I detta avsnitt möter du:

  • Kenny Dos Santos som är elev i åk 9, elevambassadör och som håller workshops med åk3
  • Molly Dyrvold, lärare i historia, hem- och konsumentskap, religion, SO och MIK
  • Marica Grudeborn, lärare i bild, SO och specialpedagogik samt är utbildad MIK-pedagog

Deras arbetsplats är på Kvibergsskolan.

Det här poddavsnittet (ca 35.35 min) tar upp följande:

  • Presentation (00.00)
  • Vad är MIK för er? (01.20)
  • Hur kom ni i kontakt med MIK? (03.19)
  • Hur lägger ni upp era lektioner? (08.08)
  • Är MIK viktigt? (15.55)
  • Finns det något som är svårt med MIK? (17.23)
  • Varifrån hämtar ni inspiration? (23.38)
  • Vad är ni bäst på digitalt? Analogt? (30.03)

Länkar som nämns i poddavsnittet

Om podden “Orientering i digital kompetens”

I den här podden träffar vi lärare, utvecklare och forskare som hjälper dig att omvärldsbevaka kring digital kompetens. Omvärldsbevakningen kan ses i sin helhet i en tankekarta. Kontakta oss gärna om du har tips på kompletteringar.

Kommande avsnitt: Fler avsnitt om medie- och informationskunnighet (MIK)

Vi fortsätter att kika på olika aspekter av MIK i ytterligare avsnitt. Har du tips på människor vi borde intervjua, så hör gärna av dig.

Om du vill vara säker på att inte missa ett avsnitt kan du prenumerera på podden i Spotify.

Redaktion

Programledare och redaktör: Maria Eriksson, kommunikatör och utvecklingsledare digitalisering, Center för skolutveckling, e-post: maria.a.eriksson@educ.goteborg.se

Ljudtekniker: Sandra Bunselius

Musik: Kevin Macleod “Pamgea”

Redaktionsmedlemmar: Belinda Gyllenstig från Förskoleförvaltningen, Pia Börjesson och Malin Eriksson från Grundskoleförvaltningen och Jens Öberg från Utbildningsförvaltningen. Samtliga är IKT-utvecklare på avdelningarna för Digitalisering och innovation. Samt Martin Tallvid, lektor på Center för Skolutveckling.