- Hur går ansökningsprocessen till?
– Ansökningsprocessen för ULF-projekt sker i två steg. I det första steget skickar man in en forskningsskiss – alltså ett kortfattat förslag på ett forskningsprojekt som man vill genomföra tillsammans med en forskare. Skissen lämnas in via en ansökningsportal som är öppen mellan 1 juni och 15 oktober. När alla förslag har kommit in går en beredningsgrupp igenom dem och väljer ut vilka förslag som går vidare till nästa steg. Då handlar det om att skriva en mer fullständig forskningsansökan tillsammans med en forskare.
- Vem kan stå som sökande?
– Det är ganska enkelt i steg 1 – den som jobbar i förskola eller skola i Göteborgsregionen och har en tillsvidareanställning kan stå som sökande. Men det krävs också att huvudmannen, alltså arbetsgivaren, har ett avtal om samverkan med Göteborgs universitet. Göteborgs Stad och övriga kommuner i Göteborgsregionen har det. Om ni däremot arbetar på en friskola eller i en kommun utanför GR, behöver ni själva kolla upp detta. Går man vidare till steg 2 är kraven högre. Då behöver den som står som huvudsökande ha en doktorsexamen. Men förskolan eller skolan som är medsökande kan ändå vara drivande i projektet. Det viktigaste är att idén kommer från er praktik och att ni är aktiva i processen hela vägen.
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver sin skiss?
– En forskningsskiss är egentligen en miniversion av ett förslag till forskningsprojekt. Här behöver ni beskriva vad ni vill undersöka, varför ni vill undersöka just det, och hur ni skulle kunna göra det. Min rekommendation är att börja med frågan varför. Vad är det ni ser i vardagen som ni tycker behöver undersökas? Varför är det viktigt? Det kan vara något som återkommer i samtal med kollegor, något som ni märker påverkar barnen eller eleverna – eller något som ni känner att ni inte riktigt har svar på. Allt detta behöver ni diskutera i kollegiet på er förskola eller skola, och med er rektor, så att idén blir väl förankrad.
– Ni behöver också titta på den forskning som redan kan finnas inom området. Finns det mycket tidigare forskning, eller finns det ett kunskapsglapp? ULF-medel delas i första hand ut till projekt där det behövs mer forskning – så en sådan forskningsidé har större chans att få stöd. Fundera också på hur andra förskolor/skolor än din egen kan ha nytta av resultaten. Resultaten ska kunna spridas och användas av många. Och glöm inte det viktigaste: samverkan. Redan i skissfasen ska ni ta kontakt med en forskare som är intresserad av att samarbeta med er. Kravet är nämligen att ni ska formulera idé och skiss tillsammans.
- Vem kan vi ta hjälp av?
– Som förskola eller skola ska man absolut inte känna att man behöver göra allt själva. Vissa huvudmän har forskarutbildade personer i sin organisation – till exempel lektorer – som ni kan prata med. De kan vara ett bra stöd både när det gäller att formulera en idé och för att hitta en lämplig forskare att samarbeta med. Har ni inte en sådan resurs kan ni alltid höra av er direkt till dem som arbetar med ULF på Göteborgs universitet. De hjälper gärna till att etablera kontakter eller svara på frågor kring processen.
- Hur kan vi förbereda oss på bästa sätt?
– Börja med att prata med varandra på förskolan eller skolan, lyft idéer med kollegor och med er rektor. Det är alltid lättare om man är flera som driver en idé – det ger både bättre innehåll och stärker ansökan. Sedan får ni inte glömma att ta kontakt med en forskare så tidigt som möjligt. Det handlar inte bara om att uppfylla ett krav i ansökningsprocessen – det är också ett sätt att pröva era idéer, få nya perspektiv och se vad som faktiskt är möjligt att genomföra. Tänk också på att prata med andra inom er egen organisation – kanske någon på förvaltningen, som till exempel verksamhetsutvecklare eller skolchef. De har oftast goda kunskaper om de mer övergripande behoven hos huvudmannen och kan ge värdefull återkoppling.
- Finns det något mer stöd att få?
– Ja absolut! ULF erbjuder olika typer av stöd. Ni kan till exempel få hjälp att etablera kontakt med forskare – det kallas för mäkling. Dessutom anordnas workshops där ni kan få konkret stöd i att skriva er ansökan. Det går också att söka ULF-medel för att genomföra några inledande träffar med forskare, vilket är ett bra sätt att pröva sina idéer mot någon som vet mycket om vad det innebär att ingå i ett forskningsprojekt. I Göteborgs Stad arrangerar Center för skolutveckling en workshop i att skriva ULF-ansökan den 12 maj. Den 16 juni hålls en liknande träff på Göteborgs universitet för förskole- och skolanställda inom hela GR. Så det finns flera bra möjligheter att komma igång och få hjälp längs vägen.
- Var hittar vi mer information och hur söker vi?
– All information om ULF – både om hur ansökningsprocessen fungerar, vilka aktiviteter som finns och hur ni söker – finns samlad på Göteborgs universitets webbplats. Det är också där ni hittar länken till själva ansökningsportalen som öppnar den 1 juni. Göteborgs stad har också Lärtorget där det finns uppdaterad information om ULFs aktiviteter och stöd. (Se länkar nedan.)
Länkar för information
Aktiviteter kopplade till ULF vid Göteborgs universitet
Lärtorget – information om stöd och aktiviteter inom Göteborgs Stad
Ansökningsportalen (öppnar 1 juni)
Öppna databaser – sök efter tidigare forskning
Skolforskningsinstitutets sammanställningar av forskning inom olika skolnära områden
DOAJ – öppna vetenskapliga tidskrifter inom olika ämnesområden
ERIC – internationell databas inom pedagogik och utbildning, med många artiklar i fulltext