
Tre utredare om: Läroplaner, betyg och yrkesutbildning

Woman completing a puzzle with a book icon, she is putting the missing piece, education and learning concept
Dagens skola brottas med utmaningar som yttrar sig i stora resultatskillnader, olikvärdiga betyg och att många stängs ute från gymnasieskolans yrkesprogram.
Enligt reformförslagen behöver läroplanerna för de obligatoriska skolformerna reformeras för att stärka undervisningens kvalitet och likvärdighet.
Parallellt behöver betygssystemet reformeras så att de meritvärden som används vid ansökan till gymnasieskolan och högre utbildning blir mer likvärdiga. Betygsskalan föreslås bli numerisk och tiogradig utan några uttalat underkända betyg.
För att matcha gymnasieskolans utbildningar mot fler elevers behov och förutsättningar föreslås en ny form av yrkesutbildningar med lägre behörighetskrav och studietempo samt mindre inslag av gymnasiegemensamma ämnen.
Tre utredare om: Läroplaner, betyg och yrkesutbildning
Arrangör:
Pedagogik och specialpedagogik (IPS) vid Göteborgs universitet
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.