
Lärarfortbildning – Fältstudier

Målgrupp: Lärare i grundskola och gymnasiet från hela Västra Götalandsregionen.
För att möta läroplanens tydligare krav på fältstudier hälsar vi dig välkommen till en lärarfortbildning tillsammans med museets forskare och pedagoger. Hur kan du på ett smidigt och relevant sätt utföra fältstudier med dina elever?
Tillsammans med museets experter Oskar Gran och Ted von Proschwitz får du testa konkreta fältstudier som du direkt efteråt kan göra med dina elever.
Fältstudierna är utformade för att kunna göras vid skolan, ni behöver inte ta er ut till en skog.
Vilka två fältstudier ska vi testa?
Jobba som en insektsforskare: Sålla, nyckla och protokollför tillsammans med entomolog (insektsexpert) Oskar Gran. Varför ska vi göra detta med våra elever? När du har varit med på fortbildningen kan du kontakta oss för att låna material för att sålla på skolan.
Kartlägg parksnäckan: Låt eleverna bidra till riktig forskning! Var med och kartlägg förekomsten av den främmande arten parksnäcka. Tillsammans med malakolog (blötdjursexpert) Ted går vi ut och gör samma aktivitet som du kan göra med dina elever.
Upplägg:
13:00 Samling på Göteborgs naturhistoriska museum med kaffe och kaka.
13:15 Inledande föreläsning av museets snigel- och snäckforskare Ted von Proschwitz.
13:45 Vi gör oss i ordning för att gå ut.
14:00 – 16:00 Fältstudier i Slottsskogen.
16:00 Dagen avslutas vid Azaleadalen nära Bangatan 67.
Anmälan:
Skicka e-post till pedagoger.naturhistoriska@vgregion.se senast 14 september. Vi har 30 platser. Ditt anmälningsdatum är samma som turordning och vi gör en reservlista om det blir fullt. Lärarfortbildningen är gratis.
Koppling till läroplan:
Mål i Lgr22:
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Kursplan biologi
Syfte: Utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar.
Lärarfortbildning – Fältstudier
Arrangör:
Göteborgs naturhistoriska musem i samarbete med Center för skolutveckling
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.