Webbinariet hölls av grundskoleförvaltningens utbildningsvetenskapliga nod den 2 december 2025 och i filmen berättar Jessica Rahm om ett aktuellt projekt som handlar om att lyfta elevernas språkliga medvetenhet.

– Grundläggande för att utveckla språklig medvetenhet är läsande och skrivande, och förmågan att läsa är nära sammankopplad med den skriftliga förmågan.

De senaste decennierna har det varit mycket fokus på läsförmågan hos svenska elever. Resultat från stora internationella studier visar framför allt på ett växande gap mellan olika elevgrupper. Ett flertal forskare har betonat vikten av att eleverna utvecklar en god läsförmåga.

Nya kursplaner lyfter fram skrivande

Jessica Rahm säger att diskussionen om ”läskrisen” lett till att elevernas skrivande hamnat i skymundan.

– Att det verkligen är så framgår av bakgrundsmaterialet till de kommande kursplanerna i svenska där man poängterar betydelsen av att lyfta skrivandet och inte bara fokusera på elevers läsande.

På Hovåsskolan har svensklärarna i årskurs sju till nio satt igång ett projekt som handlar om att stärka elevernas språkmedvetenhet med hjälp av allsidig skrivundervisning.

Utvecklar tänkande och kreativitet

– Vi vill utveckla det man brukar prata om som elevernas skrividentitet, att vara någon som skriver, i ett kompetensutvecklingsprojekt som bygger vidare på tidigare arbete med elevernas läsutveckling och läsande i alla skolans ämnen, säger Jessica Rahm.

När skolans svenskämnesgrupp granskade skrivundervisningen fann de att den i hög grad riktade in sig på textproduktion och på den färdiga produkten. Fokus låg på att skriva korrekt och på skrivandet som en prestation.

Jessica Rahm är noga med att påpeka att skrivundervisning behöver innehålla fokus på färdig produkt, men hon menar att skrivundervisning är mycket mer än att skapa en korrekt text. I ämnesgruppen diskuterade de vad deras skrivundervisning inte fångade och vad de ville att den skulle sträva mot.

– Skrivandet är också en process som kan vara kreativ och fördjupa både lärande och tänkande. I förlängningen ska den ge alla elever möjlighet att äga förmågan att kommunicera och delta i ett demokratiskt samhälle, säger hon.

Skriver ofta – men korta stunder

En konkret metod för att utveckla elevernas skrividentitet är att låta dem skriva kort och ofta. Det ger elever mycket övning och bidrar till att avdramatisera själva skrivandet. De får skriva utan att deras texter blir bedömda och det ger enligt forskningen en känsla av att bestämma över sin text, vilket stärker elevens egenmakt över skrivandet. I nästa steg byter eleverna texter med varandra och identifierar de känslor som framträder i texterna.

Under den korta skrivaktiviteten, som oftast pågår i fem minuter, arbetar två lärare i klassen. En leder skrivandet medan den andra observerar vad som händer och hur läraren som leder aktiviteten agerar.

– Det är ett exempel på hur ett skolutvecklingsprojekt kan se ut. I det kollegiala samarbetet gör vi en löpande utvärdering av vad vi ser under de här lektionerna, hur vi kan få igång alla eleverna i det korta skrivandet och om det spelar någon roll när på lektionen vi genomför det, säger Jessica Rahm.

Se webbinariet, som är cirka 25 minuter långt, via länken ovan.