Laddar Evenemang

Balanserad läs- och skrivundervisning under de första skolåren

När: 23/10 kl. 14:30 - 16:30
Var: Ullevi Lounge,
Hitta hit
Två elever är böjda över en lärobok. En pekar och en skriver.

Vad innebär en balanserad läs- och skrivundervisning under de första viktiga och avgörande skolåren? Detta tillfälle har fokus på läsning, från teori till praktiskt genomförande.

Är du medarbetare i grundskolan och anmäld till inriktningen Tidig läs- och skrivundervisning F-3 (svenska och sva)? Denna mötesplats är ett av de tillfällen som ingår i den inriktningen och du behöver inte anmäla dig här.

Målgrupp

Lärare F-3, rektorer, chefer och verksamhetsutvecklare inom grundskoleförvaltningen, Göteborgs Stad

Innehåll

  • Huvudföreläsaren Barbro Westlund inleds med ett resonemang om huruvida läs-och skrivförmågan är två sidor av samma mynt eller om förmågorna utvecklas olika beroende av ålder, förutsättningar att lära, de texter eleverna möter och socioekonomisk bakgrund.  I en balanserad läs- och skrivundervisning tas klassrummets mångfald tillvara, där olika skriftspråk uppmärksammas, jämförs och diskuteras.

Betydelsen av varför det är viktigt att barn så tidigt som möjligt uppmuntras att skriva mycket tas upp ur flera perspektiv, där begrepp som ”upptäckarstavning” förklaras och motiveras utifrån främst skrivförmågans meningsskapande process.

Vid skolstarten behöver barnen alltmer också utveckla skrivandets tekniska sida. Vad det innebär och hur båda sidorna samspelar förklaras, varvid också ges flera undervisningsförslag. För att kunna skriva texter i olika genrer behöver barnen också få stöd i hur de skiljer sig åt och vilka ”skelett” de bygger på, dvs utveckla en textstrukturmedvetenhet.

Hur skiljer sig t ex en saga från en faktatext eller en instruktion?   Under föreläsningen tas också upp frågan om hur valet av skrivverktyg kan påverka elevernas läs- och skrivutveckling. – Är handskrift viktig eller är den förlegad? – Går det att finna en balans i användning av olika skrivverktyg utifrån olika syften och som gynnar alla elever?

  • Anna Månsson Nylund och Camilla Segertoft, lärare och SLS-utvecklare, visar konkreta exempel på hur reflekterande högläsning både kan användas för att stötta elevernas läsförståelse och för att stärka den demokratiska värdegrunden.
  • Anna Hartman, Henriette Lejdfelt och Jenny Ahlgren, lärare och SLS-utvecklare, berättar om hur arbetet med att stimulera elevernas läsintresse kan se ut på en skola.

De tre föreläsningarna följs av en samtalspanel mellan huvudföreläsaren och representanter från Göteborgs Stads nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. Tillfället leds av en moderator.

Anmälan

Anmäl dig i Utbildningsportalen.

Kontakta oss

Vid frågor kontakta karin.olsson@educ.goteborg.se eller lisa.molin@educ.goteborg.se

Balanserad läs- och skrivundervisning under de första skolåren

När: 23/10 kl. 14:30 - 16:30
Var: Ullevi Lounge,

Arrangör:

Center för skolutveckling

Vi lär oss tillsammans

Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.