
Lek och undervisning på vetenskaplig grund
Online på Zoom via länk nedanVälkommen till Zoom-seminariet "Lek och undervisning på vetenskaplig grund"
Välkommen till Zoom-seminariet "Lek och undervisning på vetenskaplig grund"
Inom exempelvis läkemedelsindustrin används idag simuleringar och visualiseringar för att designa läkemedel som har de mest potenta molekylerna. För att kunna gallra fram dessa molekyler ur enorma datamängder och designa […]
Svenska OMEP:s Göteborgskrets bjuder in till en föreläsning med Sara Eliasson. Hon är förskollärare sedan 30 år och arbetar i yngrebarnsgrupp på Göteborgs Högre Samskola, är utbildad montessoriförskollärare och har […]
Vad innebär en balanserad läs- och skrivundervisning under de första viktiga och avgörande skolåren? Detta tillfälle har fokus på läsning, från teori till praktiskt genomförande.
Ämnets dag är en fortbildningsdag för verksamma ämneslärare i grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan. Välkommen att ta del av efterfrågad ämnesfortbildning, träffa andra inom samma fält och få tillfälle att […]
Just nu utlyser Göteborgs universitet ett antal samverkanstjänster som doktorand inom forskarskolan CUL.
Introduktionsträff via Zoom där vi svarar på frågor om själva utlysningen, forskarskolan i dess helhet och hur en externt finansierad forskarutbildning fungerar.
Den här mötesplatsen berättar om vilka möjligheter Universeums fritidsklubb erbjuder elever som är intresserade av naturvetenskapliga ämnen, teknik och matematik.
Informationsträff på Pedagogen vid Grönsakstorget, Göteborgs universitet. Det blir tillfälle att tala med företrädare för ämnen i forskarutbildningen inom CUL.
Idag vet vi mer än någonsin om NPF. För att barn med diagnos ska få en rättvis skolgång krävs att skolan gör särskilda satsningar och individanpassningar och inte utgå från att alla fungerar likadant. Under föreläsningen ger Emma Leifler, lektor vid Göteborgs universitet en inblick i hur man jobbar med barn med NPF i skolan.
Träffen syftar till att utveckla den tidiga läsundervisningen och dess koppling till skolans arbete med normer och värden. Målet är att utveckla elevers läsförståelse, och stimulera till viktiga samtal med […]
Välkommen till en introduktion till Blockmodellen enligt Singaporemetoden.
Välkommen till en introduktion till Blockmodellen enligt Singaporemetoden.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
Välkommen att delta i ett möte där Göteborgs universitet presenterar och svarar på frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Insamling av data från observationer, mätningar och simuleringar ingår som en av kemins arbetsmetoder i Gy25. Fredrik Lannestam Holmelin, doktorand vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi, leder en workshop som fokuserar på praktisk tillämpning av visualiseringsverktyg och pedagogiska simuleringar för kemiundervisning.
Träffen syftar till att utveckla den tidiga läsundervisningen och dess koppling till skolans arbete med normer och värden. Målet är att utveckla elevers läsförståelse, och stimulera till viktiga samtal med […]
Vill du veta mer om praktiknära forskning inom ULF (Utbildning-lärande-forskning) och vad det kan innebära att delta i ett ULF-projekt? Välkommen till en informationsträff med forskare och pedagoger som berättar om vad praktiknära forskning kan innebära.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
För att förstå och engagera sig i hållbarhetsfrågor behöver eleverna en undervisning som sträcker sig över ämnesgränserna. Välkommen till ett inspirerande webbinarium och start för ett nytt skolnätverk där rektorer och gymnasielärare samarbetar för att driva förändring och dela kunskap.
Välkommen att delta i ett möte där Göteborgs universitet presenterar och svarar på frågor om Yrkeslärarprogrammet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen.
Hur kan vi använda rymden som en inspirerande utgångspunkt för att arbeta med hållbarhet, naturvetenskap och teknik? Följ med på en spännande digital föreläsning om förskoleprojekt som kopplar samman rymdforskning och hållbar utveckling.
Välkommen till Vetenskapsfestivalen Skolprogram 2025! Programmet riktar sig till elever i grundskolan, förskolans senare år och anpassad grundskola. Här finns mängder av olika roliga, kluriga och kreativa aktiviteter, alla med en tydlig koppling till läroplanen. Programmet släpps den 30 januari.
Anmäl dig till Läromedelsmässan 2025! Den 2–3 april fylls Partille Arena med glädje, inspiration och massor av nya idéer för dig i förskola, grundskola och anpassad skola i Göteborgsregionen. Vi […]
Göteborgs universitet erbjuder, på uppdrag av Skolverket kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med inriktning grundlärare i årskurs F-6.
Välkommen till ett seminarium med Joanna Giota, Magnus Henrekson och Thomas Persson som alla har överlämnat var sin tung skolutredning till regeringen. Hur ser åtgärdsförslagen ut och hur hänger de ihop? Hur ser målbilden ut och vilka utmaningar finns? Dessa frågor behandlas under två innehållsrika timmar.
Center för skolutveckling och Lärarakademin bjuder in till en serie mötesplatser för tekniklärare i grundskolan i syfte att lära oss mer om vilka metoder och vilket innehåll i teknikundervisningen som har bra vetenskapligt stöd och dessutom är väl beprövade.
I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing vid Göteborgs universitet de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.
Välkommen till ett webbseminarium för alla som är intresserade av förändringarna som GY25 innebär för gymnasial yrkesutbildning.
Du som arbetar inom förskola och skola kan söka pengar för praktiknära ULF-forskning. På den här workshopen får du information och praktiskt stöd kring hur en ansökan för ett praktiknära forskningsprojekt inom ULF-avtalet går till. Nästa ansökningsperiod öppnar 1 juni och stänger i oktober 2025.
Vad behövs för att utveckla det kollegiala lärandet på förskolan eller skolan som utvecklar verksamheten och kommer barn och elever till gagn? Hur förs lärande samtal som skapar engagemang i gruppen och ger avtryck i vardagen?
Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta mer systematiskt med att stärka elevers språk-, läs- och skrivutveckling genom ordförrådet.
Eventet riktar sig till lärare och skolledare med intresse för praktiknära forskning och som har frågor, dilemman eller problem i sin praktik som skulle kunna utforskas i ett samverkande forskningsprojekt.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.