Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två uppdateringar till Reklamfilmens fantastiska värld: en utbildningsfilm om influencerbranschen och en film om gaming. Idag omsätter spelföretagen mer än hela världens sport, men hur ser spelföretagens affärsmodeller ut och vad behöver vi tänka på för att vara medvetna konsumenter när vi spelar?

Vi kan triggas till köp inuti spelen, men vi kan också påverkas av våra spelförebilder utanför spelen. Ungefär 40% av allt innehåll på YouTube är kopplat till spel och flera av spelkanalerna är sponsrade av spelföretag, vilket betyder att spelföretagen betalar pengar för att kanalen ska visa en viss typ av innehåll. Enligt svensk lag ska de här sponsrade inläggen ha tydlig reklammärkning, men det är något som många saknar.

Vi berättar vad du som konsument kan hålla utkik efter, för att lättare kunna identifiera dold reklam. Vi berättar också vad du behöver vara uppmärksam på när du spelar. Filmerna finns tillgängliga på Vimeo och YouTube – fria och öppna för alla att använda direkt i klassrummet. Filmerna ingår också i våra föreläsningar om reklam och medie- och informationskunnighet, MIK. Dessa filmer är producerade med stöd från Konsumentverket, som inte tar ställning till filmernas innehåll.

UPPHOVSRÄTT: CC BY-NC-ND

Denna creative commons-licens är den mest restriktiva. Den tillåter bara att du får att dela materialet med andra, så länge du erkänner oss som upphovsman, men du får inte ändra i materialet på något sätt och du får inte använda materialet kommersiellt.