Mötesplats läsning: Att kartlägga och följa upp barns tidiga läsutveckling
På Gunnestorpsskolan arbetar lärarna i årskurs 1, 4 och 5 med att kartlägga och följa upp elevernas läsutveckling på ett systematiskt sätt. Skolan använder Legilexi som komplement till Skolverkets bedömningsmaterial.
Även på Tångenskolan arbetar lärarna i F-6 med Legilexi för kartläggning och planerar åtgärder för att följa upp resultaten. En av lärarna, Miriam Svartborn, har också utarbetat ett läromedel som tränar de förmågor som testas i Legilexi, till exempel bokstavskännedom, fonetisk medvetenhet, förmågan till syntes och segmentering av språkljud.
Legilexi är framtaget för barn/elever i F-3 men kommer under läsåret 2024-25 också att finnas tillgängligt för årskurs 4-6. Läs mer på Legilexis hemsida.
Under mötesplatsen varvas presentationerna med samtal och erfarenhetsutbyte med deltagarna.
Målgrupp
Lärare i F-6, men även andra intresserade är välkomna
Anmälan
Anmäl dig i utbildningsportalen.
Länk till anmälan för medarbetare i Göteborgs Stad
Länk till anmälan för medarbetare hos annan huvudman (Är det första gången du anmäler dig via Utbildningsportalen? Klicka på Registrera för att skapa ett konto.)
Mötesplats läsning – håll utkik i Lärtorgets kalender!
Center för skolutveckling planerar en serie av mötesplatser på temat läsning. Nästa tillfälle blir 5 september. Då föreläser läsforskaren Tarja Alatalo, Högskolan i Dalarna, om tidig läs- och skrivundervisning. Målgruppen är lärare i förskola, förskoleklass och år 1-4, men även andra intresserade är välkomna.
Mötesplats läsning: Att kartlägga och följa upp barns tidiga läsutveckling
Arrangör:
Center för skolutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.