Textäventyr är ett webbaserat verktyg för att skapa interaktiva texter. Det är Göteborgsregionen som utvecklat verktyget och syftet är att “på ett enkelt och uppmuntrande sätt arbeta med text i olika former, motivera elever att arbeta med läs- och skrivkunnighet samt skapa med digitala verktyg genom språkutvecklande arbetssätt”.

Enklast förklarat är “Textäventyr” som en slags textbaserad programmering. För mig som språklärare är det här just en sådan slags programmering som faller mig i smaken. Interaktiva berättelser är en föränderlig text eller berättelsespel där läsaren själv är medskapare i texten genom att navigera och välja vad som ska hända genom att klicka på länkar. Läsningen följer inte traditionell läsriktning och sker inte linjärt. Det är jätteroligt att skriva en interaktiv berättelse med olika valmöjligheter och alternativa slut men det kan vara lite svårare än att skriva en traditionell linjär berättelse.

Innan du börjar skapa din berättelse kan det vara bra att göra ett första utkast där du har funderat ut några saker på förhand:

  • Vad handlar din berättelse om, i stora drag?
  • Var och när utspelar sig din berättelse?
  • Vem är din huvudperson?
  • Vad har huvudpersonen för uppdrag eller mål?
  • Vad stöter huvudpersonen på för hinder eller komplikationer längs vägen?

Tips:

  • Använd en berättelsestart liknande den här som jag har skrivit:  “Mysteriet på Elyseum”
  • Utgå från en  redan färdig berättelses grundstomme och omskapa.
  • Kom ihåg att kopiera och spara länken eftersom du skriver ditt textäventyr i webbläsaren och det riskerar att försvinna om du klickar bort fliken.

Textäventyret kan du dela med andra på på tre olika sätt:

  • Redigeringslänk (för skapande tillsammans)
  • Spellänk (för att låta andra läsa och ta del av ditt textäventyr)
  • QR-kod till spelet

Textäventyr är ett verktyg med många pedagogiska vinster och som lämpar sig för såväl yngre som äldre elever. Även elever som i vanliga fall är motvilliga till att skriva lockas till att skriva. Verktyget kostar inget att använda och kräver ingen inloggning.  Jag har tidigare försökt mig på att skapa interaktiva berättelser i t.ex. Twine och Squiffy, men jag upplever att Textäventyr är betydligt enklare och mer intuitivt att sätta i händerna på elever. Även utan alltför mycket förhandsplanering så är det riktigt roligt och eleverna tycker det är så spännande både att att läsa och skapa dessa textäventyr. För att citera en elev i åk 6 som idag kom fram till mig i matsalen och sa:

Textäventyr är nog något av det absolut roligaste jag vet!

Jag kan komma på massor av olika användningsområden som t.ex. att skapa dilemmasagor, problemlösningar och  självrättande quiz. Testa du med och låt fantasin och kreativiteten flöda! Om du har använt eller har erfarenhet av att skriva interaktiva berättelser så dela gärna dina tips i kommentarsfältet här nedan. / Cecilia