Konferens om yngre barn i förskolan
Medverkande
Förskolans tradition har utvecklats relaterat till äldre förskolebarn, och ofta som en förberedelse för skolan. Nu ser den svenska förskolan helt annorlunda ut och barn under 3 år utgör en avsevärd del av alla barn i förskolan. Om vi blickar tillbaka grundades mycket av kunnande om små barn på utvecklingspsykologiska studier, d v s olika experiment med ett barn och en vuxen, utgångspunkter som är helt olika förskolans nuvarande grupporganiserade verksamhet.
Program
9.00 – 9.15 Introduktion: Ingrid Pramling Samuelsson
9.15 – 10.00 En gruppeorientert tilnærming til småbarns lek og samspill. Resultater fra noen norske undersøkelser. Ellen OS; Oslo Meteropolitan Univerity:
10.00 -10.30 Kaffepaus
10.30 -11.15 Vad innebär lekresponsiv undervisning med de yngsta (1-3 år) i förskolan? Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling & Cecilia Wallerstedt.
11.15 – 12.00 Lekresponsiv undervisning – lärares lärande:- en pågående studie: Emelie Stavholm
12.00 – 13.00 Lunchpaus
13.00-14.30 Arbete i mindre grupper/workshops kring frågor om att arbeta med de yngsta. Här kommer olika förskolor att presentera sitt arbete som en introduktion till diskussion:
- Att undervisa små barn: Gossagårdens förskola, Lilla Edet: Lena Wagman och Rebecka Jarl
- Var är ute? – om att arbeta med källkritik med de yngsta barnen: Tvedegårds förskola, Kristianstad: Cecilia Regnell & Christoffer Salmén
- Att skapa mening i lekvärlden: Marie Hindersson och Tatsiana Örnlöv, Gunghästens förskola i Tyresö, Stockholm.
14.30-15.00 Kaffepaus
15.00-16.00 Gemensam och framåtsyftande diskussion. Möjligheter kommer också att finnas för ej medlemmar att lära om och ställa fråga om Nätverket.
Kostnad
Konferensen är kostnadsfri för nätverkets medlemmar, men bindande anmälan gäller. Övriga deltagare: 200 kr.
OBS! Konferensen kommer att vara digitalt via zoom.
Konferens om yngre barn i förskolan
Arrangör:
Förskoleforskning och praktikutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.