Har du en lärarexamen? En skola och förskola på vetenskaplig grund behöver forskarutbildade lärare och förskollärare. Visste du att en lärare/förskollärare som följer CUL forskarutbildning kan arbeta kvar halvtid i sin verksamhet? Som CUL-doktorand blir du en viktig länk mellan akademi och skolan eller förskolan. Detta bidrar till hela verksamhetens utveckling! Den 11 december öppnade […]
Vårens första pedagogiska café har det spännande temat virtual reality VR. Här kommer du få möjlighet att utforska den fascinerande världen av VR och diskutera med andra hur detta skulle kunna integreras i undervisningen för att skapa engagerande och interaktiva lärandeupplevelser.
Nationellt centrum för matematik, NCM, bjuder in till seminarium med Camilla Björklund, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och vetenskaplig ledare för Göteborgs Stads vetenskapliga arena inom utbildningsområdet. Föreläsningen har fokus på barn och elevers förståelse av matematiska tal och hur undervisningen kan utvecklas genom kunskaper som byggts i flera olika forsknings- och utvecklingsprojekt. NCM:s […]
Traditionell text men också ljud och rörlig bild är exempel på modaliteter som idag är vanliga i elevers textproduktion. Forskning visar dock att det råder osäkerhet kring att undervisa om och bedöma multimodala digitala texter. Dagens elever är vana vid att läsa och skriva texter som kombinerar olika uttrycksformer, men många saknar verktyg för att diskutera och analysera dem. Det visar på behovet av undervisning som i högre grad stöttar eleverna i det arbetet.
Välkommen att delta i ett digitalt möte där vi svarar på dina frågor om Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Mötet hålls online och är öppet för alla som är nyfikna på utbildningen. Anmäl dig via länk på vår webbplats!
This seminar will present education for sustainability practices from toddler classes in Sweden and Turkey, providing valuable insights into how we can enhance education for sustainability. Medverkande: Deniz Pamuk, PhD, Mersin University, Department of Early Childhood Education Sofia Ingvarsdotter, Soldatängens Förskola Begum Özkan, Dadya Kids Preschool Arrangör: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt Kollegiet […]
Välkommen till detta seminarium där en studie om möjligheter och begränsningar med lekresponsiv undervisning i förskolan med fokus på förskolebarns lärande om tal presenteras. Tidigare studier har visat att barn som tidigt utvecklar en god taluppfattning påverkar deras senare skolprestationer positivt (Ginsburg et al., 2008). Det finns dock ingen konsensus om hur matematikundervisning ska utformas […]
Vill du fördjupa dina kunskaper i kollegialt lärande? Center för skolutvecklings lärledarutbildning vänder sig till medarbetare i förskolan, grundskolan och gymnasiet som har ett uppdrag att leda det gemensamma lärandet i sitt kollegium eller arbetslag.
Vårens andra pedagogiska café har fokus på att arbeta med digital läsning i klassrummet. Idag används en rad olika digitala läromedel och resurser idag i undervisningen som eleverna förväntas använda och förstå - men hur kan jag som lärare skapa bra förutsättningar för mina elever? Och vad säger senaste forskning inom området att läsa på skärm?
Följ med bakom kulisserna på Wallenberglaboratoriet, Sahlgrenska universitetssjukhuset, som testar den nya generationens probiotika i sin tarmbakterieforskning. Verksamheten spänner hela vägen från basforskning till kliniska studier.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.