Flerspråkighet och interkulturalitet, 7,5 högskolepoäng, läsåret 2022–23
Utbildningens syfte och innehåll
Syftet är att ge deltagarna fördjupad kunskap om hur undervisningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever kan utvecklas, utifrån frågor som: Hur kan barns/elevers och föräldrars erfarenheter och språkliga resurser användas i undervisningen? Hur arbetar vi språk, – och kunskapsutvecklande med utgångspunkt i flerspråkighet och interkulturalitet?
Utbildningen grundas på den senaste forskningen och relevanta mål i läroplanen. Under kursen inspireras du av ledande forskare inom flerspråkighet och interkulturalitet.
Upplägg
Kursen grundar sig i ett kollegialt lärande där deltagare från hela staden tar del av varandras erfarenheter. Den är till stor del digital och omfattar tio eftermiddagar med start i oktober 2022 och avslutning i maj 2023. Kursen ger möjlighet till 7,5 högskolepoäng. Som avslutning utformar deltagarna en projektplan för ett utvecklingsarbete i den egna verksamheten. Center för skolutveckling erbjuder stöd i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Kursen är finansierad av Skolverket och är kostnadsfri, även kurslitteraturen för deltagarna ingår.
”Kursen har fått mig att reflektera mer över hur vi kan organisera och anpassa miljön i förskolan för att skapa utrymme för flerspråkiga diskussioner och lek”
Citat från deltagare på utbildningen
Målgrupp
Kursen vänder sig till förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal i förskola, personal i fritidshem samt till förskollärare i förskoleklass.
Anmälan
Anmälan görs till Göteborgs Universitet på denna länk: https://sunet.artologik.net/gu/PDG696_H22_Kursanmalan_avtal
Vi ser gärna att hela arbetslaget deltar.
Mer information
Läs mer om hur en flerspråkig lärmiljö kan stödja barns utveckling i denna artikel på Lärtorget
Har du frågor kan du kontakta:
Utvecklingsledare Laura Ruz Haglöf
Utvecklingsledare Karin Olsson
Lektor Annika Hellberg
Flerspråkighet och interkulturalitet, 7,5 högskolepoäng, läsåret 2022–23
Arrangör:
Göteborgs universitet
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.