Bilderböcker erbjuder så mycket som är viktigt i de första stegen mot att bli en självständig läsare. I dessa böcker finns också en aldrig sinande guldgruva att skapa undervisning kring. Ibland tror jag att vi lärare lägger undan bilderböckerna för snabbt i vår iver att högläsa kapitelböcker. Jag försöker att inte göra det. De senaste åren har jag läst bilderböcker för mina klasser, i alla fall hela årskurs ett, innan jag börjat varva med kapitelböcker. Det finns så mycket att undervisa och samtala kring just vad gäller bilderböcker som sedan stöttar eleverna att ta sig an lyssnandet och samtalandet kring kapitelböcker. Tänk vad tacksamt att till exempel under bara ett ett högläsningstillfälle kunna undervisa om en boks karaktärer, miljö, problem och slut. Att diskutera en boks budskap eller lärdomar efter en högläsningsstund på cirka 20 minuter är också något som fungerar utmärkt redan i ettan. Barn har redan i tidig ålder en fantastisk förmåga att läsa bilder, mellan och bortom raderna och med hjälp av just bilderböcker kan precis alla oavsett svensk språklig förmåga vara med. 

Jag har tidigare jobbat mycket med bilderböcker även i mellanstadiet och förundrats över hur mycket kloka reflektioner och samtal en till synes “enkel”  bok som till exempel Nöff, nöff Benny kan generera där. Det finns också många bilderböcker som är mer komplexa och som passar utmärkt i högstadiet. Ett sådant exempel som jag upptäckt i år är Systern från havet av Ulf Stark. Andra sådana böcker är till exempel de som Shaun Tan skrivit: Berättelser från innerstaden, Det röda trädet med flera.

Visst har jag mina favoritbilderböcker som jag läser varje år men jag älskar också att utforska nya böcker och tänkte därför tipsa om några nya favoriter från detta läsår:

Just nu är en fantastisk bok om livet som pågår just nu, poetisk och tankeväckande. Passar utmärkt att läsa flera gånger och inbjuder också till att skriva liknande texter gemensamt eller på egen hand.

 

Isbjörns kalsonger tycker barnen är rolig. Vad kan vara roligare än kalsonger när man går i lågstadiet? Eleverna lyckades lista ut hur boken skulle sluta i förväg, alltså en bra bok att träna just på slutledningsförmåga och mönster.

 

Den långa resan är en väldigt vacker bok om vänskap och om döden. Den skapade fina samtal och tankar om vad som kan hända efter döden, ett ämne som många barn funderar mycket på. Illustrationerna är underbart vackra.

 

Tänk om alla är en tankeväckande fantasifull bok som sätter igång samtal eleverna emellan. Den kan väcka diskussioner om bland annat likheter, olikheter, demokrati och vänskap. En bok att återkomma till flera gånger.

Är du min bror?  blev mycket mer populär i klassen än vad jag trodde den skulle bli. Den skapade samtal om vad en familj egentligen kan vara, om ensamhet och vänskap. En fin bok som jag längtar efter att få läsa igen.

 

Odd är ett ägg tilltalade mig direkt när jag fick syn på den. Vilka illustrationer! Jag googlade genast efter Lisa Aisato och fann en guldgruva av bilder. Bakgrundsbilden till detta blogginlägg är hennes verk och kommer ur en annan bok som hon skrivit (Flickan som ville rädda böckerna). Odd är ett ägg handlar om Odd som just har ett ägg som huvud. Han träffar en vän och övervinner flera rädslor.

 

 

Samlade sagor om den underbara familjen kanin. Hela den här serien av bilderböcker som Jonna Björnstjerna har skrivit är FANTASTISK! Eleverna älskar böckerna (och jag också såklart) som är roliga, lite läskiga (härliga att läsa högt med lite läskig röst) och på min skola är dessa ständigt utlånade i skolbiblioteket.

Som avslutning kommer ett tips om böcker som passar till den första egna läsningen. Vad jag önskar att det kunde skrivas fler böcker med enkel text som inte känns för barnsliga. Dessa älskar alla ettor på vår skola i år:

Serien heter Livat på Lingonvägen och finns på Nypon förlag.

 

Tack för att du läste ända hit!