Aisha kom till Sverige i samband med att hon började högstadiet. Under den tiden hade hon tät kontakt med skolkuratorn. Det var svårt att hitta rätt i tillvaron, få vänner och förstå hur det svenska skolsystemet funkar. Hon pratade mycket med en av sina lärare, men det var kuratorn som till slut föreslog att Aisha skulle få coachning via Övergångsstället. Aisha tackade ja.  

– Samhället behöver förändras för att bättre kunna ta hand om ungas behov. Det är för många som inte har verktyg att hantera svårigheter i livet, säger Aisha. 

Övergångsstället är en förebyggande insats för att stötta elever i övergången från grundskola till gymnasium. Med stöd av coachen får ungdomar i olika delar av staden verktyg för att ta sig vidare till gymnasiet. Eleven får möjlighet att prata om sin situation och utforska behov, styrkor och sin motivation. Det som krävs är att eleven ska vara behörig till ett nationellt gymnasieprogram. 

Övergångsställets personal arbetar utifrån ett coachande förhållningssätt och utgår från varje elevs förutsättningar och behov.  

Samtal om gymnasieval och fritidsaktiviteter 

I början pratade Aisha mest om gymnasievalet med coachen Elisabeth Lundquist. Under den mest intensiva perioden sågs Aisha och Elisabeth en gång i veckan, när det var lugnare kanske en gång i månaden, ofta på walk and talk.  

– Aisha är ambitiös men var orolig för att inte göra rätt val. Vi hjälptes åt att jämföra olika alternativ, säger Elisabeth.  

Sedan har deras samtal handlat om många saker, de olika delar som behövs för att livet ska kännas bra. Aisha ville lära sig simma och Elisabeth hjälpte till att hitta en simskola. De pratade också om hur ett cv ska se ut inför sommarjobbsansökningar. Aisha är intresserad av att läsa, skriva och se på film. Elisabeth hade kontakt med en tjej med liknande intressen och ordnade så att de kunde ses.   

En stöttande hand 

De ungdomar som Övergångsställets coacher träffar har väldigt olika behov av stöd men gemensamt är att de ofta känner oro och behöver extra trygghet.  

– Eleverna kan ha helt olika livshistorier men behöver en stöttande hand på vägen till gymnasiet, berättar Therése Bergström, skolkurator på Nordhemsskolan. 

I sin roll är hon, tillsammans med övriga professioner inom elevhälsan, lärare och studie- och yrkesvägledare, uppmärksam på signaler hos elever som kan tyda på att de behöver det här extra stödet. Det kan till exempel vara att eleven drar sig undan från klasskompisarna, eller inte märks i klassrummet.  

Porträttbild av Therése Bergström, kurator

Skolan har en årlig kontakt med Annika Hirsch och Elisabeth Lundquist, Övergångsställets coacher, som bedömer vilka ungdomar som bäst behöver ta del av insatsen.   

– Vi pratar sedan individuellt med varje elev och frågar om de är intresserade av stödet. Sedan tar vi kontakt med Övergångsstället, berättar Therése Bergström. 

Någon att bolla med 

Coachen har kontakten med eleverna från vårterminen i årskurs 9 i grundskolan och under första terminen i gymnasiet. Antalet träffar mellan elev och coach varierar också utifrån behov. Vissa avslutar stödet tidigare, vissa behöver det längre. 

– När eleven haft sitt första möte med coacherna brukar jag backa för att hen inte ska ha för många samtalskontakter samtidigt. När eleven känner sig redo har vi ett avslutande samtal, berättar Therése Bergström. 

Med Övergångsstället får eleven en extra trygg vuxen att bolla med när grundskolan är avslutad. 

– Coacherna kan hjälpa till med andra sorters fritidsaktiviteter och sommarjobb än vad vi kan erbjuda grundskoleelever i vårt uppdrag, fortsätter hon.  

Planer efter gymnasiet 

Nu går Aisha första året på IB-programmet, International Baccalaureate. På det stora hela tycker Aisha att hon valde rätt.  

– Jag trivs. Jag tycker om materialet vi använder på lektionerna och hur det lärs ut. Vi har en bra miljö för lärande, men jag önskar att skolan ordnade fler aktiviteter för att vi elever ska kunna skapa minnen tillsammans, säger hon. 

Efter gymnasiet har hon planer på att studera vidare på universitetet, gärna något inom naturvetenskap som hon har ett passionerat intresse för, och gärna utomlands. Hon kan också tänka sig ett framtida jobb på Volvo. Hon tränar löpning och har flera idéer på nya aktiviteter att ägna sig åt på fritiden.  

Positiv kontakt 

Övergångsstället kan trygga elevens övergång till gymnasiet, anser Therése Bergström: 

– Jag får positiv feedback från ungdomar som fått den här coachningen. De hör ibland av sig efter att de börjat i gymnasieskolan och berättar att det här har varit en positiv kontakt att ha med sig. 

Även om hon fortfarande funderar över de val hon gör är rätt mår Aisha bättre idag och coachningen från Övergångsstället är en av anledningarna.  

– Jag fick stöd under en svår period och mitt liv har förändrats positivt. Att få en extra kontakt som den via Övergångsstället är meningsfullt, avslutar Aisha.