Bekanta dig med datorns komponenter, digitalt skapande och enkel programmering på ett lekfullt och experimenterande sätt. Du använder enkortsdatorn Raspberry Pi och provar programmering av spel och berättelser med hjälp av Scratch och att styra datorn med MakeyMakey. Inga förkunskaper krävs. Du som är vuxen bokar plats med ett barn. Du som är barn bokar […]
”Budskap i bild och text”, ”Bara för att jag talar med brytning betyder det inte att jag tänker med brytning”, ”Läslyftet på hela skolan med fokus på fritidshemmet” och annat spännande! Språkdagen i april är en tradition sedan flera år tillbaka. Syftet med dagen är att deltagarna ska få dela med sig av och lyssna […]
Hur kan barnen få reellt inflytande över verksamheten? Hur kan vi skapa sammanhang för lärande som blir meningsfulla för dem? Med utgångspunkt i ett projekt som Klara Wikenmo genomfört i sin förskoleklass på Hagenskolan, kommer hon att berätta till exempel om hur matematik och skriftspråkande, estetiska lärprocesser samt barns inflytande och delaktighet kan utvecklas i […]
Digitaliseringen börjar redan i förskolan. I Skolverkets förslag till läroplan står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda digitala verktyg och medier för informationsbearbetning, problemlösning, skapande och kommunikation. I eftermiddagens Torghandel ställer vi frågan: Vad sker när barnen får utforska världen med digitala verktyg, analog programmering och MakeyMakey?
Föreläsningen syftar till att presentera hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan skapas och utvecklas på fritidshemmet utifrån forskning och styrdokumenten. Vi fördjupar oss i alla olika delar som ingår i ett systematiskt kvalitetsarbete, kopplat till fritidshemmets uppdrag. Föreläsningen kommer att ge: - fördjupning om hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan skapas på Fritidshemmet - verktyg för hur […]
Föreläsningen syftar till att presentera hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan skapas och utvecklas på fritidshemmet utifrån forskning och styrdokumenten. Vi fördjupar oss i alla olika delar som ingår i ett systematiskt kvalitetsarbete, kopplat till fritidshemmets uppdrag. Föreläsningen kommer att ge: - fördjupning om hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan skapas på Fritidshemmet - verktyg för hur […]
På denna edcamp samlas frågor om anpassningar - medvetna förändringar i lärandemiljön som gör att alla barn kan utvecklas efter sina behov. En edcamp är en knytkonferens där du själv kan ta med dig frågor som du vill bolla med andra. I början av konferensen nominerar ni deltagare själva vad ni vill prata om, och […]
Vad händer när många lärare och skolforskare träffas för att diskutera vad som funkar och inte funkar i klassrummet? Tycke uppstår och ”it’s magic” som många deltagare brukar uttrycka det. Den 22 april är det dags för andra omgången av researchED Scandinavia, denna gång i Oslo. Den förra – och första – arrangerade ju vi […]
Välkommen till årets stora Läromedelsmässa! 25-26 april arrangerar GR Utbildning Läromedel den årliga Läromedelsmässan i Eriksbergshallen för nionde året i rad! Det blir en mässa för alla inom förskola, grundskola och särskola där ett stort antal av Sveriges ledande läromedelsproducenter- och förlag presenterar aktuella läromedel. Fri entré! Ingen anmälan behövs. Båda dagarna håller GR Lärmiljö […]
Dagen har fokus på skolbibliotekets roll i elevernas lärande. En dag för dig som jobbar i, ansvarar för eller har intresse av skolans bibliotek - och för skolans rektor. Program: Vårens nya böcker MIK & läsfrämjande i skolbibliotek (grundskoleperspektiv) Workshop Information från SBC "Allt ska bort" - plocka med dig utgallrade böcker
Vi matematiserar och löser olika problem tillsammans i en workshop och pratar om hur vi använder oss av problemlösning i undervisningen. Hur utmanar vi våra elever? Hur ser undervisningen ut? Vilka behov har vi som lärare i matematik i framtiden? Lokal: Valen
Föreläsningsserie i tre delar: Kunskap, tips och tankar kring hur man anpassar och utmanar i lärmiljön kring barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) (OBS! Separat anmälan till varje tillfälle). Tillfälle 1: Att utveckla en tillgänglig lärmiljö för barn och elever med autism och ADHD. Specialpedagog Lena Pettersson beskriver vad en neuropsykiatrisk diagnos kan innebära för […]
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.