Denna utbildningsfilm riktar sig till seniorer och tar upp hur sociala medier används och fungerar, vad en algoritm är, samt hur påverkanskampanjer går till på internet (med bland annat trollfabriker och botar). Filmen tar även upp vilka källor som är mer respektive mindre pålitliga i dagens medielandskap – liksom hur AI kan användas för att förstärka budskap.

Christina Jutterström, tidigare chefredaktör på Dagens Nyheter och Expressen samt före detta VD på SVT, berättar om journalistikens syfte och Magnus Hjort, generaldirektör på Myndigheten för psykologiskt försvar, betonar vikten av medie- och informationskunniga medborgare.

Programledare är Fredrik och Linnea från Filmpedagogerna Folkets Bio.

Filmen är producerad av Filmpedagogerna Folkets Bio med stöd från Myndigheten för Psykologiskt Försvar, Mediapoolen och Mediacenter Jönköpings län.

Filmen är 15 minuter lång.

Upphovsrätt: Filmen får visas i utbildningssammanhang.

Direktlänk till filmen hittar du här: https://vimeo.com/1012772856?