Warning: sha1_file(/var/www/html/wp-content/themes/lartorget/assets/js/scripts/calendar-qs-filter.js): Failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/wp-content/themes/lartorget/functions.php on line 105
Hur kan vi stödja våra barn och elever utifrån ett lösningsfokuserat arbetssätt? Finns det en koppling mellan psykisk ohälsa och kreativitet? Dessa och många andra frågor kommer att klargöras under tre heldagar med stöd av: Ross Greene, Bo Hejlskov Elven, Mary E van Bourgondien, Simon Kyaga, Eric Donell, Gunilla Carlsson Kendall och Paula Tilli. Föreläsningarna sker […]
Hur påverkas en språkutvecklande undervisning av de nya skrivningarna i styrdokumenten kring digital kompetens? I höst ordnar Center för skolutveckling flera aktiviteter för lärare i årskurs 1 till 3 med utgångspunkt i Teachers College Reading and Writing Project, TCRWP, och digitala verktyg. Vecka 44: Tema faktatext och digitala verktyg Två heldagar. Föreläsningar i storgrupp varvas med […]
Hur påverkas en språkutvecklande undervisning av de nya skrivningarna i styrdokumenten kring digital kompetens? I höst ordnar Center för skolutveckling flera aktiviteter för lärare i årskurs 1 till 3 med utgångspunkt i Teachers College Reading and Writing Project, TCRWP, och digitala verktyg. Vecka 44: Tema faktatext och digitala verktyg Två heldagar. Föreläsningar i storgrupp varvas med […]
Hur påverkas en språkutvecklande undervisning av de nya skrivningarna i styrdokumenten kring digital kompetens? I höst ordnar Center för skolutveckling flera aktiviteter för lärare i årskurs 1 till 3 med utgångspunkt i Teachers College Reading and Writing Project, TCRWP, och digitala verktyg. Vecka 44: Tema faktatext och digitala verktyg Två heldagar. Föreläsningar i storgrupp varvas med […]
Evidens och aktuell forskning om fysisk aktivitets betydelse för barn och ungdomar. Genomgång av FYSS och förskrivningsgrunder för FaR, fysisk aktivitet på recept. FaR-förskrivning i teori och praktik. Presentation av vårdgivarstöd och FaR-stödjande verksamhet i centrala och västra Göteborg. Målgrupp: Läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter, abetsterapeuter, kuratorer, psykologer, psykoterapeuter, rehabilitering och förebyggande vård. Anmälan senast 27 oktober. Utbildningen […]
Ämnets dag riktar sig till ämneslärare inom 7-9 och gymnasieskolan. Varje medverkande ämnesinstitution vid Göteborgs universitet erbjuder kostnadsfritt föreläsningar kring ämnet, aktuell forskning samt ämnesdidaktiska diskussioner under en hel- eller halvdag. Förra året deltog ca 800 lärare.
En fortbildningskonferens för dig som arbetar inom förskola och grundskola/fritidshem, gymnasieutbildning, vuxenutbildning eller annan utbildningsverksamhet samt idrottsrörelsen och hälsosektorn. Få en inblick i den senaste forskningen inom just ditt område och möjlighet att träffa andra inom samma fält. Du väljer själv bland seminarier inom olika områden och formar på så sätt din egen utbildningsdag. Exempel […]
Tillsammans lär vi oss att programmera och skapa i Scratch, får veta hur programmering fungerar, fikar och gör ett spel på tema Rymden. Inga förkunskaper krävs. Boka plats med start 23/10 klockan 9 till ett av tillfällena (tisdag eller torsdag). Samling i entrén.
Vilka språkliga metoder gör att människor låter sig förföras och manipuleras av mobbning, näthets och hatretorik? Vad kan man göra för att motverka hatbrott? Center för skolutveckling bjuder in till ett seminarium med Anne Birgitta Nielsen, dr i lingvistik. Anne Birgitta arbetar vid högskolan i Oslo och Akkershus. Hon har skrivit boken Hatprat. Utgångspunkten för […]
Tillsammans lär vi oss att programmera och skapa i Scratch, får veta hur programmering fungerar, fikar och gör ett spel på tema Rymden. Inga förkunskaper krävs. Boka plats med start 23/10 klockan 9 till ett av tillfällena (tisdag eller torsdag). Samling i entrén.
Höstens Torghandel skola lägger fokus på de delar av de nya skrivningarna i styrdokumenten som syftar till att barn och elever utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individ och samhälle och ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier och information. Under eftermiddagen delar kollegor med sig av exempel och erfarenheter från sin undervisning. Programmet presenteras […]
Du som arbetar i Göteborgs Stad kan gå kostnadsfritt (utom konferensprogrammet) på Kvalitetsmässan. Du hittar länk till anmälan och rabattkod för konferensprogrammet på Intranätets startsida under nyheter. På mässan kan du ta del av: Fackmässan, där Göteborgs Stad har en monter, är öppen för alla medarbetare. På mässgolvet träffar du utställare och föredragshållare som alla bidrar […]
I år fokuserar SPSM på förskolechefers och rektorers betydelse för utvecklingen av sin organisation. Vi har valt att använda formen dialogkonferens där teori och praktik binds ihop genom föreläsningar, reflektion i grupper och eget utvecklingsarbete. Under dagen får du som ledare en möjlighet att dela aktuella frågor med andra ledare och inspireras genom ny kunskap, […]
Bekanta dig med datorns komponenter, digitalt skapande och enkel programmering. Du använder enkortsdatorn Raspberry Pi, provar på programmering av spel och berättelser med hjälp av Scratch och styr datorn med MakeyMakey. Inga förkunskaper behövs. Anmälan krävs och släpps två veckor innan. Från 8 år till 100+. I samarbete med Digitalverkstan. Plats: Trappscenen på Stadsbiblioteket Göteborg.
Hur kan samspelet runt nyanlända elevers språkande se ut och vilka förutsättningar och villkor råder för detta samspel? Hur kan fritidshemmet bli bättre på att ta emot dem? Fil dr Susanne Duek vid Karlstad universitet presenterar resultaten i sin doktorsavhandling som publicerades i februari 2017. Under förmiddagen diskuterar vi mottagande av nyanlända elever i förskola […]
Hur har det gått? Flera som gått grundkursen har frågat efter en fortsättning.
Vid detta tillfälle kommer ni att få vara med och styra innehållet. Vi ska ta vara på våra erfarenheter och ta med oss dem in i vår egen verksamhet.
Hur kan samspelet runt nyanlända elevers språkande se ut och vilka förutsättningar och villkor råder för detta samspel? Hur kan förskoleklassen bli bättre på att ta emot dem? Fil dr Susanne Duek vid Karlstad universitet presenterar resultaten i sin doktorsavhandling som publicerades i februari 2017. Under eftermiddagen diskuterar vi mottagande av nyanlända elever i förskola […]
Välkommen till höstens författardag där barn- och ungdomslitteratur står i fokus! Närproducerade västsvenska barn-och ungdomsboksförfattare, illustratörer och serieskapare presenterar sig och sitt arbete. Närproducerat 2017 har tema litteratur för och om unga. Det kommer att handla om forskning kring nyskriven LL-litteratur för unga, olika genrer, teman och hur man kan nå ut och främja läsning bland […]
Den 28 november är det dags igen för en regional MIK-dag på Göteborgs Universitet. Temat är MIK, journalistik och demokrati. Program 09.00–09.15 Incheckning 09.15–09.20 Göteborgs Universitet hälsar välkommen 09.20–09.45 Filmpedagogerna: MIK och demokrati 09.45–10.30 Universitetslektor Maria Edström och Professor Eva-Maria Svensson, Göteborgs Universitet: Marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet 10.30–10-50 Fika 10.50–11.50 Professor Mats Ekström, Göteborgs Universitet: Högerpopulism […]
En repris av vårens uppskattade föreläsningar om lärmiljö och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Kunskap, tips och tankar kring hur man anpassar och utmanar i lärmiljön kring barn och elever inom NPF. Föreläsare: Anette Nyd Lind, rektor Nyhemsskolan i Halmstad. Språkstörning, konsekvenser, inkludering och estetiska lärprocesser som bedömningsunderlag. Skolan har en inkluderande skolmiljö med en språkprofil. Logopeden handleder tillsammans […]
I Skolverkets förslag till digital kompetens i förskolan från december 2016 står bland annat att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda digitala verktyg och medier för informationsbearbetning, problemlösning, skapande och kommunikation. Hur ser arbetet ut med att skapa goda förutsättningar för att lyckas med detta? Programmet presenteras i augusti.
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.