Fånga eleverna och främja läsintresset

I den reviderade läroplanen som började gälla den 1 juli i år, 2018, så har skolbiblioteket fått en egen punkt i kapitel 2 ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens”. Det är glädjande att skolbibliotekets roll lyfts.

För att arbeta läsfrämjande och stärka elevernas språkliga förmåga behöver jag som skolbibliotekspedagog, tillsammans med övriga pedagoger på skolan, tänka på vilka olika ingångar det finns till litteraturen. Det finns nog inte någon som inte tycker om att uppleva och ta del av berättelser, men för vissa kan det vara ett hinder att ta sig igenom en bok. Vilken tur då att det finns andra medier som till exempel ljudböcker, poddar och filmer som kan locka eleven in i litteraturen och till fortsatt läsning. Kanske vill man läsa boken efter att ha hört den, kanske vill man läsa/höra nästa bok av samma författare eller läsa andra böcker som handlar om samma tema. Det gäller att fånga eleverna och få dem intresserade.

Radioteater som podd

I somras laddade jag ner Barnradions podd ”Drama för unga” och lyssnade tillsammans med min son på radioteatern ”En ö i havet” efter Annika Thors bok. Föreställningen är uppdelad i tio avsnitt och varje avsnitt är 15 minuter. Efter att vi hört första avsnittet ville min son lyssna vidare och vi lyssnade på hela serien nästan i ett svep. Det som är så härligt med berättelserna från Drama för unga är att det är dramatiserade föreställningar med skådespelare och att det är stämningsuppbyggande med ljudeffekter och musik. Drama för unga hette tidigare Unga radioteatern. Det är Sveriges Radio Drama som tillsammans med dramatiker, regissörer, skådespelare och musiker skapar dessa härliga radioteatrar. Med 700 000 lyssnare är detta Sveriges största teater för barn.

Drama för unga riktar sig till barn 9-13 år (men passar för människor upp till 100+) och har många olika berättelser (föreställningar) att välja bland, några exempel utöver En ö i havet är Brorsan är kung, Häxorna, Mördarens apa, Moritz minnen och Lånarna. Avsnitten i Drama för unga laddas ned från appen Sveriges Radio Play eller från någon annan app som spelar upp poddar.

En ö i havet handlar om två judiska flickor (7 och 12 år gamla) som 1939 skickas till Sverige för att undkomma judeförföljelserna i sitt hemland Österrike. Steffi och Nelli, som systrarna heter, drömmer om att komma till ett paradis, men det blir inte riktigt som de tänkt sig. Boken har även filmats och sänts som TV-serie.

Alternativ till fysiska böcker

Min son hade nog inte självmant valt att lyssna på radioteater om inte jag hade propsat på att vi skulle göra det. Men som jag misstänkte fångades han av berättelsen och ville lyssna vidare. Det är precis det här jag önskar för våra elever, att de fångas av en berättelse, får viljan att lyssna eller läsa vidare, att ett intresse väcks. En vinst är att lyssna tillsammans och att prata om det man hört. Det är ett bra sätt att få igång ett intresse. Min son ville lyssna på ytterligare en berättelse när vi var klara med “En ö i havet”. Härligt! Vi höll oss kvar vid samma tema, andra världskriget och judeförföljelsen. Så nästa radioserie vi lyssnade på var ”Moritz minnen”. Det är en gripande berättelse som också är lite otäck. En pojke, Calle, hittar några kassettband efter sin bortgångne morfar Moritz. På kassettbanden berättar Moritz om sina minnen från andra världskriget.

Att lyssna på ljudbok, radioteater eller någon form av podd kan vara ett alternativ till högläsning i klassrummet. Att lyssna tillsammans och reflektera över det man hört ger ofta en djupare förståelse för berättelsen och gynnar elevernas språkliga utveckling. Barnradion har en uppsjö av program som finns tillgängliga som poddar. Jag har lyssnat på flera av dem både med mitt eget barn och med elever och det har varit uppskattat och givande. En podd som uppskattades särskilt mycket av elever i en årskurs 1 var podden Historierummet. Efter att ha lyssnat på och pratat om avsnittet som handlade om Pocahontas så kom flera barn fram efter att lektionen var slut. De ville veta mer och de ville veta hur de kunde lyssna på denna podd hemma. Roligt när ett intresse väcks!

Kulturupplevelser

I Public Service-uppdraget ingår att ge alla barn tillgång till högkvalitativa kulturupplevelser och tack vare detta kan vi ta del av så mycket bra litteratur och kultur. Vi i skolan har ett uppdrag att låta våra elever ta del av kultur och berättelser i olika former och det utbud som finns i form av poddar är en guldgruva att använda sig av.

Källa: Sveriges Radio