Just idag är det onsdag. Onsdagar är min favoritdag eftersom jag har alla mina tre ämnen (svenska, franska, bild) på samma dag. När jag har flera lektioner under en dag är planering a och o. Då hinner jag med andra saker som kan uppstå under dagen, som till exempel om en elev vill prata med mig om något särskilt.
Förmiddag
Innan lunch har jag tre lektioner: franska med niorna, franska med sjuorna och svenska med åttorna. Idag har vi läxförhör i franskan som vi har tränat inför under en vecka. Det blir en blandning av glosor och olika verbformer på franska. Att glosträning bidrar till ökad läsförståelse har stark förankring i forskning. Detta skriver Lena Börjesson i Om strategier i engelska och moderna språk (2022) på Skolverkets hemsida. Det är en väldigt matnyttig artikel med konkreta tips och råd. Börjesson diskuterar även vikten av att knyta an till elevernas intressen när man undervisar i språk, till exempel via musik.
Efter franskan har jag svenska med åttorna. Vi läser just nu När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Denna bok läste jag under en kurs i ungdomslitteratur under min lärarutbildning på Göteborgs universitet, så jag har redan tankar inför vår läsning. Vi högläser och sedan får eleverna läsa själva i 15 minuter. Jag sätter en timer på vår digitala skärm, vilket är ett bra verktyg att använda till olika uppgifter. Sedan jobbar vi med läsloggsfrågor. Vi är precis i början av boken. Det finns en dikt som inleder den. Någon elev menar att den handlar om människans dubbla natur, medan en annan menar att den handlar om något som kommer hända längre fram i boken. Jag läser om dikten efter lektionen och förundras över den på nytt. Mina elever ger mig verkligen nya perspektiv.
Sedan blir det lunch och jag äter med min mentorsklass. Då passar vi på att prata om andra saker, som musik eller sport. Det är ett sätt att bygga relationer på.
Eftermiddag
Bild med årskurs fem är min första lektion efter lunch. Vi gör klart våra parafraser av den berömda målningen Skriet och hänger upp dem i korridoren. Eleverna småpratar om sina alster och jag tar en bild. Många olika uttryck fyller nu väggen. Någon elev har gjort en pratbubbla till skriet där det står ”Jag glömde min mobil”, en annan elev har gjort om skriet till Donald Trump. Andra elever har istället jobbat med färgsättningen. Att jobba med parafraser av kända målningar är en bra kombination av undervisning i konsthistoria och praktiskt arbete.
Dagen avslutas med franska med åttorna. Vi repeterar glosor i helklass och fyller i stenciler. Sedan arbetar vi i våra övningsböcker med översättning. Idag avslutar jag lektionen med att vi lyssnar på en fransk låt på youtube. Jag tänker på det jag läste i Börjessons artikel och väljer en populär poplåt som jag tror eleverna gillar. Jag sjunger med och eleverna fnissar.
Efter all undervisning går jag igenom dagen. Reflekterar och reviderar lektionsplaneringar. Tänker och skriver. Tar en kaffe med en kollega. Vi hinner prata om allt möjligt, om elevärenden och om något nytt kafé som öppnat bredvid skolan.
Runt fyra-tiden tar jag spårvagnen hem. Lite trött, men glad och med en känsla av mening och sammanhang. Livet som ämneslärare är svårslaget.