
Lärledarutbildning – kollegialt lärande, grundkurs läsåret 2025-26

Illustration: Visuell kommunikation
Lärledarutbildningens syfte är att stärka de pedagoger som har i uppdrag att leda det kollegiala gemensamma lärandet.
Att ta tillvara varandras klokskap och erfarenheter för ett gemensamt lärande som blir grund för nya eller förädlade handlingar i vardagen är centralt. Vilka färdigheter besitter goda lärledare som lyfter den enskildes yrkesprofession, får gruppen att fungera och utvecklar verksamheten i stort?
Mål
Att leda det gemensamma kollegiala lärandet som bidrar till en undervisnings- och kompetensutveckling i linje med lärande organisation, till gagn för barns och elevers lärande.
Målgrupp
Pedagoger eller andra som av rektor eller chef har eller förväntas få ett uppdrag under läsåret att leda det gemensamma lärandet i sitt kollegium eller arbetslag.
Omfattning
Utbildningen består av åtta kurstillfällen, fem under hösten och tre under våren.
Gällande vårterminens tre kurstillfällen återkommer vi med information om tider.
Kurstillfällen hösten 2025
Torsdag 2 september, heldag, kl 8.30-16.00
Onsdag 24 september, halvdag, kl 13-16.30
Torsdag 16 oktober, halvdag, kl 8.30-12.00
Fredag 14 november, halvdag, kl 13-16.30
Tisdag 2 december, heldag, kl 8.30-16.00
Innehåll
Under kursen varvas teori med praktiska konkreta övningar för att leda kollegialt lärande och lärgruppsarbete.
- Kollegialt lärande: dess framväxt, organisatoriska förutsättningar och konkreta arbetssätt.
- Verktyg och modeller
Anmälan
Anmälan för medarbetare i Göteborgs Stad
Anmälan för medarbetare hos övriga huvudmän
Logga in och sök utbildningen i Utbildningskatalogen. (Är det första gången du anmäler dig via Utbildningsportalen? Skapa först ett konto.)
Utbildningsansvarig
Vid frågor kontakta utvecklingsledare Per Fagerström: per.fagerstrom@educ.goteborg.se
Lärledarutbildning – kollegialt lärande, grundkurs läsåret 2025-26
Arrangör:
Center för skolutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.