Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två uppdateringar till Reklamfilmens fantastiska värld: en utbildningsfilm om influencerbranschen och en film om gaming.

Under 2020 beräknades influencerbranschen omsätta en miljard kronor – bara i Sverige – och en influencer kan tjäna uppemot en miljon kronor för ett sponsrat inlägg i sociala medier. Men vad är en influencer, hur ser affärsmodellerna för influencers ut och vad behöver vi som konsumenter ha extra koll på när det gäller just influencers, deras påverkan och reklam? Vi berättar vad du som konsument kan hålla utkik efter, för att lättare kunna identifiera dold reklam. Vi berättar vad du behöver ha kunskap om när du följer influencers, streamers och youtubers.

Filmerna finns tillgängliga på Vimeo och YouTube – fria och öppna för alla att använda direkt i klassrummet. Filmerna ingår också i våra föreläsningar om reklam och medie- och informationskunnighet, MIK. Dessa filmer är producerade med stöd från Konsumentverket, som inte tar ställning till filmernas innehåll.

UPPHOVSRÄTT: CC BY-NC-ND

Denna creative commons-licens är den mest restriktiva. Den tillåter bara att du får att dela materialet med andra, så länge du erkänner oss som upphovsman, men du får inte ändra i materialet på något sätt och du får inte använda materialet kommersiellt.