Tema Modersmål 2.0
Inom Göteborg
490kr
Övriga kommuner
490kr
Nytt för i år är ett särskilt spår för skolledare med ansvar för modersmålsundervisning och studiehandledning.
Konferensen består av ett gemensamt förmiddagspass där det hålls tre föreläsningar på svenska.På eftermiddagen har skolledarna och språkgrupperna sina egna program.Du som är lärare i följande språk är välkommen till en dag med föreläsningar och workshops:
- Albanska
- Arabiska
- Kurdiska
- Litauiska
- Tyska
- Ungerska
Förmiddagens program
07.30 – 08.25 Registrering och kaffe
08.30 – 09.00 Föreläsning
09.00 – 10.00 Föreläsning
10.00 – 10.30 Fika
10.30 – 11.30 Föreläsning
11.30 – 12.50 Lunch
Utveckling av modersmålsundervisning och studiehandledning fram till idag
Föreläsare: Mats Wennerholm, undervisningsråd Skolverket
Hur har den politiska viljan skiftat och påverkat villkoren för verksamheten, satsningar och besparingar från hemspråksreformen till modersmålsutredningen. Exempel ges på nationellt stöd till skolutveckling, till ökad kvalitet i undervisningen och handledningen på modersmål.
Formativ bedömning – utmaningar för undervisningen
Föreläsare: Åsa Hirsch, universitetslektor/docent vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Sedan vårterminen 2020 är hon ansvarig för Rektorsprogrammet vid Göteborgs universitet.
Åsa Hirsch forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning inklusive lärares dokumentation av kunskap och för lärande, utvärdering och skolutvecklingsarbete samt skolans uppdrag och lärarens profession.
Om hjärnan, modersmål och flerspråkighet
Föreläsare: Annika Andersson är universitetslektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet i Växjö, där hon utbildar lärare för alla åldrar. Hon har doktorerat i psykologi med kognitiv neurologisk inriktning i USA.
Annika Andersson fokuserar på skillnader och likheter i bearbetning av modersmål och andraspråk. Frågan varför en satsning på modersmålsundervisning torde stötta all inlärning, speciellt andraspråksinlärning av svenska belyses.
Eftermiddagens program för lärare
13.00-16.30 Presentation av Språkcentrum, föreläsningar och erfarenhetsutbyte med avbrott för 30 minuters fika
Albanska
- Studiehandledning som bro till lärande, utveckling och integration
- Varierande arbetsmetoder i modersmålsundervisning för tidiga skolår och särskola
Kontaktperson:
Fatmire Bunjaku
fatmire.bunjaku@educ.goteborg.se
mobil: 0737-21 00 44
Arabiska
- Pedagogisk planering
- STL – skriva sig till lärande
- Tematiskt arbetssätt i modersmålsundervisningen
- Digitala verktyg i undervisningen
- Film ”Mina utmaningar är dina utmaningar” – att integrera modersmål med andra skolämnen
Kontaktperson:
Rana Nehme
mobil: 070-14 708 70
Kurdiska
- Språk, kultur och kommunikation, Nabi Fatahi
- Utbildning, undervisning och framtiden, Hakki Balta
- Pedagogisk planering utifrån kunskapskrav
- STL – skriva sig till lärande/digitala verktyg
Kontaktperson:
Taban Fatah
mobil: 0707-85 66 39
Litauiska
- Programmering under modersmålsundervisning
- Studiehandledning
Kontaktperson:
Egle Loc
Tyska
- Digitala läromedel
- Hållbar utveckling
Kontaktperson:
Christiane Knoke
christiane.knoke@educ.goteborg.se
mobil: 0709-23 75 98
Ungerska
- Pedagogisk planering utifrån tema och kunskapskrav
- Det digitala klassrummet
- STL – skriva sig till lärande
Kontaktperson:
Enikö Solymossi
eniko.solymossi@educ.goteborg.se
mobil: 0727-00 49 50
Eftermiddagens program för skolledare
13.00 – 13.45 Föreläsning
13.50 – 14.45 Föreläsning
14.45 – 15.15 Fika
15.15 – 16.00 Föreläsning
”Att vara mellan språken”
Föreläsare: Inger Fält, verksamhetschef Språkcentrum Göteborg
Inger Fält kommer att presentera studiehandledningsrapporten ”Att vara mellan språken”, som är initierad av Språkcentrum och framtagen i ett samarbete med Göteborgs universitet och Jämlik stad.
Revideringen av kursplanerna i modersmål
Föreläsare: Nermina Wikström, undervisningsråd Skolverket
Föreläsaren kommer att ta upp bakgrunden till arbetet med de nya kursplan förslagen i modersmål. Fokus läggs på revideringarna samt vilken betydelse och påverkan detta kan komma att ha på undervisningen i ämne.
Skolans digitalisering med fokus på nyanlända och flerspråkiga elever
Föreläsare: Mats Wennerholm, undervisningsråd Skolverket
Det svenska skolväsendet ska vara ledande i att använda digitaliseringens möjligheter för att uppnå en hög digital kompetens hos barn och elever och för att främja kunskapsutvecklingen samt likvärdigheten. Mats Wennerholm kommer att presentera digitaliseringen som stöd i flerspråkig undervisning och handledning på olika språk.
För frågor om konferensen kan du kontakta
Språkcentrum:
Epost: sprakcentrum.goteborg@educ.goteborg.se
Tel: 031-367 04 51
Välkommen till en intressant dag!
Tema Modersmål 2.0
Arrangör:
Språkcentrum
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.