– Det är inte alltid så lätt att förstå vad vetenskaplig grund innebär. Jag vill visa att man kan ta hjälp av forskning för att skapa ny kunskap och undersöka sin egen praktik för att utveckla utbildning och undervisning – för barnens och elevernas bästa, säger Camilla Björklund, professor i pedagogik och vetenskaplig ledare för utbildningsområdet i Göteborgs Stad.
Webbinariet, som finns tillgängligt ovan, är en introduktion till begreppet vetenskaplig grund och förklarar vad ett vetenskapligt förhållningssätt inom utbildning innebär.
Bygger på systematiska metoder
– Man kan beskriva vetenskap som organiserad kunskap. Den är kontrollerbar och bygger på systematiska metoder, som inkluderar observationer, experiment och olika tester. Metoder man har arbetat fram under lång tid och prövat för att kunna förstå ett fenomen bättre, säger Camilla Björklund.
En skola som bygger undervisning och utveckling på aktuell forskning, använder systematiska metoder och teorier om lärande och undervisning.
I filmen förklarar Camilla Björklund också två nyckelbegrepp inom forskning: tillförlitlighet och transparens.
– Tillförlitlighet innebär att man tror och förlitar sig på att forskningen har blivit gjord systematiskt. Att det finns en logik i hur man kommer fram till en slutsats så att man kan tro på resultaten. Transparens handlar om att det är tydligt på vilket sätt man har gått till väga, vilka metoder man har använt och hur man analyserat och utvärderat ny kunskap.
Webbinarieserie under läsåret 2025-26
Under läsåret arrangerar Göteborgs Vetenskapliga arena sex 30-minuters webbinarier om att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund. Serien vänder sig till alla som arbetar med utbildning i staden – från förskola till vuxenutbildning.
I webbinarierna delar de fyra förvaltningarna inom utbildningsområdet med sig av inspirerande exempel på utvecklings- och forskningsprojekt, och visar hur forskning och beprövad erfarenhet utvecklar undervisning och stärker lärandet.
Bakgrunden till Vetenskaplig arena är ett beslut från Göteborgs Stads kommunfullmäktige 2022, där utbildningsförvaltningarna får i uppdrag att tillsammans skapa en kommunal forskningsarena.
Samarbetar för att öka kvaliteten i utbildningen
– Arenan är ett samarbete mellan förvaltningarna inom förskolan, grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Med representanter från alla förvaltningar driver vi aktiviteter, initierar webbinarier men även utvecklingsdagar och liknande där alla oberoende av förvaltning ska kunna hitta stöd för att arbeta på vetenskaplig grund, säger Camilla Björklund.
I centrum för den vetenskapliga arenan finns alla som arbetar i klassrum, barngrupp och i förvaltningar på olika nivåer. Den som vill ha inspiration och stöd för att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund kan få det via den vetenskapliga noden som finns i varje förvaltning. I digitala navet hittar du mer information och kontaktpersoner (OBS! endast tillgängligt för medarbetare i Göteborgs Stad)
Ett exempel på forsknings- och utvecklingsprojekt som pågår just nu i staden är MIGEL-projektet, som syftar till att utveckla matematikundervisningen på gymnasiet. Där undersöks elevernas perspektiv på undervisningen och vad som gör att de engagerar sig och blir delaktiga i lärandet. I projektet ingår också kompetensutveckling och handledning för matematiklärarna.
– All forskning behöver ses i ljuset av den egna praktiken. Vi behöver alltid anpassa forskning till vårt eget sammanhang. Hur vi ska förstå den i förhållande till våra elever och våra barn. Det förutsätter en kritisk blick både på forskningen och den egna verksamheten men också en nyfikenhet och öppenhet för att utveckla och förbättra undervisningspraktiken, säger Camilla Björklund.