Nu släcker vi för vår enda planet – Earth Hour
Senare i vår får Göteborg ett nytt miljö- och klimatprogram och tillsammans ökar vi takten för att skapa en hållbar stad. Är du med?
Senare i vår får Göteborg ett nytt miljö- och klimatprogram och tillsammans ökar vi takten för att skapa en hållbar stad. Är du med?
Äntligen är den nationella utredningen om stärkta skolbibliotek här med ett utförligt förslag på lagändring. Vad händer nu och vad betyder förslaget för skolbiblioteken nationellt? För oss i Göteborg?
KuBo är en ny bokningssida som samlar hela stadens kulturutbud för förskolor, grundskolor och gymnasier i Göteborg oavsett skolform. Under det senaste året har ett stort arbete pågått med att […]
Sex på schemat!
Sex och relationer är inte bara centralt för våra liv
utan får också allt större plats i samhällsdebatten.
I år inför landets lärarutbildningar examensmål kring
ämnet sex, relationer och samtycke. Dessutom
förstärks ämnet också i skolans läroplaner. Men
hur tar man sig an ett sådant mångfacetterat ämnesområde? Genom film och rörlig bild förstås!
I vårt samhälle möts vi av en mängd bilder och filmer som vi behöver kunna tolka för att förstå den värld vi lever i.
Forskningstemat Policy, Profession, Kvalitet och Lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem (PPQL) riktar fokus mot frågor rörande policy, profession, kvalitet och barns lärande, lek och utveckling inom tidiga utbildningsinstitutioner. Doktorander, seniora och juniora forskare, adjunkter och masterstudenter deltar. De frågor som behandlas rör de villkor som skapas för barns välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, förskoleklass och fritidshem. Vi intresserar oss specifikt för kvalitets- och policyfrågor i relation till lärares professionella utveckling och till villkoren för barns institutionella lärande, där lärarkompetens och undervisning är avgörande kvalitetsaspekter. Forskningen genomsyras av ett helhetsperspektiv på barn och behandlar både strukturella villkor för verksamheten och de processer i termer av interaktion, kommunikation och förhållningssätt som utgör barns lärmiljöer. Utmärkande för forskningen inom temat är att den sker i ett barnperspektiv i syfte att uppmärksamma och analysera barns utveckling och möjligheter till lek, delaktighet, inflytande och aktörskap inom olika områden.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. Alla evenemang är alltid öppna och utan föranmälan samt riktar sig till alla som på ett eller annat sätt är intresserade av barn och barns lärande.
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
Välkommen till ett digitalt seminarium om universell utformning och hur det har använts i utvecklingsarbetet på Alfons Åberg Kulturhus.
Alfons Åbergs Kulturhus, Our Normal Association och The Service Design Studio, har genomfört ett projekt som identifierat innovativa lösningar som gör lekmiljöer mer tillgängliga för alla – oavsett funktionsförmåga.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Webbkonferens 5 maj 2021 kl 13-16.10 januari 2021 .
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Den 8 maj kan du som är lärare på högstadiet eller gymnasiet delta med dina elever i Fredsdagen. Antingen kan ni delta i ett livesänt program med föreläsningar, poesi och musik eller besöka någon av utställningarna där den ena är utomhus på Domkyrkoplan.
Digital konferens 10-11 maj 2021, lunch till lunch. Idag rör sig konstpedagogiken allt mer från utställningsrummet och ut i det gemensamma. Det kan vara genom offentliga konstprojekt, i mötet med […]
Detta är ett seminarium och består av föreläsningar av Anette Novak är direktör för Statens medieråd och Mathias Cederholm som driver nätverket Källkritik, fake news och faktagranskning på Facebook.
Välkommen till en mötesplats kring undervisning i naturvetenskap och teknik!
Kairos Future genomförde under 2020 en åttonde studie inom ramen för Framtidens lärande och utbildning tillsammans med Göteborgs stad, Mölndals kommun, samt Höganäs kommun. I denna studie söktes svar om hur framtidens digitala skola bör och kommer att se ut.
OMEP arbetar för barn i åldrarna 0-8 år över hela världen med målsättning att ge dem de
bästa förutsättningar för en god uppväxt och utbildning. OMEP arbetar för en ökad förståelse för barns rättigheter och livsvillkor. OMEP instiftades 1948 av FN och är en frivilligorganisation (NGO) med rådgivande status till
UNESCO, UNICEF och Europarådet. Organisationen består av nationalkommittéer och lokala
kretsar i mer än 73 länder. Svenska OMEP är en av dessa.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. Alla evenemang är alltid öppna och utan föranmälan samt riktar sig till alla som på ett eller annat sätt är intresserade av barn och barns lärande.
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
Nu pågår premiären för ”Sen eftermiddag med GR” – en livestream om året som gått med en skola på distans. Vi pratar om vad som hänt, vad vi har framför […]
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Vernissage, troligtvis digital, den 1 juni klockan 12.00-12.45. Invigningen görs av Susanne Rappmann, biskop vid Göteborgs stift, Ahmed Ghanem, imam vid Göteborgs moské och Benjamin Gerber, representant från Judiska församlingen i Göteborg.
Här kommer alla känslorna på en och samma gång – prisbelönta kompositörer om musikens betydelse i film och TV.
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Inbjudan till seminarium tisdag 8 juni kl. 13.00–16.00 Välkomna till en kostnadsfri halvdag där vi vill inspirera och lyfta klimatfrågan i skolan. Vi bjuder på kunniga föreläsare, goda exempel och […]
Ett kostnadsfritt program för pedagoger för undervisning om hållbar utveckling.
Ett seminarium som tar upp forskningsläget för det förebyggande arbetet mot killars sexuella våld i vardagen. Varför utövar killar sexuellt våld? Hur ser detta våld ut? Och framför allt, vad […]
Kodcentrum erbjuder pedagogledda digitala aktiviteter för elever, lärare och fritidspedagoger som vill komma igång med blockprogrammering i Scratch och delta i Kodutmaningen.
Den här kursen riktar sig mot verksamma förskollärare samt magister/mastersstudenter, med intresse för kvalitets- och utvecklingsfrågor kopplade till förskoleverksamhet.
Det här webbinariet är till för dig som är lärare eller fritidspedagog i årskurs 4-6 och som är nyfiken på att delta i Kodutmaningen under hösten.
Kodcentrum erbjuder pedagogledda digitala aktiviteter för elever, lärare och fritidspedagoger som vill komma igång med blockprogrammering i Scratch och delta i Kodutmaningen.
Hur fungerar Hjärntorget? En kort introduktion för dig som är ny användare av lärplattformen där vi bland annat går igenom hur du navigerar i plattformen, kommunicerar med vårdnadshavare, registrerar frånvaro […]
Syftet med Under samma himmel är att utifrån FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, arbeta långsiktigt mot alla former av förtryck, för ökad förståelse människor emellan och ett bättre klimat på skolorna.
Kursen lämpar sig för högstadieskolor som vill bedriva ett medvetet, strukturerat och kvalitativt värdegrundsarbete.
Har du en bra idé om praktiknära forskning inom förskola eller skola? Nu kan du som lärare, förskollärare eller rektor i Göteborgs Stad åter söka pengar för praktiknära forskning. Steg […]
Ett digitalt escape room använder samma koncept som fysiska escape rooms eller som i teveprogrammet Fångarna på fortet, men i stället för att få upp ett lås, kommer eleverna att […]
Från 21 augusti till 18 september förvandlas Växthuset i Trädgårdsföreningen återigen till en spännande aktivitetsarena. Denna gång primärt för barn i åldrarna 6-9 år. Park- och naturförvaltningen och Botaniska trädgården går samman med andra naturälskande aktörer och erbjuder både bokningsbara skollektioner på temat biologisk mångfald och genomför aktiviteter för alla barn på eftermiddagarna. I växthuset vill vi lära barnen om biologisk mångfald och varför det är viktigt att ta hand om vår natur och djuren oavsett storlek. Vi hoppas på att kunna inspirera barnen och locka fram en nyfikenhet på naturens fantastiska och viktiga mångfald.
Ska du hålla digitala utvecklingssamtal och är osäker på hur du använder dig av Google Meet? Här kan du få tips på hur du skapar bra videomöten med vårdnadshavare. I […]
Möter du vuxna personer med flerfunktionsnedsättning? Vill du förbättra kommunikation, samspel, aktivitet och delaktighet i kontakten med denna målgrupp?
”Vi är med!” är ett projekt som pågått under 2018-2021 och har drivits av Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Sveriges Arbetsterapeuter, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och DART.
Skolverket erbjuder dig som arbetar inom elevhälsan att tillsammans med din rektor få stöd i skolans systematiska arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Här får du hjälp att leva upp till förstärkta krav i läroplanen som börjar gälla hösten 2022 angående hedersrelaterat våld och förtryck. Det digitala processtödet består av fyra delar som ger konkreta verktyg för arbetet i er verksamhet.
Hur kan du lägga grunden för studieteknik för elever i yngre åldrar? I det här webbinariet tittar vi på några olika exempel på appar och inbyggda funktioner i lärplattan som […]
I det här webbinariet går vi igenom digital studieteknik som kan vara till hjälp för eleverna nu och för framtida studier. Det är viktigt att börja träna på att organisera […]
Känner du att nu är det dags att komma igång med Google Classroom? Då ska du anmäla dig till det här webbinaret som går igenom grunderna och ger dig tips […]
Att kommunicera tillhör människans grundläggande behov. Att använda tecken som ett alternativt och/eller kompletterande kommunikationssätt stödjer många personer i deras kommunikationsutveckling. Bli en tydligare kommunikationspartner och upptäck glädjen i att använda Tecken som AKK. Utbildningen hålls digitalt via Teams över tre tillfällen och ger teori såväl som praktisk övning. Du kommer att få material att skriva ut för att träna och testa tecken hemma mellan gångerna.
Har du kommit igång med Google Classroom och vill ta ditt digitala klassrum ett steg till? På detta webbinariet tar vi steget och visar på hur eleverna kan bli lärresurser […]
Få inspiration om hur förskoleklasseleverna kan utveckla sin förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med hjälp av lärplattor på ett kreativt och lustfyllt sätt. Vi använder några kostnadsfria appar och […]
Ta chansen att utforska hur du kan använda de digitala verktygen i matematikundervisningen från förskoleklass till årskurs 3. Vi tittar på några appar som kan användas för att visualisera och […]
Lär dig hur du använder green screen-effekter i Wevideo så du kan förflytta dig i både tid och rum. Varför inte slå sig ner på en söderhavsstrand eller ta en […]
Välkommen att fira 100 år av demokrati i Demokratistugan!
Under 2021 turnerar en Demokratistuga runt i Sverige för att fira att vår demokrati firar 100 år. 29 september till
3 oktober stannar stugan på Kungsportsplatsen i Göteborg där Länsstyrelsen i Västra Götaland står som värd. Vi bjuder nu in dig in till ett evenemang fullspäckat med föreläsningar, seminarier, kulturinslag och spännande
samtal. Så kom förbi och lyssna på en föreläsning, eller ta en kaffe och prata demokrati med oss! Du som inte har
vägarna förbi Göteborg kommer givetvis att kunna följa de flesta av våra aktiviteter digitalt.
I musiken kan vi mötas på lika villkor. På Eldorado har vi många gånger sett hur en musikstund i grupp eller individuellt kan locka fram glädje, lekfullhet, kommunikation, delaktighet, lugn och vi-känsla. Under en heldag får du lära dig att det går att skapa en musikstund med små medel, fylld av både engagerande aktivitet och avslappnande vila.
4 oktober infaller Internationella barndagen 2021. Detta uppmärksammar Dialoga - Göteborgs Stads kompetenscentrum om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld, genom ett axplock av miniseminarier om barns rättigheter.
Vill du kunna visualisera hur hjärtat ser ut under tiden det slår eller se vad som händer i lungorna när vi andas? Ta då chansen att testa hur visualiseringsverktyget Sensavis […]
I en omfattande berättarinsats får elever ta del av ett personligt vittnesmål från Förintelsen i samband med att Förintelsen och antisemitism diskuteras nationellt och internationellt. Ett tillfälle att motverka antisemitiska strömningar och att prata om alla människors lika värde.
I en omfattande berättarinsats får elever ta del av ett personligt vittnesmål från Förintelsen i samband med att Förintelsen och antisemitism diskuteras nationellt och internationellt. Ett tillfälle att motverka antisemitiska strömningar och att prata om alla människors lika värde.
Att kommunicera tillhör människans grundläggande behov. Att använda tecken som ett alternativt och/eller kompletterande kommunikationssätt stödjer många personer i deras kommunikationsutveckling. Bli en tydligare kommunikationspartner och upptäck glädjen i att använda Tecken som AKK. Utbildningen hålls på plats i Dalheimers hus över tre tillfällen och ger teori såväl som praktisk övning. Material ingår.
Få inspiration om hur man i särskolan kan arbeta med digitalt skapande med hjälp av lärplattor på ett kreativt och lustfyllt sätt. Vi använder några kostnadsfria appar och även iPadens […]
Sväva ut över städer, floder, skogar och vägar eller landa och besök några av världens största museum samtidigt som du och dina elever är kvar i klassrummet. Häng med på […]
Ett digitalt escape room använder samma koncept som fysiska escape rooms eller som i teveprogrammet Fångarna på fortet, men i stället för att få upp ett lås, kommer eleverna att […]
Hur kan du på fritids bidra till att eleverna utvecklar förståelse för digitaliseringens påverkan på individen och samhällets utveckling? Hur kan fritidsbarnen utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital […]
I dag finns en nästan obegränsad tillgång till information, men i detta flöde ryms även mängder av desinformation, vinklade budskap och konspirationsteorier. Texter ersätts alltmer med bilder som är kraftfulla […]
För andra året i rad arrangerar avdelningen för Digitalisering och innovation kursen “Skolbibliotekets uppdrag: en fortsättningskurs”. En skolbiblioteksplan är nu klar och snart får vi också en digitaliseringsstrategi med handlingsplan. Det händer mycket av intresse i Göteborg för våra skolbibliotek!
Vill du bli nästa Avicii eller bara lära dig hur man skapar egna sköna beats i Soundtrap? Vi går igenom hur du kan arbeta med färdiga loopar och sedan kombinera […]
Digital, kostnadsfri inspirationskonferens för lektorer, rektorer och skolchefer om hur man kan ta tillvara på lektorernas kompetens i förskolan och skolan. Konferensen visar på exempel från olika verksamheter där lektorer, […]
Som hjärtat i musiken – Hur du kan använda trumman som kompinstrument
Med hjälp av en trumma kan du på ett enkelt sätt skapa ett musikaliskt ramverk som gör att det blir lättare för deltagare att hålla kvar fokus och motivation under till exempel en musiksamling. Med hjälp av en trumma kan du skapa musik utifrån din egen nivå. Trumma tillsammans i sånger eller använd trumman i rytmisk lek.
I början av höstterminen delade Göteborgs Stad ut boken Staden, platserna och husen – Göteborgs Arkitektur 1921-2021 till alla högstadieskolor, tillsammans med en lärarhandledning. Den 28 oktober finns möjlighet att delta i ett webinarium, för att som lärare få vägledning i hur boken kan användas i undervisningen. Genom boken och handledningen ges möjlighet att bättre förstå sin egen stad, men även att bli en aktiv del av den och hur vi skriver fortsättningen på Göteborgs historia.
Ämnets dag är ett tillfälle för ämnesfördjupande fortbildning som institutioner vid Göteborgs universitet erbjuder verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan.
Välkommen till en digital utbildning under vecka 44 i språk- och kunskapsutvecklande undervisning med fokus på att skriva faktatexter. Under drygt 10 år har CFS samarbetat med Teachers College Reading […]
Välkommen till Forskning pågår 2021! En fortbildningskonferens för dig som arbetar inom förskola och grundskola/fritidshem, gymnasieutbildning, vuxenutbildning eller annan utbildningsverksamhet samt idrottsrörelsen och hälsosektorn. Konferensen kommer även i år att hållas digitalt via Zoom.
Hur arbetar vi med sexualitet, samtycke och relationer utifrån de reviderade läroplanerna? I de reviderade läroplanerna, som träder i krafthöstterminen 2022, läggs tonvikt på att alla som arbetar i skolan […]
Är du nyfiken på hur du kan lära dina elever att programmera en egen stegräknare, digital kompass eller ett trafikljus med hjälp av en liten enkortsdator? Vi programmerar med block […]
Hur kan digitala verktyg bli till stöd för dina elever? Vi bjuder in till 90 minuters inspiration och praktisk workshop med digitala resurser som kan skapa varierande lärmiljöer för elever […]
Genom att skapa digitala ritningar i Sketchup kan eleverna få en bättre förståelse för geometriska 3D-figurer och beräkningar av area, volym och skala. Varför inte utmana dina elever att designa […]
Vi har alla behov av sinnesintryck och dessa är grundläggande för att vi ska utvecklas och må bra. Sinnena informerar oss om den egna kroppens fysiska tillstånd och om den värld vi lever i. Understimulering av våra sinnen ger negativa effekter på olika funktioner, utveckling och välmående.
Välkommen till vår första fysiska träff i år!
Vi kommer denna gång att ses på Fysiklek på Chalmersområdet måndag den 22 november och där djupdyka i lärandet som kopplas till undersökningar, med fokus på det förkroppsligade lärandet.
Att språket är ett av de viktigaste verktygen för att tillägna sig ämneskunskaper vet de flesta, men hur kan du arbeta språkutvecklande med stöd av digitala verktyg? I den här […]
Ta chansen att tillsammans med dina elever utforska hur en 3D-skrivare kan skapa nytta och förståelse för 3D-teknik i klassrummet. I denna kurs går vi igenom grunderna i CAD-programmet Tinkercad […]
I december står Göteborgs stad värd för Mänskliga Rättighetsdagarna 2021. Som en del
av förberedelserna i att ta fram stadens program genomfördes en kartläggning kring vad
barn och unga tycker är särskilt viktiga frågor när det kommer till demokrati och
mänskliga rättigheter. ING-nätverkets aktivitet Mötesplats barn och unga tar avstamp i
vad som kom fram i kartläggningen och undersöker kopplingen mellan hur vi mår och
vad vi gör. Välkommen!
I den här kursen går vi igenom hur du med dina elever kan skapa egna digitala berättelser och podcast. Vi går igenom hur du spelar in din röst på bästa […]
Är du nyfiken på hur du kan lära dina elever att programmera en egen stegräknare, digital kompass eller ett trafikljus med hjälp av en liten enkortsdator? Kom på en utbildning […]
Sedan UNESCO 2011 lanserade sitt ramverk för Medie- och informationskunnighet, MIK, har
dokumentet legat till grund för mycket av det MIK-arbete som bedrivs i Sverige. Organisationer,
myndigheter, skolor, bibliotek och lärosäten har haft en gemensam utgångspunkt för att diskutera
MIK.
Alla människor har ett behov av att uttrycka sina tankar och känslor. För många kan musik vara ett lustfyllt sätt att utforska och utveckla sin kommunikation.
Under den här utbildningen lär du dig ett pedagogiskt arbetssätt för att skapa samspel och delade upplevelser tillsammans med personer med svår intellektuell- och flerfunktionsnedsättning.
I samverkan med Humanistiska, IT, Konstnärliga, Naturvetenskapliga, Samhällsvetenskapliga samt Utbildningsvetenskapliga fakulteterna vid Göteborgs universitet öppnar CUL för antagning till utbildning på forskarnivå för dig med lärarexamen.
Inbjudan till grundskole- och gymnasieskolor i Göteborg.
Är du intresserad av att söka till forskarskolan vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, Göteborgs universitet? Under vecka 5, från måndag 31 januari till torsdag 3 februari, kommer vi att hålla en serie presentationer som introducerar forskarskolan och dess olika inriktningar. Presentationerna är öppna för allmänheten och hålls via Zoom.
Välkommen till nätverkskonferens för förskolenätverket Utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling. Årets tema är Systematisk kartläggning och analys för att utveckla förskolans verksamhet. Konferensen är kostnadsfri för nätverkets medlemmar och du väljer själv om du vill delta online eller på plats på Pedagogen.
Nästa Filmkunnighetsdag tar ett grepp på något av det viktigaste vi har, unga och demokrati.
Inför valet 2022 kommer många skolor, och andra verksamheter med målgruppen barn och unga, jobba med frågor kopplade till demokrati och politik.
Med Filmkunnighetsdagen vill vi visa hur rörliga bilder samspelar och formar samtidens värderingar, men dagen syftar också till att visa hur filmer och filmpedagogiskt arbete kan skapa engagemang hos de unga. En gemensam filmupplevelse kan vara en plattform för angelägna diskussioner kring samhället och värderingar, värderingar som leder till reell politik i nästa steg.
Program, våren 2022 Med blicken på tidigt läsande och skrivande Datum: 8 februari kl. 15-16:30 Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/4547494773 Hanna Thuresson, Örebro universitet. Jag kommer att presentera resultatet från min avhandling där […]
Kollegialt lärande är en viktig faktor för skolutveckling. Den 22 februari 2022 börjar en ny omgång av Center för skolutvecklings lärledarutbildning. Du lär dig att som lärledare leda kollegiala samtal […]
Årets första mötesplats NT den 24 februari blir en digital träff på Teams. Den här gången handlar träffen om att i förskola och i skolans tidigare skolår undervisa om naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i barnlitteratur. Cecilia Axell och Anna Backman bidrar med presentation av aktuell forskning som grund för fortsatta diskussioner och reflektioner.
En utbildningsdag om att undervisa om Förintelsen och dess lärdomar. Detta är en fördjupningskurs för lärare.
Perspektiv på kvalitet i förskolan med Pia Williams
I Göteborg stads förskolor finns idag ett stort antal språk representerade bland såväl barn som personal. Enligt skrivningen i förskolans läroplan ska dock alla barn ges möjlighet att utveckla såväl det svenska språket som sitt modersmål om det är annat än svenska.
Ny metod framtagen av WAVE - Workshop Awareness Values Engagement, ett Erasmus+ projekt mellan Sverige, Italien och Polen.
Programmet för lärare tar upp aktuella frågor, ger nya insikter och möjlighet att ta del av forskning på ett lättsamt sätt, helt kostnadsfritt.
Religion och kulturarv i svensk förskola med Eva Reimers
För fred i tider av krig. Med anledning av Fredsdagen.
Jamila said musse och Eva hammad från idil, har en lång och gedigen erfarenhet både som professionella och ideellt engagerade i arbetet mot kvinnlig könsstympning.
Välkommen till ett seminarium där du får en inblick i ett par aktuella projekt kopplade till Medie- och informationskunnighet (MIK).
PopUpDig är en årlig konferens öppen för alla som arbetar med eller har intresse av digitalisering i skolan. Konferensen vänder sig till dig inom skolan - pedagoger, rektorer, lokala och nationella skolutvecklingsenheter.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.