I Göteborg, där vi har Google Classroom känns det som vi har goda förutsättningar för att klara av att smidigt hantera lärandet på distans genom att skjuta ut uppgifter, länka material för att skapa skriftlig interaktion. Google erbjuder sin hjälp och en lösning för att hjälpa skolor att hålla för att hålla kontakten: G-suite: helping businesses and schools stay connected in response to coronavirus .

Google Hangout Meet

När man inte kan ses fysiskt och ändå vill förklara något och rigga för muntlig interaktion så kan ett sätt att mötas och nå ut till eleverna vara att bjuda in till online-lektioner via Google Meet. Det går även att spela in utbildningsmaterial och göra det tillgängligt för eleverna.

  1. Klicka här för att komma till startsidan för Google Meet
  2. Klicka på Starta ett nytt möte – Starta mötet.
  3. Då får du fram en möteslänk som du kan kopiera och dela vidare till dina elever .
  4. Mötet/lektionen kan börja!

 

Svenska 

Grammatik

I åk 6 arbetar mina elever med grammatik via NE Läromedel men vi ser även på grammatikfilmer via UR: Grammatikbolaget. Lärarhandledning med många uppslag och förslag på hur man kan arbeta med serien finns  här.

Mina elever har även tillgång till att arbeta med grammatiken via Studi. Man loggar in genom att klicka på Studi-loggan på Hjärntorgets startsida. Med Studi får eleverna tillgång till korta animerade informationsfilmer utifrån elva skolämnens kursinnehåll. Du som lärare kan dela ut uppgifter och quiz kopplat till Google Classroom samt få statistik på hur eleverna använder och klarar uppgifterna. Förutom på svenska erbjuds filmerna även på engelska, arabiska, somaliska, tigrinja och dari i både tal och text. Se filmen för att komma igång:

Skapa Textäventyr

Lektionsbanken har många lektioner och tips. Här har jag bland annat delat med mig av hur man kan skapa interaktiva textäventyr. Länken till mitt originalinlägg hittar du här: “Textäventyr är det absolut roligaste jag vet”.

Läsning och bokarbete

Jag delar med mig av två av mina mallar som kan vara bra för att hålla igång med läsning och bokarbete:

Bokrecension mall

Mall Läslogg

Vidare kan eleverna skapa bokfilmer filmer via Wevideo. Avdelningen för digitalisering och innovation, Göteborgs Stad Grundskoleförvaltning har skapat instruktionsfilmer för hur man kan komma igång med att använda  Wevideo.

  • Använd den digitala samarbetsytan Padlet till att låta eleverna dela sina bokrecensioner, bokfilmer eller #booksnaps som du kan läsa mer om i ett tidigare inlägg jag skrivit: “Läsning var du än är och vart du än går” .
  • Låna böcker via Göteborgs Stadsbibliotek via appen Libby. Läs mer om hur här!
  • Via Hjärntorget hittar du ILT (Inläsningstjänst) och därifrån kan du i en bokhylla samla  och ge eleverna tillgång till läromedlel och lättlästa böcker som eleverna både kan läsa och lyssna på.
  • Litteraturbanken Skola har du en hel skatt att ösa ur med tillgång till det svenska litteraturarvet. Här finns pedagogiska introduktioner, översikter, uppgifter och läshandledningar.
  • SverigeSRadio med Barnradion och Drama för unga har mycket bra att lyssna på som jag använt mig av t.ex:

Godnattsagor för rebelltjejer

Historierummet med Karin Boye – stjärnpoeten med det brustna hjärtat

Dramatiseringen av Anne Franks dagbok  eller Brosan är kung som är baserad på Jenny Jägerfelds roman med samma namn.

Arbeta med nyheter och nyhetsbevakning

Minibladet

Åtta sidor

Källkritik

Vilka nyheter läser du? Med hjälp av Ekokammaren kan vi granska och värdera nyheter och få syn på filterbubblor.

Internetstiftelsens digitala lektioner är ett fritt lektionsmaterial kring digital kompetens.

Engelska

Här är min Google Site “The English Smorgasbord” med länkar som jag brukar dela till mina elever för att använda vid självständigt arbete inom engelskan.

Jag kan i synnerhet rekommendera  Read Theory där eleverna kan arbeta med sin läsförståelse. Jag skapar alltid inloggningar med elevalias som elev 1, elev 2  osv.

Esl-bits finns massor av bra böcker och noveller att läsa och lyssna på. Mina 7-8:or läser just nu boken Holes enligt följande Reading Plan och med en skrivuppgift till varje kapitel: Writing Prompts.

Ndla, som är Norges Nasjonal Læringsarena skriver att de i dessa tider jobbar på att erbjuda resurser som lämpar sig för nätundervisning och först ut är Ndlas engelska resurser  men det kommer finnas mycket mer att vänta sig i dagarna.

Här finns en samlingssida från “Cool Cat Teacher” med 16 Free Resources for Schools Who Are Closing Due to Coronavirus.

Tyska

Här är min motsvarande Google Site med länkar sidan som “The Smorgasbord” ovan, fast med tyska länkar: Deutsch auf eigene Faust.

Läromedelsförlag har öppnat upp och gett tillgång till sina tjänster

Flera läromedelsföretag väljer nu att öppna upp sina läromedelstjänster så att de är fria att använda under en tid. Kika runt så hittar du en hel del, men tänk på att det oftast behövs ett Personuppgiftsbiträdesavtal (PuB) för att skydda personuppgifter. Du hittar vilka lärresurser som Grundskoleförvaltningen har avtal för här. Om du är osäker så kontaktar du avdelningen för digitalisering och innovation som kan nås på digital@grundskola.goteborg.se .

Information, instruktioner och annat stödmaterial för lärare från Grundskoleförvaltningen

Avdelningen digitalisering och innovation har samlat information, instruktioner och annat stödmaterial för lärare om hur du kan undervisa elever på distans. Dessa tjänster och instruktioner finns sedan tidigare men har nu samlats på ett ställe och är anpassade för en eventuell situation där skolorna stängs.

Hoppas det jag samlade ihop kan komma till någon nytta! Jag uppdaterar om jag kommer på något mer.

Cecilia

 

Uppdateringar samlas här:

2020-03-15

Om länken ovan till lärresurser från Grundskoleförvaltningen inte fungerar direkt, så kan ni kopiera och klistra in den i en annan webbläsare: https://sites.google.com/grundskola.goteborg.se/diginn/v%C3%A4gledning/digitala-l%C3%A4romedel

UR – en resurs för lärande i hemmet: För dig som har eller kommer ha elever som måste studera hemifrån kommer här tips för studier hemma med koppling till skolans läroplan. . Till många av programmen finns lärarhandledningar med frågor och uppgifter som passar både för egna studier och klassrummet.

Skapa interaktiva Google Presentationer för längre arbetsuppgifter (Hyperdocs). Det är smidigt för då blir allt samlat på samma ställe; som en slags digital skrivbok. Det underlättar mycket, tycker jag. När du skapar en uppgift i Google Classroom, kan du välja alternativet “skapa kopia” när du lägger ut uppgifter. Eleverna kan sedan skriva direkt in i presentationen och göra den mer personlig genom att modifiera, lägga till egen text, bilder eller länka in sina ljud- eller videoinspelningar eller andra kreationer. Det finns även möjlighet att skapa olika slags interaktioner mellan elever t.ex genom att lägga till en digital samlingsyta som Padlet. Jag har ett exempel på en s.k. “Hyperdoc” som jag i min tur modifierat. Exemplet är från när vi förra terminen läste boken “Wonder” av R.J. Palacio (i pappersform) tillsammans i klass 7-8: Wonder – se och skapa egen kopia av interaktiv Google presentation