Barn och ungdomar behöver röra på sig minst 60 minuter om dagen för att må bra och utvecklas. Fysisk aktivitet stärker dessutom immunförsvaret och gör oss också gladare. I dessa virustider riskerar barn att röra mindre på sig – barn är generellt mindre fysiskt aktiva när de är hemma – vilket ger både kort- och långsiktiga negativa effekter på måendet. Skolan kan på olika sätt stimulera till mer rörelse genom att strukturerat lägga in aktiv rast och rörelsepauser när undervisningen sker hemma.

När eleverna jobbar hemifrån behöver undervisningen men även rörelsepauser och aktiva raster planeras. Vårdnadshavare och elever behöver informeras om varför det är extra viktigt med fysisk aktivitet nu och pep­pa dem till att gärna ta aktiva raster tillsammans. Men information räcker inte. Eleverna bör också få konkreta exempel på rörelsepauser och aktiva raster samt ett schema för att de ska bli av! Här kommer lite inspiration:

Tips vid planering av raster och rörelsepauser

  • Gör ett schema, skapa en struktur, gör samma i några dagar och använd gärna bildstöd!
  • Lägg in korta rörelsepauser ofta – exempelvis när eleven gjort klart en viss sida eller uppgift.
  • Tipsa varandra kollegor emellan och dela med er av det som fungerar bra – sharing is caring!
  • Engagera eleverna – vad kan de göra hemma på egen hand? Samla ihop idéerna och använd som bank.
  • Be eleverna dokumentera sin aktiva rast – genom att filma, fotografera, skriva om vad de gjort och hur det känns, räkna pulsen, logga aktiviteten i en app, använd fitnessarmband eller stegräknare som finns i de flesta smarttelefoner.
  • Låna ut hopprep, bollar, stegräknare med mera!

Idébank

Försök få in pulshöjande moment samt aktiviteter som främjar olika rörelseförmågor; hoppa, hoppsa, springa, krypa, glida, rulla, snurra, kasta, fånga, åla, balansera statiskt och dynamiskt, stödja med mera. Och om det går hänga, klättra, svinga – fast lite svårare inomhus såklart!

Övningar att göra: Upphopp, enbenshopp, armhävningar, balanserande stjärna, flygplan, skuggboxning, jumping jacks, skidhopp, utfallssteg, knäböj, tåhävning, väder­kvarn, situps, solhälsning, rulla stock… Eller skrynkla ihop ett kladdpapper till en boll; kasta, fånga, bolla, jonglera, hålla i luften..

Skapa utmaningar – utmana andra klasser, skolor, lärarna, bambapersonal och så vidare. Antingen räknas hur många av en viss övning, exempelvis hoppa jämfota, man klarar per minut och hur många sådan minuter som gjorts per dag eller rast. Eller att övningarna ska göras på så många olika sätt som möjligt – i sängen, upp och ner för trappsteg, i cirkel, baklänges, så smått/stort/brett som möjligt, till musik…

Film- & apptips

Generation pep har samlat en sida med länkar på tips och filmer med rörelser att följa. Dessutom lägger de kontinuerligt upp nya filmer på sin youtubekanal, instagram och Facebook.

GoNoodle har en mängd småtokiga rörelsepauser. Sidan är på engelska och kräver att man skapar ett konto, men är kostnadsfri och utan reklam. Finns även som app.

www.vgregion.se/fargoteborg > Aktivitetskatalog sida 43 finns ett avsnitt om Appar, webb & teknik med tips på några träningsappar med filmer att följa.

Friluftsfrämjandet har tagit fram #Skogsmulle30 day challenge med utmaningar att göra varje dag i en månad.