– Majoriteten av eleverna har gjort tydliga framsteg i läshastighet och läsförståelse under de 3–6 veckor undervisningen pågått. Många elever har också uppskattat den strukturerade och socialt trygga miljön som lovskolan erbjuder, säger Karin Nilsson, verksamhetsutvecklare på grundskoleförvaltningen.
Den frivilliga lovskolan för grundskolans yngre åldrar har i år utökats. Förra året hölls den enbart på en skola, medan den i sommar erbjudits på tre skolor i staden, två i nordost och en på Hisingen. Totalt har ungefär 350 barn från 15 skolor deltagit.
Lärarstudenter undervisar
Undervisningen genomförs av lärarstudenter som också fått fortbildning i språkutvecklande arbetssätt via Center för skolutveckling.

Rebecka Rundquist och Filippa Gustafsson har undervisat yngre elever på Emmaskolans lovskola i sommar.
– Att få ansvara för en egen klass ger mig mycket som lärare, särskilt hur man kan jobba praktiskt med barnens språkutveckling, säger Rebecka Rundquist, som är nyexaminerad F-3 lärare.
Det är tisdag morgon och en grupp lågstadieelever i Emmaskolans lovskola har samlats i en ring på golvet. Filippa Gustafsson, som kommit halvvägs i sin lärarutbildning, håller i lektionen tillsammans med Rebecka Rundquist. De pratar om dagens datum, att det är mitt i sommaren och första dagen i juli månad. Barnen får berätta om de vet någon som har födelsedag i juli, och det är det flera som gör.
Sedan går Filippa igenom dagens schema. Hon berättar att deras elevgrupp efter lunch har ett pass med simträning i Hammarbadet.
Dagens första övning är att eleverna tillsammans ska skriva en text som de sedan med hjälp av AI-verktyget Suno kan skapa en låt av. Rebecka och Filippa har skrivit en låttext om Lovskolan, som de spelar upp i två popversioner. Eleverna tycker mest om hip-hopvarianten. Lovskolan är bäst – ingen protest!, lyder en strof.
Rebecka och Filippa delar på ansvaret för en av lovskolans elevgrupper, där de flesta barn är med under tre veckor. Att delta i lovskolan är frivilligt för eleverna, det är vårdnadshavarna som själva anmäler sitt barn.
Skriver egna låttexter
Under de sex veckor lovskolan pågår är det full aktivitet i ett tiotal klassrum på Emmaskolan. För alla elever ingår också simträning på Hammarbadet, förmiddag eller eftermiddag.
Lärarstudenterna som undervisar har alla kommit minst halvvägs i sin lärarutbildning, och har sökt jobbet på lovskola. Utöver en kortare fortbildning i undervisning om lässtrategier och högläsning har lärarstudenterna också fått stöd i lektionsplaneringen av arbetsledare på skolan.
Filippa frågar eleverna i gruppen om de vet hur man gör när man skriver en låt? Ja, svarar en flicka: Man kan tänka i sin hjärna, och sen sjunger man. Lärarna berättar och visar på storbild hur de gjorde och tänkte när de skrev låttexten, förklarar vad en vers är, och att det kan vara bra att lägga in lite känslor i texten.
De diskuterar vad man kan skriva om. Lärarna föreslår sommaren som ett tema och det nappar barnen på. De kommer på många olika saker man kan göra och Filippa skriver sedan upp hela meningar på tavlan allteftersom barnen ger förslag.
Hur är sommaren? Barnen kommer på saker: det är varmt och det är soligt. Vad är bra att göra då när det är varmt? ”Vi kan simma”, säger en pojke. Var då? ”I havet” säger någon. ”Chilla i solen” är ett annat förslag. Till slut får de ihop två verser.
Lovskolan stärker elevernas kunskaper
Syftet med lovskolan är att motverka segregation. Elever i särskilt utsatta områden växer i hög grad upp i en hemmiljö där en eller båda föräldrarna talar ett annat språk och för många elever är skolan enda arenan där de möter det svenska språket. För dessa elever blir skolans kompensatoriska uppdrag särskilt viktigt. Fokus ligger på att öka elevernas läsförmåga och minimera glappet det innebär att i början av läsprocessen vara borta från skolan en hel sommar.
Lovskolan inleds med en lässcreening, där man testar hur många ord eleven kan läsa under en minut. Sedan avslutas varje treveckorsperiod med en ny screening, för att se elevens utveckling. Förra året ökade eleverna sin läshastighet med 10 ord per minut, vissa elever fördubblade den.
Filippa lägger in låttexten i Suno och låter barnen välja musikgenre. Det blir en blandning av pop och rock. Eleverna är nöjda med resultatet, det låter väldigt proffsigt när deras text sjungs av en cool sångröst. En pojke undrar: Kan man få pengar när man lägger ut låten? Rebecka förklarar att de inte kommer att lägga ut deras låt så att andra kan lyssna.
Därefter sitter eleverna i två grupper för att gemensamt skriva ytterligare en låt medan Filippa serverar frukt. Hon och Rebecka stöttar eleverna så att idéerna blir till meningar som barnen själva skriver ner. Deras kreativitet kommer igång, men uppgiften får göras klart senare i eftermiddag, eftersom de måste hinna med att göra läsförståelsetestet Legilexi innan det är dags för lunch. Testet innebär att eleverna själva läser en mening, till exempel ”Sara hoppar högt”. Sedan gäller det att välja en av flera alternativa bilder som stämmer med texten.
Läser varje dag
Under lovskolan har eleverna haft läsning varje dag i olika former. De har haft högläsning, med fokus på att barnen får reflektera över textinnehållet och bilderna. Alla elever har också lånat böcker i skolbiblioteket för egen tyst läsning, som de ofta startat dagen med.
Att undervisningen i lovskolan genomförs av lärarstudenter ger flera vinster. Eleverna möter engagerade studenter som i sin tur får värdefull yrkeserfarenhet.
– Jag kan verkligen rekommendera blivande lärare att arbeta på lovskolan, inte minst eftersom det enligt min mening är för lite praktik i lärarutbildningen. Här ska du själv planera undervisningen och förbereda dig inför lektionerna, säger Filippa Gustafsson.
Rebecka Rundquist håller med:
– Vi får inte så mycket utbildning kring språkutvecklande arbete för flerspråkiga elever under lärarutbildningen. Det är bra för mig som lärare att få den erfarenheten. Man vidgar sina kunskaper och får pröva hur man kan jobba praktiskt med språkutveckling. Det gynnar alla elever, inte bara de som har svenska som andraspråk, säger hon.