Läsåret har varit väldigt intensivt och utmanande, men också fyllt av arbetsglädje och fina minnen. Ett av mina absolut bästa minnen är när jag och mina sjuor läste I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell. Dagen efter jag introducerat boken till klassen kom en elev fram till mig i korridoren. Eleven ville prata med mig om något viktigt. Jag tänkte att det kanske hänt något och blev orolig. I stället säger eleven: ”Hedvig, jag läste ut hela boken igår kväll och jag har aldrig läst så mycket på en gång. Vad ska jag göra nu med läsläxorna vi kommer att ha?”
Jag har utvecklats mycket som lärare. När jag började trodde jag att det viktigaste var att göra ett gott första intryck som ny lärare på en skola och att allt skulle gå smidigt efter det. Det är såklart av stor vikt att göra ett bra första intryck, men något jag lärt mig är att det tar tid att bygga upp lektionsstrukturer, material och goda relationer med elever. Att ha bra relationer med elever samt att vara en trygg förebild är något jag försöker vara hela tiden. Jag vill vara en lärare som håller i och håller ut.
Mina elever lär mig saker varje dag, om mig själv och om ämnena jag undervisar i. I höstas läste jag och mina åttor noveller som vi sedan analyserade grammatiskt. Jag tycker att grammatik är kul och skrev mitt examensarbete inom det, så när vi påbörjade det momentet var jag ganska självsäker. Jag kan erkänna att jag mejlat med min gamla universitetsprofessor om avancerad satslära. Detta efter frågor av mina nyfikna elever. Det är det som är en del av charmen med läraryrket – du blir aldrig fullärd.
Det här är mitt första blogginlägg här på Lärtorget och jag hoppas du vill följa mig. I denna blogg kommer jag att skriva om min resa in i läraryrket tillsammans med mina elever och kollegor. Nästa inlägg kommer handla om hur jag brukar lägga upp mina lektioner i svenskämnet. Jag kommer också dela med mig av mina lärdomar om uppgiftskonstruktioner.
Välkommen!