Under 2019 erbjuder Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor utbildning om hbtq-frågor för skolpersonal. Utbildningarna genomförs i form av halvdagsföreläsningar för all personal på en skola och workshops för mindre grupper av nyckelpersoner.
West Pride – Göteborgs HBTQ-festival har glädjen att erbjuda er aktiviteter för att stärka och stödja ert mångfaldsarbete genom fokus på hbtq-frågorna. Skolan har i uppdrag att belysa hbtqfrågor och arbeta med genus och normkritik. Men hur görs detta? I vårt erbjudande till skolor i Göteborg och Västra Götalands-regionen finns såväl kostnadsfria aktiviteter samt lektionstips och guider till hur en kan arbeta i skolans alla stadier kring hbtq, genus och jämställdhet. Vårt skolprogram och våra lärarguider uppdateras inför varje läsår.
Under läsåret 2018/2019 erbjuder Center för skolutveckling fortbildningen Reading to Learn (R2L), där lärare i alla ämnen på grund- och gymnasieskolan lär sig att utveckla sin undervisning så att alla elever – oberoende av språklig eller social bakgrund - lär sig att läsa, förstå och skriva olika typer av texter. CFS har arrangerat R2L sedan […]
Nu finns tre nya tillfällen att få en genomgång av materialet Hitta språket och konkreta exempel på hur materialet kan användas. Målgrupp: Pedagoger i förskoleklass Workshopledare: Anna Månsson Nylund och Cecilia Andersson är språk-, läs- och skrivutvecklare i Göteborg med stor erfarenhet av att leda kollegialt lärande. Välj ett av följande tillfällen: 3 april (fullbokad) […]
Tema: Att främja skolnärvaro. Höstupptakten vänder sig till rektorer, skolledare och personal inom elevhälsan i grundskolan och gymnasiet. Dagen innehåller intressanta föreläsare och möjlighet för dig att träffa kollegor. Inbjudan Program för Elevhälsans upptaktsdag 2019 Sista anmälningsdag är 15 augusti. Anmälan är bindande och inga avbokningar efter den 16 augusti.
Under workshoppen går vi igenom materialet och belyser hur vi uppmärksammar elevers matematikkunskaper. Matematikutvecklarna Marie Unéus Vänerfors, Margareta Laumann och Ulrica Skålberg leder workshoppen. Kaffe och smörgås ingår. Målgrupp: Pedagoger i förskoleklass Workshoppen genomförs av Center för skolutveckling i samarbete med Grundskoleförvaltningen.
I anslutning till fördelning av Grundbeståndsbidrag och satsningen Läs hjärta förskola anordnas två halva fortbildnings- och inspirationsdagar. Denna inbjudan gäller dag nummer två. Du är varmt välkommen även om du inte hade möjlighet att gå på dag ett. Dagen riktar sig till alla som jobbar inom förskola och bibliotek i Göteborg och för att så […]
Grundutbildning i MI under fyra dagar för elevhälsans professioner och rektorer. Utbildare är Lena Rahle Hasselbalch, utbildare i kommunikation och motiverande samtal, föreläsare, MI-handledare samt medlem i MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers). MI är en samtalsmetod i syfte att stödja människor i olika former av förändring. Metoden används idag på de flesta livsstilsområden så […]
I stället för att göra olika speciallösningar för att få med alla elever kan en differentierad undervisning hjälpa oss att hantera ibland motstridiga krav på undervisningen. Det innebär att redan från början organisera arbetet i klassrummet efter den verklighet vi möter. Genom att vara tydliga, klargöra våra förväntningar för eleverna och erbjuda flera olika sätt […]
I stället för att göra olika speciallösningar för att få med alla elever kan en differentierad undervisning hjälpa oss att hantera ibland motstridiga krav på undervisningen. Det innebär att redan från början organisera arbetet i klassrummet efter den verklighet vi möter. Genom att vara tydliga, klargöra våra förväntningar för eleverna och erbjuda flera olika sätt […]
I stället för att göra olika speciallösningar för att få med alla elever kan en differentierad undervisning hjälpa oss att hantera ibland motstridiga krav på undervisningen. Det innebär att redan från början organisera arbetet i klassrummet efter den verklighet vi möter. Genom att vara tydliga, klargöra våra förväntningar för eleverna och erbjuda flera olika sätt […]
Nu finns tre nya tillfällen att få en genomgång av materialet Hitta språket och konkreta exempel på hur materialet kan användas. Målgrupp: Pedagoger i förskoleklass Workshopledare: Anna Månsson Nylund och Cecilia Andersson är språk-, läs- och skrivutvecklare i Göteborg med stor erfarenhet av att leda kollegialt lärande. Välj ett av följande tillfällen: 3 april (fullbokad) […]
Workshoppen innehåller både en genomgång av materialet och konkreta exempel på hur materialet kan användas. Workshopledare: Anna Månsson Nylund och Cecilia Andersson är språk-, läs- och skrivutvecklare i Göteborg med stor erfarenhet av att leda kollegialt lärande. Målgrupp: Pedagoger i förskoleklass Välj ett av två extrainsatta tillfällen: 11/9 klockan 14-17 18/9 klockan 14-17 Kaffe och […]
Är du tvåspråkig pedagog (finska-svenska) i förskola, grundskola eller annan pedagogisk verksamhet? Vill du använda ditt språk i den pedagogiska vardagen och vill träffa andra kollegor i samma situation?
Under denna kompetensutveckling som är tre tillfällen blandas föreläsning med workshop och samtal. Det är önskvärt att ni deltar med minst två personer från er arbetsplats för att kunna fortsätta med arbetet ute på era skolor. Målgrupp: Gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger Kursledare är Annelie Karlsson, specialpedagog och f.d rektor. Annelie är en av fyra författare till helt […]
Program 8:30 -8:45 Välkommen och inledning Kerstin Nordin – enhetschef Mini-Maria 8:45- 9:15 Lägesbild nationellt och lokalt gällande ungdomars drogvanor Jessica Andersson, utvecklingsledare ANDTS-förebyggande arbete 9:15 -10:00 Vägar till en narkotikafri skola – från osäkert till säkert läge. Om prevention, juridik och exempel på praktisk tillämpning. Drogpolicy, handlingsplaner och rutiner – vad kan, får och […]
BARN UTFORSKAR TEKNIK KRISTINA THORSHAG, MALMÖ & GÖTEBORGS UNIVERSITET I föreläsningen berättar jag om min forskning, som riktar sig mot teknik och hur det kan arbetas med i förskolans kontext. Jag har studerat hur bygg- och konstruktionslek kan användas för att utveckla barns tekniklärande. Att bygga och konstruera t.ex. kojor, kulbanor och fordon ger många […]
Ingrid Engdahl presenterar uppdraget i Lpfö18 att "var och en som verkar i förskolan ska främja aktning för varje människas egenvärde och verka för en hållbar utveckling och en likvärdig förskola". Ingrid berättar om temaarbeten och projekt med förskolebarn från olika delar av världen för en hållbar utveckling, med utgångspunkt i de sociala och ekonomiska […]
Under läsåret 2019-20 har lärare möjlighet att med hjälp av ledande forskare inom translanguaging utveckla undervisningen för flerspråkiga elever i Göteborg. Utbildningen vänder sig till lärare i grundskolan som undervisar flerspråkiga elever. Målet är att deltagaren efter träffarna ska: vara förtrogen med de teorier och den forskning som ligger till grund för flerspråkighet och i […]
Workshoppen innehåller både en genomgång av materialet och konkreta exempel på hur materialet kan användas. Workshopledare: Anna Månsson Nylund och Cecilia Andersson är språk-, läs- och skrivutvecklare i Göteborg med stor erfarenhet av att leda kollegialt lärande. Målgrupp: Pedagoger i förskoleklass Välj ett av två extrainsatta tillfällen: 11/9 klockan 14-17 18/9 klockan 14-17 Kaffe och […]
Boken Normkritisk pedagogik (Studentlitteratur, 2019) presenteras och diskuteras. Redaktör Lotta Björkman, verksam vid Södertörns högskola, och några av bokens författare, däribland Lena Sotevik från Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet medverkar.
Vi bjuder på fika! Välkomna! Ingen anmälan behövs.
Kursen om nätmobbning vänder sig till dig som möter nätmobbning i ditt arbete. Sofia Berne, universitetslektor och leg psykolog, leder en utbildning om nätmobbning som arrangeras av Center för skolutveckling. Utifrån svensk och internationell forskning ger Sofia Berne råd och tips på strategier för att förebygga, upptäcka och stoppa nätmobbning men också hur samtal med […]
KAST är Göteborg stads verksamhet som vänder sig till personer som köper sexuella tjänster eller personer som upplever ett tvångsmässigt sexuellt beteende, och som önskar stöd i att bryta det. Under föreläsningen lyfts både kunskapsläge om sexköp och sex som ångestreducering, och erfarenheter från verksamheten om hur man kan arbeta för att förändra destruktiva sexuella […]
En kompetensutveckling under fyra tillfällen där vi både tittar på återinskolning av redan hemmasittande elever och hur vi kan förebygga problematisk skolfrånvaro genom ett närvarofrämjande arbete. Målgrupp: Elevhälsoteam, skolledare, lärare Vi arbetar i en mindre grupp med max 16 deltagare för att kunna ha ett samtal utifrån era behov blandat med teoretiska genomgångar med konkreta verktyg, […]
Denna kompetensutveckling på tre tillfällen blandar föreläsning med workshop och samtal. Det är önskvärt att ni deltar med minst två personer från er arbetsplats för att kunna fortsätta arbetet ute på era skolor. Målgrupp: Högstadielärare, skolledare, specialpedagoger Kursledare är Annelie Karlsson, specialpedagog och f d rektor. Annelie är en av fyra författare till helt färska boken […]
Barnkonventionen i teori och praktik & Vad är ett "barn"? Välkommen till ett dubbelseminarium inför genomförandet av Barnkonventionen till svensk lag. Med Åsa Ekman och Ylva Ågren.
Teater Reagera bjuder in till projekt Freja – inspirationsträffar med forumteater kring sexuella rättigheter för personer med LSS-beslut. Inspirationsträffarna består av en forumteaterföreställning och en samtalsverkstad. Innehållet är framtaget tillsammans med referensgrupper. Forumteater är en interaktiv teaterform. I föreställningen får publiken möjlighet att påverka de situationer som spelas upp. Normer och komplexa situationer i vardagslivet […]
Teater Reagera bjuder in till projekt Freja – inspirationsträffar med forumteater kring sexuella rättigheter för personer med LSS-beslut. Inspirationsträffarna består av en forumteaterföreställning och en samtalsverkstad. Innehållet är framtaget tillsammans med referensgrupper.Forumteater är en interaktiv teaterform. I föreställningen får publiken möjlighet att påverka de situationer som spelas upp. Normer och komplexa situationer i vardagslivet utforskas […]
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.