Klass 5B från Gunnestorpsskolan strömmar in genom dörren in i den gamla banklokalen på Selma Lagerlöfs torg. Sju bord står förberedda så att eleverna kan dela upp sig i mindre grupper. Jackor och väskor hängs på krokar tillverkade av björkgrenar.

– Var försiktiga, de är lite ömtåliga, säger Niklas Börjesson, utvecklingsledare och projektledare på Returen.

Eleverna är förväntansfulla. En av dem har varit här tidigare, för resten är det första gången. De ska ta fram klassens bidrag till Chalmers tävling Rädda ägget, där femteklassare ska konstruera ett skydd till ett ägg som ska klara att släppas ned från 15 meters höjd utan att gå sönder. När de fått tilldelat ägg och patroner till limpistolen i varje grupp är det dags att hämta material i Returens lager.

– Jag kallar dörren in till lagret för Wow-dörren. Eleverna brukar stanna upp och bara – Wow – får vi använda allt detta? säger Anna Öberg, lärare i matte, NO och teknik och mentor för klassen.

Experimentera med olika tekniker

På Returen finns det många olika möjligheter, man kan arbeta med film med tekniker som stop motion och greenscreen, och bakom en tjock ståldörr finns ett bankvalv som eleverna tycker ser mycket spännande ut. Där inne är det inrett helt i vitt så att man kan experimentera med ljus och projektioner på olika sätt. Eleverna får också möjlighet att tänka om kring vad som är skräp och vad som faktiskt är fullt användbart trots att någon har klassat det som spillmaterial. Eller som en kille i klassen uttrycker det:

– När jag hörde först att lärarna sa att det fanns skrot här och sånt, så tänkte jag: Hmm, ok… Men det var ju mycket bättre än vad jag hade trott!

Dessutom finns det massor av olika digitala verktyg som material, till exempel programmerbara komponenter som rör sig, låter eller lyser. Allt arbete har kreativitet och konstnärligt skapande som en röd tråd.

– När man kombinerar spillmaterial med digitala material så lyfter man båda materialen en nivå, säger Niklas Börjesson.

– Dels får man det man bygger av spillmaterialet att till exempel röra sig eller låta, och dels skapar man något nytt med hjälp av digitala verktyg istället för att bara vara en passiv användare av dem.

Just idag är det analogt arbete som gäller för klass 5B. Anna Öberg brukar ta med sina klasser till Returen så ofta som hon har möjlighet för att inspirera eleverna och låta dem ta ut svängarna.

– Man ser hur det bara lyser i elevernas ögon. Här finns alla möjligheter att vara kreativ, inte bara med kartong som vi har i skolan, utan här finns alla tänkbara material, trä, plast, tyg, garn, papper, rör, pärlor, glitter, porslin, ja allt du kan tänka dig. Allt sorterat och fint presenterat på ett sätt som triggar eleverna.

Tanken är att inspirationen och de kreativa processerna ska följa med tillbaka till klassrummet.

– Det ska inte bara vara en happening att komma hit. Många av klasserna som besöker oss tar med sig material härifrån och fortsätter arbetet på sin enhet, säger Niklas Börjesson.

Stöttar skolors digitalisering

Returens uppdrag är att stötta och inspirera skolor i hur de kan jobba med digitala verktyg och programmering. Till exempel håller de i nätverksträffar för IKT-pedagoger. Om en skola funderar på vilket digitalt material som ska köpas in kan Returen hjälpa till att testa för att se vad som funkar och inte. Då undviker man att skolan gör dyra investeringar som sedan visar sig inte fylla sitt syfte.

– Men vi är inga gurus med färdiga svar. Vi utforskar detta tillsammans med skolorna, säger Niklas Börjesson.

Något av det viktigaste han ser att Returen kan bidra med är att hjälpa både eleverna och lärarna att arbeta ämnesövergripande. Som till exempel idag med klass 5B, som ska rädda sina ägg från att krossas.

– Det som de huvudsakligen jobbar med här är teknik, men det handlar också om språkutveckling, eftersom de sedan ska presentera sina alster för varandra för att kunna ta fram de förslag som de ska använda i tävlingen. De övar ju också mycket samarbete i grupp för att komma fram till hur de ska lösa de problem som uppstår.

Från Norra Hisingen till hela staden

Hittills har Returen varit en resurs för skolor och förskolor i Norra Hisingen, men i och med bildandet av Förskole- och Grundskoleförvaltningarna är den nu en angelägenhet för hela staden. En utredningsgrupp håller på att titta på vilket uppdrag och vilken form Returen ska ha i framtiden. Niklas Börjesson tror att det finns en stor potential i det de gör, eftersom de sedan de började 2015 har hittat fungerande sätt att jobba med hållbarhets- och digitaliseringsfrågor.

– Vi märker att det finns ett stort sug efter, och behov av att sprida vår verksamhet och skapa liknande center i fler delar av staden, i både stor och liten skala. Ännu är det inte klart hur det ska bli, men en idé vi har är att vi kanske till och med kan ha ett mobilt Returen, en buss som kan vara ute och jobba med projekt i skolorna.

Returen med fokus på hållbarhet

Returen är ett kreativt återvinningscenter som samarbetar med cirka 30 lokala företag och organisationer som skänker rest- och spillmaterial. Det handlar om allt ifrån papper, tapeter, plastlådor, rör, trä till keramik, tyg och garn. Hållbarhet är den röda tråden på Returen. Daglig verksamhet hjälper till att hämta och bearbeta materialet, genom att till exempel sortera något efter färg eller riva papper i små bitar.

Läs mer på Returens webbplats

Text: Cecilia Fors Film och foto: Hanna Sandgren