Maarit förklarar vidare att vuxna är där för att ställa frågor, ge bakgrund och kontext. Samt att hjälpa till att gå djupare in i medieanvändningen. Och att det är viktigt att pedagogerna i andra ändan använder sig av de unga för att lära sig mer om deras medier.

Maarit Jaakkola är mediepedagog, medieforskare och docent i journalistik. Hon har bland annat varit med och skrivit ett kapitel om sociala medier i UNESCO:s uppdaterade ramverk “Media and Information Literate Citizens: Think Critically, Click Wisely”, vilket kan användas för att få tips i undervisningen.

Det här poddavsnittet (22.32 min) tar upp följande:

  • Presentation (00.00)
  • Hur ramlade du in på MIK? (01.20)
  • Vad är MIK egentligen? (04.27)
  • Vad menas med att MIK är ett paraplybegrepp? (07.47)
  • Vad är UNESCO:s syfte med MIK? (10.30)
  • Kan lärare och rektorer ha användning för UNESCO:s ramverk? (13.10)
  • Vad forskas det om inom MIK? (15.41)
  • Hur håller en sig bäst uppdaterad om MIK-relaterad forskning? (17.38)
  • Vad gör du bäst digitalt? Analogt? (19.34)

Länkar som nämns i poddavsnittet

Om podden “Orientering i digital kompetens”

I den här podden träffar vi lärare, utvecklare och forskare som hjälper dig att omvärldsbevaka kring digital kompetens. Omvärldsbevakningen kan ses i sin helhet i en tankekarta. Kontakta oss gärna om du har tips på kompletteringar.

Kommande avsnitt: Fler avsnitt om medie- och informationskunnighet (MIK)

Vi fortsätter att kika på olika aspekter av MIK i ytterligare avsnitt. Har du tips på människor vi borde intervjua, så hör gärna av dig.

Om du vill vara säker på att inte missa ett avsnitt kan du prenumera på podden i Spotify.

Redaktion

Programledare och redaktör: Maria Eriksson, kommunikatör och utvecklingsledare digitalisering, Center för skolutveckling, e-post: maria.a.eriksson@educ.goteborg.se

Ljudtekniker: Sandra Bunselius
Musik: Kevin Macleod “Pamgea”

Redaktionsmedlemmar: Belinda Gyllenstig från Förskoleförvaltningen, Pia Börjesson och Malin Eriksson från Grundskoleförvaltningen och Jens Öberg från Utbildningsförvaltningen. Samtliga är IKT-utvecklare på avdelningarna för Digitalisering och innovation.