Jag är tacksam för mitt första läsår på högstadiet. Det som bidrog till att jag hade en bra start som lärare var att jag tidigt fick en erfaren mentor som har stöttat mig. Jag har också kunnat bolla med mina kollegor i arbetslaget. Det har varit guld värt.
Jag känner mig nu tryggare i min roll som högstadielärare och jag ser verkligen fram emot att kunna fokusera helhjärtat på mina elever. I detta inlägg kommer jag reflektera över lärdomar från förra året samt blicka framåt.
Diskutera med andra lärare!
Mitt absolut bästa tips till dig som är ny lärare är att diskutera med andra lärare när du planerar och utvärderar din undervisning. Som ny lärare behöver man inte uppfinna hjulet på nytt när det kommer till att konstruera uppgifter och material. Dock är skapandet av uppgifter något av det mest roliga och kreativa med läraryrket, enligt mig.
När jag ska starta upp ett nytt lärmoment brukar jag ställa mig frågor som: Vad vill jag att eleverna ska lära sig utifrån läroplanen? Hur kan jag konstruera inspirerande och lärorika uppgifter? Vad ska jag bedöma och hur kommunicerar jag det till eleverna?
Att konstruera tydliga uppgifter
Mina 8:or fick, bland annat, arbeta med litteraturhistoria förra vårterminen. En av uppgifterna under det momentet handlade om att skriva en faktatext om en författare från en litteraturhistorisk epok. Jag ville dels att eleverna skulle träna på texttypen, dels lära sig att referera till olika källor. Det kändes svårt i början att skapa en uppgiftsinstruktion så jag rådfrågade en av speciallärarna på vår skola. Jag fick en hel del tips och de flesta handlade om tydlighet. Elever som har svårt att producera egna texter behöver ramar och en strukturerad instruktion.
Så här blev uppgiften till slut:
Skriv en kortare text (runt 200 ord) om din valda författare. Texten ska innehålla:
- Rubrik
- Vilken epok författaren var verksam under
- Kort om den epoken
- När författaren är född
- Var författaren kommer ifrån
- Några verk (böcker, dikter med mera) som författaren har skrivit
- Två övriga punkter. Kan vara vad böckerna handlade om, på vilket sätt författaren är typisk för sin epok eller något annat du tycker är intressant att veta.
Tanken med de första punkterna var att ge eleverna struktur och riktning, medan tanken med den sista punkten var att eleverna även skulle få lite kreativ frihet.

Mini-utställning med elevernas texter.
Mini-utställning – en kul och konkret avslutning
Jag fick in olika faktatexter. Det var texter om Mary Shelley, George Sand, Homeros och många fler. Med hjälp av skolbibliotekarien anordnade vi en mini-utställning i anslutning till skolans bibliotek. Det var ett roligt moment – från planeringen till undervisningen och slutligen bedömningen. Något som också kändes kul var att det mynnade ut i något konkret, här en utställning.
Detta läsår skulle jag vilja testa att konstruera en liknande uppgift men i stället skapa en tidning av elevernas texter. Jag vill också stanna upp och reflektera mera. Tiden går dock alldeles för snabbt. Det är snart redan höstlov och det finns mycket som ska hinnas med varje vecka. Men! Som man brukar säga – tiden går snabbt när man har roligt. För roligt är det, detta att få vara lärare.