Gå vidare här för att lyssna på poddavsnittet: https://spotifyanchor-web.app.link/e/8ysWEw2cOsb

Det här poddavsnittet (ca 15 min) tar upp följande:

  • Presentation (00.00)
  • Hur kom du i kontakt med begreppet MIK? (01.46)
  • Hur arbetar ni med källkritik (03.13)
  • Hur ser kopplingen ut till MIK i uppdraget med skolbibliotek? (04.23)
  • Vilket stöd erbjuder Skolbibliotekscentralen? (06.30)
  • Har du tips på inspiration kring MIK? (08.00)
  • Vad är källtillit? (09.45)
  • Hur kan skolbibliotek jobba framöver med MIK? (10.45)
  • Vad är ni bäst på digitalt? Analogt? (30.03)

Länkar som nämns i poddavsnittet

  • Bamses källkritik
  • Skolbibliotekscentralens nyhetsbrev
  • Källkoll, UR
  • MIK-portalen
  • Digitala lektioner, Internetstiftelsen
  • Källspanarna
  • Skolbiblioteksplanen
  • Noellas hemlighet, bok
  • Värsta bästa nätet, bok

Om podden “Orientering i digital kompetens”

I den här podden träffar vi lärare, utvecklare och forskare som hjälper dig att omvärldsbevaka kring digital kompetens. Omvärldsbevakningen kan ses i sin helhet i en tankekarta. Kontakta oss gärna om du har tips på kompletteringar.

Kommande avsnitt: Fler avsnitt om medie- och informationskunnighet (MIK)

Vi fortsätter att kika på olika aspekter av MIK i ytterligare avsnitt. Har du tips på människor vi borde intervjua, så hör gärna av dig.

Om du vill vara säker på att inte missa ett avsnitt kan du prenumerera på podden i Spotify.

Redaktion

Programledare och redaktör: Maria Eriksson, tidigare kommunikatör och utvecklingsledare digitalisering, Center för skolutveckling, numera utvecklingsledare på Intraservice, med e-post maria.a.eriksson@intraservice.goteborg.se

Ljudtekniker: Sandra Bunselius

Musik: Kevin Macleod “Pamgea”

Redaktionsmedlemmar: Belinda Gyllenstig från Förskoleförvaltningen, Pia Börjesson och Malin Eriksson från Grundskoleförvaltningen och Jens Öberg från Utbildningsförvaltningen. Samtliga är IKT-utvecklare på avdelningarna för Digitalisering och innovation.