var tidigare ledamot i bland annat Svenska Dyslexiföreningens styrelse och i en internationell yrkesförening för logopeder. År 2016 fick Astrid ta emot Svenska Logopedpriset och år 2018 SCIRAs hedersdiplom. Annelie Westlund är specialpedagog och har en fördjupad kompetens inom området språkstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom åren har Annelie arbetat med rådgivning, specialpedagogiska utredningar och fortbildning för skolpersonal.
Annelie Westlund är projektledare för ett större projekt inom SPSM som syftar till att öka kunskapen om språkstörning och dess konsekvenser för lärandet hos förskolor, skolor och skolhuvudmän. Marika Habbe är specialistlogoped med inriktning på språk-, läs- och skrivsvårigheter i skolåldern. Marika Habbe har arbetat som logoped inom barnhabilitering, BUP, förskola och skola med olika slags insatser, samt utredning och stöd till barn och ungdomar med olika funktionsnedsättningar. För närvarande arbetar Marika halvtid på det Nationella resursteamet tal och språk inom SPSM och halvtid med en forskningsstudie om lästräning för elever med språkstörning och dyslexi.
Språkstörning och/eller dyslexi, ny i svenska: Kartläggning och insatser
Arrangör:
INSTITUTIONEN FÖR PEDAGOGIK OCH SPECIALPEDAGOGIK, IPS
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.