Utbildningen Reading to Learn ger förskollärare och lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar barns och elevers läsande och skrivande oavsett ålder och ämne. Den bygger på antagandet att språket spelar en avgörande roll vid kunskapsskapande och lärande.
Utbildningen Reading to Learn ger förskollärare och lärare strategier för att arbeta med åldersadekvata texter som utvecklar barns och elevers läsande och skrivande oavsett ålder och ämne. Den bygger på antagandet att språket spelar en avgörande roll vid kunskapsskapande och lärande.
Vill du fördjupa dina kunskaper i kollegialt lärande? Center för skolutvecklings lärledarutbildning vänder sig till medarbetare i förskolan, grundskolan och gymnasiet. Kollegialt lärande innebär att tillsammans med kollegor lära och utveckla verksamheten till gagn för barns och elevers lärande. Under kursen varvas teori med praktiska övningar kring kollegialt lärande och lärgruppsarbete. Du får öva på […]
Läsåret 2023-24 arrangerar Center för skolutveckling den sjätte omgången av utbildningen Skriva sig till lärande, STL. Utbildningen, som grundar sig i modellen med samma namn, syftar till att utveckla elevers skrivande genom att kombinera framgångsfaktorer för språk- och kunskapsutvecklande undervisning med digitala verktyg. Målgrupp Utbildningen riktar sig till undervisande lärare i alla ämnen i åk […]
Välkommen till ett kostnadsfritt webbseminarium om Sudan. Medverkar gör bland andra Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice Generalsekreterare för FN. Temadagens syfte är att öka deltagarnas kunskap och förståelse för Sudans historia, nuläge och möjligheterna för fred. Syftet är också att öka kunskapen om livssituationen generellt, för flyktingar i landet och i närliggande länder samt […]
Läsåret 2023-24 erbjuder CFS en fördjupande utbildning i hur man kan arbeta med skönlitterära texter på ett strukturerat sätt. Utbildningen tar sin utgångspunkt i det arbete som görs vid Teachers College Reading and Writing Project (TCRWP) för att främja en god språk- och kunskapsutveckling hos alla elever.
Hur ser framtidens klimatsmarta klassrum ut och kan fiffiga tekniska innovationer bidra till att skapa mer lust, motivation och lärande? Skoldagar kan ibland kännas väldigt långa och många gånger är det svårt att hålla fokus och sitta still när kroppen bara vill röra på sig. Hur ska klassrummet vara designat och konstruerat för att skapa en trygg och trivsam samt kreativ och spännande miljö? En miljö där färgexplosioner, överraskande form, nya klimatsmarta material och oväntade tekniska lösningar får ta plats?
Temat för barn- och elevhälsans upptaktsdag 22 september är självtillit och motståndskraft och hur vi främjar lärande och psykisk hälsa hos barn och elever.
Vi ses på Teams för höstens första Mötesplats Torghandel förskola, tisdagen den 26 september kl. 14-16. Medarbetare i förskolan delar med sig av sina erfarenheter om hur de arbetar med digitalisering och teknik i undervisningen. Vid detta tillfälle kommer två förskolor som tilldelats medel ur Förskoleförvaltningens digitaliseringsfond att berätta om hur de utvecklat sin verksamhet och vilka lärdomar de dragit från sitt arbete.
Göteborgs universitet och Center för skolutveckling erbjuder denna fördjupande utbildning kring flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. Den riktar sig till förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal och sträcker sig över läsåret 2023-24.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.