Förskolebarns samspel med digitala medier
Kristina Walldén Hillström, Högskolan i Gävle
Presentationen berör innehållet i den avhandling Kristina Walldén Hillström disputerade med vid Uppsala Universitet i juni 2020 och som har titeln I samspel med digitala medier – barns deltagande i multimodala literacypraktiker. Avhandlingen handlar om barns och förskollärares samspel med digitala medier i vardagliga aktiviteter på två förskolor. Fokus i avhandlingen riktas mot barns deltagande i aktiviteter där digitala medier är centrala liksom hur digitala medier integreras och blir en del av barns vardagliga aktiviteter i förskolan. De kompetenser och literacyfärdigheter som kommer till uttryck i barnens samspel med digitala medier står också i fokus. I relation till detta studeras även några sociala och kulturella förutsättningar för att barn skall kunna använda digitala medier i förskolan.
Öppet för allmänheten, ingen föranmälan
Länk till Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/4547494773
Lösenord: 073722
Förskolebarns samspel med digitala medier
Arrangör:
Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.