
Digitalt informationsmöte om KPU med förhöjd studietakt
Via zoomlänk på webbplatsKPU med förhöjd studietakt är en kort kompletterande lärarutbildning för dig med kandidatexamen i ett skolämne som vill bli behörig lärare på kort tid.
KPU med förhöjd studietakt är en kort kompletterande lärarutbildning för dig med kandidatexamen i ett skolämne som vill bli behörig lärare på kort tid.
Är du nyfiken på att studera didaktik? Välkommen till ett digitalt informationsmöte om masterprogrammet i didaktik där du har möjlighet att ställa frågor till programledare, lärare och studenter på programmet.
Under vårens sista "Multimodala digitala texter i undervisningen" blir det workshop och efterföljande samtal kring AI i undervisningen. Vi testar AI-tjänster som på olika sätt kan stötta digitalt berättande. Och vi funderar kring vad AI betyda för undervisningen - och lärandet.
Välkomna till digitalt informationsmöte där vi kommer att presentera grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem för dig med tidigare yrkeserfarenhet (GRY).
I LiveLabbet välkomnar Vetenskapsfestivalen alla lågstadieklasser till en engagerande och kunskapsfylld vetenskapsshow online!
Välkommen till en alumnträff för dig som är lärare och har studerat vid Göteborgs universitet. Du får veta mer om systematiskt kvalitetsarbete och möjligheter att samverka med universitetet om praktiknära […]
Hur kan arbetet med poesi och estetiska uttryck användas för att skapa utveckling och lärande för barn i formella och informella lärsituationer? I skolan, på fritidshemmet eller exempelvis genom läsupplevelser […]
Välkommen till ett seminarium om sociala samspel och relationsskapande mellan personal och barn i förskolan. Presentationen baseras på en nyligen publicerad avhandling. Medverkande: Katarina Nilfyr, universitetslektor i pedagogik på högskolan […]
Symposiet arrangeras i ett samarbete mellan forskningsplattformarna Public Life, Arts and Critical Engagement (PLACE) och Educational Research in the Arts (ERA), båda två hemmahörande vid Konstnärliga fakulteten, samt nätverket Barnkulturforskning […]
Välkommen till konferensen #PopUpDig24!
Välkommen till en mötesplats med fokus på läsundervisning för elever i grundskolans låg- och mellanstadium! Charlotte Georén Sprung, lärare och SLS-utvecklare på Gunnestorpsskolan och Miriam Svartborn, SVA-lärare på Tångenskolan, berättar om sina erfarenheter av att stötta elevernas läsutveckling.
Den 22 maj bjuds skolklasser in att gå på artjakt i Slottsskogen. Det blir garanterat en spännande dag med möjlighet att lära sig arter samtidigt som ni bidrar till medborgarforskning […]
Vårens sista Mötesplats NT blir en digital träff om teknikundervisning i förskolan. Sara Eliasson bidrar med sin forskning. Sara Eliasson är förskollärare med lång erfarenhet inom förskolan, och är även […]
Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2024! På denna mötesplats får du möjlighet att fördjupa dig i konkret forskning direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Vi samlas för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med ett 30-tal praktiknära forskare inom området.
Som ett led i arbetet med att utveckla goda praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan Göteborgs universitet och lärare och skolledare i Göteborgsregionen bjuder ULF härmed in till symposium och workshop. […]
Utbildningen i Reading to Learn ger lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar elevers läsande och skrivande, oavsett stadie och ämne. Läsåret 2024-25 erbjuder vi en fördjupande […]
Utbildningen Reading to Learn ger lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar elevers läsande och skrivande, oavsett ämne. Läsåret 2024-25 erbjuder vi en fördjupande grundutbildning för lärare […]
Välkommen till utbildning i Reading to learn för förskola läsåret 2024-25!
Har du och din verksamhet något ni vill undersöka och utveckla i förskolan eller skolan? Då kan praktiknära forskning inom ramen för ULF-avtalet vara en möjlighet. På denna workshop får […]
Mötesplats läsning är en serie oberoende tillfällen med läsundervisning i fokus. Varje tillfälle består av en inledande föreläsning som följs av möjlighet till samtal eller workshop. Detta mötesplatstillfälle riktar blicken mot phonics, och hur fokus på avkodning och förståelse kan anpassas till barns och elevers förutsättningar och behov, från förskolan och in i skolans tidiga årskurser.
Välkommen att delta i ett möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Välkomna på lärarvisning på Hagabion! En film som är ett måste för gymnasieelever. Om vår tids stora samhällsfrågor. En möjlighet att se filmen innan ni bokar och få information om hur ni kan arbeta med filmen med era elever. Fri entré. Mer info om lärarvisning kommer snart. Boka upp er här nu!
Reflekterande högläsning F-3: Utveckla förståelse för texter, sig själv, andra och omvärlden
Klimat och hållbarhet är komplexa teman att undervisa om. Som lärare kan ämnets "tyngd" kännas utmanande. Hur ska eleverna både få till sig kunskap och hopp om framtiden? I den […]
Välkommen att delta i ett möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Välkommen till en spridningskonferens med presentation av vetenskapligt grundad undervisning i förskolor med språklig mångfald.
Vad behövs för att utveckla det kollegiala lärandet på förskolan eller skolan som utvecklar verksamheten och kommer barn och elever till gagn? Hur förs lärande samtal som skapar engagemang i gruppen och ger avtryck i vardagen?
Välkommen att ta del av de senaste ULF-forskningsprojekten som genomförts i förskolor och skolor inom Göteborgsnoden. I Göteborgs universitets nod ingår Högskolan i Borås, Chalmers tekniska högskola, Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), Jönköping University och Högskolan Kristianstad. Evenemanget är digitalt och kostar inget.
Göteborgs universitet och Center för skolutveckling erbjuder denna fördjupande utbildning kring flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan som sträcker sig över läsåret 2024-25.
Temat för årets upptaktsdag är: Att utveckla en hälsofrämjande och resilient förskola och skola.
Syftet med kursen är att utveckla kompetenser att leda och organisera förbättrings- och utvecklingsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå för att öka utbildningens kvalitet i förskola och skola.
Den 1 oktober anordnar Vetenskapsfestivalen en heldag med fokus på naturvetenskapliga ämnen. Målgruppen är lärare som undervisar i NO på låg- och mellanstadiet. Ta del av intressanta föreläsningar och praktiska workshops som ger dig kvalitativ fortbildning med fördjupande ämneskunskaper och träffa andra inom målgruppen och utbyt erfarenheter och idéer. Allt detta helt kostnadsfritt! Dessutom bjuder vi på fika och lunch och det finns relevanta utställare på plats för att tipsa om NO-läromedel.
Samverkansplattformen Örebro-ULF bjuder in till tre digitala lunchseminarier kring praktiknära forskning under hösten.
För medarbetare i Göteborgs Stads förskolor. Välkommen från klockan 15 för att mingla och bläddra i böcker från bibliotekets urvalslista! Program 16-18 • Varför ska vi läsa med barnen? Läsförmågan […]
Välkommen på en global konferens om barns och ungdomars psykiska hälsa vid Göteborgs universitet! Göteborgs universitet har tagit emot en donation för att inrätta Drottning Silvias professur i global barn- […]
Vi ägnar stora delar av våra liv åt att lära oss nya saker och fördjupa kunskaperna om sånt vi redan vet. Lärandet är livslångt och rent existentiellt för oss.
Men hur går lärandet till? Vad händer i hjärnan? Hur påverkas inlärningen av tekniska innovationer som smarta telefoner, sociala medier och artificiell intelligens? Vilken roll spelar skolsystemet? Hur kommer lärandet att se ut för kommande generationer?
Välkommen på en workshop om hur du som rektor kan leda och utveckla forskningsnära praktiker i syfte att bidra till förbättringar inom just din förskole- eller skolverksamhet.
Välkommen till Zoom-seminariet "Lek och undervisning på vetenskaplig grund"
Inom exempelvis läkemedelsindustrin används idag simuleringar och visualiseringar för att designa läkemedel som har de mest potenta molekylerna. För att kunna gallra fram dessa molekyler ur enorma datamängder och designa […]
Svenska OMEP:s Göteborgskrets bjuder in till en föreläsning med Sara Eliasson. Hon är förskollärare sedan 30 år och arbetar i yngrebarnsgrupp på Göteborgs Högre Samskola, är utbildad montessoriförskollärare och har […]
Vad innebär en balanserad läs- och skrivundervisning under de första viktiga och avgörande skolåren? Detta tillfälle har fokus på läsning, från teori till praktiskt genomförande.
Ämnets dag är en fortbildningsdag för verksamma ämneslärare i grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan. Välkommen att ta del av efterfrågad ämnesfortbildning, träffa andra inom samma fält och få tillfälle att […]
Just nu utlyser Göteborgs universitet ett antal samverkanstjänster som doktorand inom forskarskolan CUL.
Introduktionsträff via Zoom där vi svarar på frågor om själva utlysningen, forskarskolan i dess helhet och hur en externt finansierad forskarutbildning fungerar.
Den här mötesplatsen berättar om vilka möjligheter Universeums fritidsklubb erbjuder elever som är intresserade av naturvetenskapliga ämnen, teknik och matematik.
Informationsträff på Pedagogen vid Grönsakstorget, Göteborgs universitet. Det blir tillfälle att tala med företrädare för ämnen i forskarutbildningen inom CUL.
Idag vet vi mer än någonsin om NPF. För att barn med diagnos ska få en rättvis skolgång krävs att skolan gör särskilda satsningar och individanpassningar och inte utgå från att alla fungerar likadant. Under föreläsningen ger Emma Leifler, lektor vid Göteborgs universitet en inblick i hur man jobbar med barn med NPF i skolan.
Träffen syftar till att utveckla den tidiga läsundervisningen och dess koppling till skolans arbete med normer och värden. Målet är att utveckla elevers läsförståelse, och stimulera till viktiga samtal med […]
Välkommen till en introduktion till Blockmodellen enligt Singaporemetoden.
Välkommen till en introduktion till Blockmodellen enligt Singaporemetoden.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
Välkommen att delta i ett möte där Göteborgs universitet presenterar och svarar på frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Insamling av data från observationer, mätningar och simuleringar ingår som en av kemins arbetsmetoder i Gy25. Fredrik Lannestam Holmelin, doktorand vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi, leder en workshop som fokuserar på praktisk tillämpning av visualiseringsverktyg och pedagogiska simuleringar för kemiundervisning.
Träffen syftar till att utveckla den tidiga läsundervisningen och dess koppling till skolans arbete med normer och värden. Målet är att utveckla elevers läsförståelse, och stimulera till viktiga samtal med […]
Vill du veta mer om praktiknära forskning inom ULF (Utbildning-lärande-forskning) och vad det kan innebära att delta i ett ULF-projekt? Välkommen till en informationsträff med forskare och pedagoger som berättar om vad praktiknära forskning kan innebära.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
För att förstå och engagera sig i hållbarhetsfrågor behöver eleverna en undervisning som sträcker sig över ämnesgränserna. Välkommen till ett inspirerande webbinarium och start för ett nytt skolnätverk där rektorer och gymnasielärare samarbetar för att driva förändring och dela kunskap.
Välkommen att delta i ett möte där Göteborgs universitet presenterar och svarar på frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Hur kan vi använda rymden som en inspirerande utgångspunkt för att arbeta med hållbarhet, naturvetenskap och teknik? Följ med på en spännande digital föreläsning om förskoleprojekt som kopplar samman rymdforskning och hållbar utveckling.
Välkommen till Vetenskapsfestivalen Skolprogram 2025! Programmet riktar sig till elever i grundskolan, förskolans senare år och anpassad grundskola. Här finns mängder av olika roliga, kluriga och kreativa aktiviteter, alla med en tydlig koppling till läroplanen. Programmet släpps den 30 januari.
Anmäl dig till Läromedelsmässan 2025! Den 2–3 april fylls Partille Arena med glädje, inspiration och massor av nya idéer för dig i förskola, grundskola och anpassad skola i Göteborgsregionen. Vi […]
Göteborgs universitet erbjuder, på uppdrag av Skolverket kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med inriktning grundlärare i årskurs F-6.
Välkommen till ett seminarium med Joanna Giota, Magnus Henrekson och Thomas Persson som alla har överlämnat var sin tung skolutredning till regeringen. Hur ser åtgärdsförslagen ut och hur hänger de ihop? Hur ser målbilden ut och vilka utmaningar finns? Dessa frågor behandlas under två innehållsrika timmar.
Center för skolutveckling och Lärarakademin bjuder in till en serie mötesplatser för tekniklärare i grundskolan i syfte att lära oss mer om vilka metoder och vilket innehåll i teknikundervisningen som har bra vetenskapligt stöd och dessutom är väl beprövade.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
Välkommen till ett webbseminarium för alla som är intresserade av förändringarna som GY25 innebär för gymnasial yrkesutbildning.
Du som arbetar inom förskola och skola kan söka pengar för praktiknära ULF-forskning. På den här workshopen får du information och praktiskt stöd kring hur en ansökan för ett praktiknära forskningsprojekt inom ULF-avtalet går till. Nästa ansökningsperiod öppnar 1 juni och stänger i oktober 2025.
Vad behövs för att utveckla det kollegiala lärandet på förskolan eller skolan som utvecklar verksamheten och kommer barn och elever till gagn? Hur förs lärande samtal som skapar engagemang i gruppen och ger avtryck i vardagen?
Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta mer systematiskt med att stärka elevers språk-, läs- och skrivutveckling genom ordförrådet.
Eventet riktar sig till lärare och skolledare med intresse för praktiknära forskning och som har frågor, dilemman eller problem i sin praktik som skulle kunna utforskas i ett samverkande forskningsprojekt.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.