1. Vad är egentligen beprövad erfarenhet?
Forskaren Anette Jahnke har borrat i skolmyndigheternas definition av begreppet och jämfört med hur det tolkas inom forskning och andra yrkesdiscipliner. Läs artikeln på Lärtorget
2. ”Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”
Att läsa digitalt kräver andra strategier än läsning på papper, visar forskningsstudier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på. Läs artikeln på Lärtorget
3. ”Tidig läsundervisning måste anpassas till andraspråkselever”
Karin Pettersson på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) svarar på frågor om hur den tidiga läsundervisningen behöver anpassas för att stärka flerspråkiga elevers lärande. Läs artikeln på Lärtorget
4. ”Relationer är grunden för en tillgänglig lärmiljö”
Att stärka elevernas tilltro till sin förmåga att lära är viktigt för att göra undervisningen tillgänglig för alla. Terese Abrahamsson, lärare i förskoleklass på Brottkärrsskolan arbeter med att utveckla elevers lärandeidentitet, metakognition och samspelsförmåga. Läs artikeln på Lärtorget
5. Kollegiala mötesplatser utvecklar undervisningen i anpassad grundskola
Lärare i anpassad grundskola har ett komplext uppdrag som ställer stora krav på individanpassningar och en bred repertoar av kommunikationssätt för att stötta alla elevers lärande. För att stärka kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen satsar grundskoleförvaltningen sedan 2021 på fortbildning och kollegiala mötesplatser för samtliga lärare. Läs artikeln på Lärtorget
6. ”Alla elever kan bli framgångsrika läsare”
Högläsning och ett medvetet textval men framför allt ett gemensamt förhållningssätt är avgörande för en skola som lyckas väl. Det är nyckeln när Barbro Westlund beskriver vad hon menar med en balanserad läs- och skrivundervisning. Läs artikeln på Lärtorget
7. ”Tappa inte barns och elevers perspektiv”
Joanna Giota, föreläsare på årets upptaktsdag för barn- och elevhälsa, intervjuas om vilka faktorer som är viktiga för lusten att lära och främjar lärandet, välbefinnandet och psykisk hälsa. Läs artikeln på Lärtorget
8. Min resa in i läraryrket
– Mina elever lär mig saker varje dag, om mig själv och om ämnena jag undervisar i. Läraren Hedvig Dillner från Sandeklevsskolan är ny bloggare på Lärtorget där hon berättar om sin resa in i läraryrket. I sitt första blogginlägg reflekterar hon över sitt första läsår som ämneslärare på högstadiet. Läs blogginlägget på Lärtorget
9. Filmade föreläsningar: Så kan skolan stärka unga att klara motgångar och svårigheter
Psykologiprofessor Therése Skoog föreläser om begreppet resiliens och om hur skolor kan arbeta för att stötta en positiv utveckling hos alla barn och elever. Läs artikeln på Lärtorget
10. Rektor är förebild när undervisning ska byggas på forskning
Hur kan förskolor och skolor organisera för undervisning på vetenskaplig grund? Rektor måste vara förebild, avsätta resurser och fördela ansvar, säger Karin Stolpe, som forskar om vilka förutsättningar lärare behöver för att kunna använda forskning i undervisningen. Läs artikeln på Lärtorget