Kamratrespons och att skriva för mottagare
Mitt namn är Erika Kjellberg och jag arbetar på Donsöskolan i årskurs 4-6. Jag berättar om hur mina kollegor och jag arbetar med att “skriva för mottagare” och låter eleverna vara varandras lärresurser.
Förra året skrev sexorna noveller och var varandras mottagare i det löpande kamratresponsarbetet. De färdiga novellerna blev sedan exempeltexter för yngre elever i deras arbete med att utveckla sina beskrivningar till gestaltningar.
Den här hösten arbetar jag och min åk 4 med att skriva brev till mottagare. Jag visar hur jag och mina elever tillsammans arbetat fram mallar till stöd i skrivprocessen.
…
Torghandel TV: Kamratrespons och att ……
…
Podcast i undervisningen
Jag heter Andreas Carlsson och är lärare i svenska, svenska som andraspråk och musik på Påvelundsskolan årskurs 7-9. Jag berättar hur eleverna har skapat reportage i poddformat, där de valt en person att intervjua om pandemin. Hur arbetade vi? Vilka hinder stötte vi på? Hur blev resultatet? Ni får mina eftertankar och en hel del praktiska tips.
…
…
Lästips!
I artikeln (och filmen) Publika arbetssätt, beskriver lärare från Årstaskolan sin modell för publika arbeten.
Skolverkets Lärportal, modulen Digitalt berättande avsnitt 7
“Det publika ska vara en del i hela lärandeprocessen, inte något som bara är en “kul” sak vid sidan om.”
Torghandel är sedan 2011 en mötesplats för pedagoger och rektorer. Pedagoger presenterar hur de arbetar i sin verksamhet och bjuder in till reflektion och samtal.