Om MIK-dagen och webb-verktyget Nätkoll

För mig är MIK-dagen på Bergakungen som julafton. Det är alltid lika roligt att träffa människor som en inte behöver förklara för vad MIK står för och en får alltid genomtänkta personliga presenter både i form av goodiebags och föreläsande gäster.  I år var temat Art is the container for free thinking. Det var en konferens om hur kultur och konstarter formar, utmanar och försvarar vår yttrandefrihet. I år. Förra året var temat MIK och unga. Arrangör är som vanligt Kultur i Väst och jag har varit på varenda en sedan starten 2013. Det är en gåta för mig att inte fler lärare hittat hit. Men nu vet du, så jag hoppas vi ses nästa år. Årets konferens avslutades med orden: “Nästa år kommer bli något alldeles extra.” Så vad du än gör, missa inte tillfället att bli mer medie- och informationskunnig!

Några exempel på årets gäster:

  • Gabriella Pichler, regissör och manusförfattare var med för andra gången. Hon är kanske mest känd för filmen Äta, sova, dö men nu har hon gjort en ny film som heter Amatörer. Den fick vi se på slutet av dagen. Se den. Gabriella pratade om sin egen bakgrund, att det är viktigt att det finns förebilder och att det viktiga för henne var att förändra. Ett citat som hjälpt henne på vägen är: “Konst är inte en spegel som man håller upp mot verkligheten, utan en hammare vilket man formar den med”. (Bertolt Brecht) Här kan du se hennes föreläsning.
  • Ingrid Elam, professor i litterär gestaltning på Göteborgs universitet. Hon pratade om kulturens roll i samhället och slog hål på myten när hon sa: – Kulturen gör oss till bättre människor. Det tänker jag inte säga, för det är inte sant. Men, konsten utmanar makten och konstnärer lever därför farligt. Det är helt sant. Det är inte bara i diktaturer, även i Sverige utsätts författare och konstnärer, se klipp här.

Bildkälla: Projektet Nätkoll på Attention

Har du koll på nätet?

Under drygt ett år har jag fått äran att vara med och utveckla ett webb-verktyg som heter Koll på nätet. Som sakkunnig när det handlar om spel på nätet men också för att ta fram lärarhandledningen. I något blogginlägg ska jag berätta mer om hur det kom sig att jag började spela online-spel och vad man ska tänka på när man använder spel i undervisningen, men den här gången vill jag berätta om hur vi arbetat med http://natkoll.nu/ i skolan.

Bakgrund

Attention är en intresseförening för yrkesverksamma, föräldrar och personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF. Våren 2015 startade Nätkoll ett treårigt projekt finansierat av Arvsfonden. Orsaken var att föreningen fick höra berättelser om datorspelande, näthat och gromning (när vuxna tar kontakt med barn i sexuella syften). Eftersom det inte fanns någon heltäckande och tillförlitlig baskunskap om unga med NPF och deras internetanvändning togs kontakt med Statens Medieråd för att genomföra enkäter.

Resultaten visade att barn och unga med NPF var mer, oftare och längre tid på nätet. 

Webb-verktyget

Under hösten fick jag möjlighet att äntligen använda det färdiga materialet med elever i åk 5-9 i en särskild undervisningsgrupp, E-spåret på Gamlestadsskolan. Vill du öka elevens lärande är det viktigt att det ingår i ett sammanhang och att du är hyfsat påläst även om du aldrig kan ha svar på alla frågor. Arbetsområdet bestod av tre delar: 

Internet och sociala medier

  • natkoll.nu (Attention)
  • No hate-podden (Statens Medieråd)

Massmedier

  • Mediatiden (UR Skola)
  • Massmedier – texthäfte från en lärobok

Källkritik

Området inleddes med frågorna:

Vilka sociala medier använder du?
-Varför?
-Kan man kommunicera på något annat sätt?
-Varför är sociala medier gratis?
-Hur var det innan sociala medier fanns?

Efter sista frågan får jag erkänna att vi spårade ur lite i våra diskussioner och började prata om vilka förkortningar som är mer allmänbildning i dag än att veta hur man slår i en telefonkatalog eller vilket riktnummer det är till Stockholm.

Det finns en hel del filmer som tagits fram som komplement till Koll på nätet, bland annat:
Om Näthat
Om Gromning
Om nätmobbing ur ett föräldraperspektiv

Jag tog med lite gammal teknik.

Vi hade fyra lektioner i veckan och höll på i sammanlagt åtta veckor. Naturligtvis behöver man inte arbeta så länge eller i sådan omfattning, men man kan få med flera sidospår som också är viktiga, så det fick ta den tid det tog.

Det finns lärarhandledningar till alla delmoment som vi använde. De är kopplade till läroplanen, alltså gäller den för alla som arbetar i skolan, oavsett ämne eller yrkesbeteckning.  

Konferensen Håll balansen

Bildkälla: Elza Dunkels

Hela projektet avslutades med en konferens som finns på UR Samtiden. Dagen inleddes med en föreläsning av Jill Carlberg som berättade om hur det är att växa upp med autism och vara ung på nätet. För den som har problem med sociala koder kan det vara svårt att skaffa och behålla vänner när man inte alltid vet vad man ska göra med dem. En annan föreläsare var barnförhörsledaren Charlotte Qvandt som berättade om hur hon använder bildstöd för att förbereda barnen. Det som fastnade hos mig var när hon berättade att hon tror (efter egen erfarenhet) att det vanligaste verktyget för att misshandla barn är ett skohorn från ett känt möbelvaruhus och som ironiskt nog heter “Omsorg”. Innan lunch var det min tur och min uppgift var att berätta om själva läromedlet Koll på nätet.

Bildkälla: Privat bild

Konferensen avslutades i en mer positiv ton då Elza Dunkels (*star strucked*) pratade om att näthat har fått mycket uppmärksamhet medan nätkärleken lever rätt mycket i tysthet. Vi fick i den vevan även testa Elzas selfie-skola: