Välkommen till ett digitalt seminarium om universell utformning och hur det har använts i utvecklingsarbetet på Alfons Åberg Kulturhus.
Alfons Åbergs Kulturhus, Our Normal Association och The Service Design Studio, har genomfört ett projekt som identifierat innovativa lösningar som gör lekmiljöer mer tillgängliga för alla – oavsett funktionsförmåga.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Den 8 maj kan du som är lärare på högstadiet eller gymnasiet delta med dina elever i Fredsdagen. Antingen kan ni delta i ett livesänt program med föreläsningar, poesi och musik eller besöka någon av utställningarna där den ena är utomhus på Domkyrkoplan.
Digital konferens 10-11 maj 2021, lunch till lunch. Idag rör sig konstpedagogiken allt mer från utställningsrummet och ut i det gemensamma. Det kan vara genom offentliga konstprojekt, i mötet med ett verk online eller i en aktivistisk handling. Under två dagar lyfter vi aktuell forskning i gränslandet mellan konst, design och arkitektur samt deltagarbaserade projekt […]
Detta är ett seminarium och består av föreläsningar av Anette Novak är direktör för Statens medieråd och Mathias Cederholm som driver nätverket Källkritik, fake news och faktagranskning på Facebook.
Kairos Future genomförde under 2020 en åttonde studie inom ramen för Framtidens lärande och utbildning tillsammans med Göteborgs stad, Mölndals kommun, samt Höganäs kommun. I denna studie söktes svar om hur framtidens digitala skola bör och kommer att se ut.
OMEP arbetar för barn i åldrarna 0-8 år över hela världen med målsättning att ge dem de
bästa förutsättningar för en god uppväxt och utbildning. OMEP arbetar för en ökad förståelse för barns rättigheter och livsvillkor. OMEP instiftades 1948 av FN och är en frivilligorganisation (NGO) med rådgivande status till
UNESCO, UNICEF och Europarådet. Organisationen består av nationalkommittéer och lokala
kretsar i mer än 73 länder. Svenska OMEP är en av dessa.
Kollegiet för didaktik och barns lärande är en grupp som bjuder in intressanta gäster som kan berätta om sin forskning. Alla evenemang är alltid öppna och utan föranmälan samt riktar sig till alla som på ett eller annat sätt är intresserade av barn och barns lärande.
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet.
Nu pågår premiären för ”Sen eftermiddag med GR” – en livestream om året som gått med en skola på distans. Vi pratar om vad som hänt, vad vi har framför oss och vilka erfarenheter vi tar med oss som byggstenar framåt. I sann ”talkshow-anda”, med skrivbord, gäster och kaffekoppar, hoppas vi få till en trevlig […]
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Vernissage, troligtvis digital, den 1 juni klockan 12.00-12.45. Invigningen görs av Susanne Rappmann, biskop vid Göteborgs stift, Ahmed Ghanem, imam vid Göteborgs moské och Benjamin Gerber, representant från Judiska församlingen i Göteborg.
Välkommen att inspireras kring hur du kan arbeta med lärande möten i klassrummet. Under 45 intensiva minuter engageras du i en workshop där vi varvar miniföreläsningar och lärande samtal.
Att samtala om övervikt eller fetma hos barn och ungdomar upplevs av många som svårt. Oron över att kränka eller skuldbelägga barnet/ungdomen och föräldrarna är ofta stor.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.