En skola för alla? – Om inkludering och elever med NPF
Under flera år har vi inkluderat elever med NPF i reguljära klassrum, utan djup kunskap om vad som kan vara värdefullt eller rent av livsviktigt för att möta behov som kan finnas. Alldeles för sent har vi blivit varse om att one size fits all inte möter neurodiverstitet särskilt framgångsrikt. Flertal studier visar att skolsystemet och undervisning har svårt för att möta olikheter och elever som inte är stöpta i samma form. Under seminariet ges en bakgrund till varför vi har hamnat där vi är, och vad vi behöver göra framåt, för allas rätt till en likvärdig och rättvis utbildning. Vidare ges en sammanställning över vad elever med NPF tycker är viktigt.
Föreläsare: Emma Leifler, lektor i specialpedagogik på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Varmt välkomna!
Arrangör:
Pedagogik och specialpedagogik (IPS) vid Göteborgs universitet
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.